Sicrie pe patru roţi. Peste 50% din maşinile din România circulă cu defecţiuni sau poluând peste limită

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cifrele alarmante reflectă rezultatele controalelor făcute de Registrul Auto Român (RAR) în cooperare cu Poliţia Rutieră,  în cursul anului trecut şi în primele şase luni din anul 2017. Peste 5% din maşini aveau defecţiuni foarte grave, cu risc iminent de accident. Mai bine de 10% poluau peste normele legale. Aproape 3% din maşini aveau ITP expirat sau fals.

Controalele făcute în trafic, în ultimele 18 luni, de către inspectorii Registrului Auto Român (RAR) au relevat faptul că situaţia este realmente dramatică pe şoselele României: mai bine de jumătate dintre maşinile verificate aveau cel puţin un defect tehnic care punea în pericol siguranţa traficului.

Mai mult decât atât, în cazul câtorva judeţe, procentul de maşini cu probleme a atins niveluri realmente scandaloase, care ridică serioase semne de întrebare cu privire la modul cum se face inspecţia tehnică periodică, căci peste 75% dintre autovehiculele testate prezentau diverse tipuri de defecţiuni.

Una din două maşini are probleme

Controalele făcute de RAR în cooperare cu Poliţia Rutieră au vizat, prin sondaj, 76.678 de autovehicule, dintre care aproape 39.000 (adică mai mult de jumătate) aveau cel puţin o defecţiune tehnică ce putea pune în pericol traficul rutier. Mai mult, aproape 5% dintre acestea (3.781)  prezentau pericol iminent de accidente, în sensul că aveau defecţiuni grave la sistemele de frânare şi direcţie, la punţi şi fuzete.

Este de remarcat şi faptul că peste 10% dintre maşinele testate inopinant în trafic poluau peste limita admisă de lege. Proporţia este mai mică decât cea a autovehiculelor respinse la inspecţia tehnică periodică (ITP) pe acest motiv (respectiv 25,11% la nivel naţional), însă este alarmantă dacă socotim că 97,35% dintre maşinile controlate fusesră declarate conforme prin ITP.

Statistica indică şi faptul că 2,65% dintre maşinile verificate circulau fără a avea ITP, fie pentru că acesta expirase, fie pentru că şoferii au  prezentat documente false de efectuare a ITP.

În acelaşi timp, însă, Poliţia Rutieră confirmă faptul că un procent foarte mare dintre accidentele de circulaţie se produc din cauza unor defecţiuni tehnice. La nivel naţional, este vorba de peste 17% din total, ceea ce, raportat la restul cauzelelor, este foarte mult.

La Galaţi – 76,9% dintre maşini, cu probleme

Cele mai multe maşini cu probleme au fost descoperite în ultimele 18 luni în judeţele Galaţi, Brăila şi Vaslui. Totuşi , potrivit celor de la RAR, asta nu înseamnă că judeţele respective ar avea cel mai prost parc auto din ţară, ci că verificările în trafic s-au făcut cu mai multă severitate, dat fiind că au fost oprite doar acele autovehicule al căror aspect exterior arăta că sunt vechi şi că ar putea avea defecţiuni.

În ceea ce privşete situaţia de la Galaţi, este de remarcat că nu mai puţin de 76,9% dintre cele 1.355 de vehicule verificate prin sondaj  în ultimele 18 luni, pe şosele, de Registrul Auto Român (RAR) Galaţi s-au dovedit neconforme cu regulile privind circulaţia rutieră.  Mai pe înţelesul tuturor, patru din cinci autovehicule controlate au fost în neregulă, proporţie realmente alarmantă.

O parte din statistica RAR FOTO C Crângan

Graficele prezentate de Registrul Auto Român

Astfel, 70,1% dintre maşini aveau probleme mari cu respectarea regulilor de siguranţă rutieră (defecţiuni mici, dar potenţial periculoase, cum ar fi problemele la sistemul de semnalizare sau de iluminat exterior, folii neomologate la geamuri, probleme la sistemul de direcţie samd).

Este de remarcat că 16,61% (pe peste trei ori mai multe decât media pe ţară) prezentau risc iminent de accident rutier, dat fiind că defecţiunile erau foarte grave la sistemul de direcţie şi cel de frânare).

Grafic Registrul Auto

Deloc lipsit de importanţă este că 12,38% poluau peste limita admisă de lege, cifrele fiind cu peste 20% mai mari decât media pe ţară. În fine, 3,03% aveau ITP expirată sau falsificată, iar 1,33% avea uprobleme de identificare (cu suspiciuni că ar fi fost furate).

Multe maşini vechi pe şosele

În ceea ce priveşte vechimea autovehiculelor controlate, datele oficiale arată că 23,78% erau mai vechi de 15 ani, 33,23% aveau între 11 şi 15 ani, iar 12,58% aveau între  9 şi 10 ani. În acelaşi timp, au fost oprite pentru control tehnic şi vehicule mai noi, respectiv 5,38% cu vechime între 1 şi 3 ani, iar 25,03% între 4 şi 8 ani.

Procentajul de respingere în funcţie de vechime arată că 60,54% dintre vehiculele mai vechi de 15 ani au prezentat diferite neconformităţi, faţă de 43,40% dintre cele cu vârsta cuprinsă între 6 şi 8 ani sau 28,24% la cele mai noi de 3 ani.

Potrivit Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), parcul auto naţional din România s-a majorat, în 2016, cu 6,21% faţă de anul anterior, depăşind 7 milioane de vehicule, din care peste 1,25 de milioane erau înmatriculate în Bucureşti.

La nivel naţional, din totalul celor peste 7,01 milioane vehicule care circulau pe drumurile naţionale la finele anului trecut, 5,47 de milioane (78%) erau autoturisme, în creştere cu peste 6%, comparativ cu sfârşitul anului 2015, când au fost înregistrate 5,15 milioane de exemplare.

La finele lui 2016, pe drumurile din România circulau 3,036 milioane de vehicule cu motorizare diesel (din care 2,119 milioane de autoturisme), în timp ce 3,586 milioane de maşini aveau motoare pe benzină, din care 3,339 milioane erau autoturisme.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite