Semnele care ne indică faptul că riscăm să rămânem fără frâne la maşină. Ce se întâmplă când autovehiculul trage într-o parte

Semnele care ne
indică faptul că riscăm să rămânem fără frâne la maşină. Ce se întâmplă când autovehiculul trage într-o parte

Foto: arhivă Adevărul

Mulţi şoferi aleg să ignore semnalele transmise de autovehicul, în special cele de la sistemul de frânare, cu toate că indiferenţa îi expune atât pe ei, cât şi pe ceilalţi participanţi la trafic la riscul producerii unor grave accidente de circulaţie.

Orice şofer cu o minimă experienţă ştie că cel mai des se uzează plăcuţele şi discurile de frână, dar pot apărea probleme şi la pompa de frână, la conducte şi chiar la cilindrul de la pedala de frână. Pentru a evita riscul de a rămâne fără frână în trafic, este obligatoriu să mergeţi la un service autorizat pentru o verificare dacă vă confruntaţi cu una dintre situaţii enumerate mai jos.

Huruit sau scârţâit în mers

”Dacă şoferul aude un scârţâit sau huruit în mers, este un indiciu că plăcuţele de frână sunt uzate sau pistonul de etrier este blocat. O verificare a plăcuţelor este obligatorie într-un astfel de caz”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Volanul vibrează în timpul frânării

Un alt semn că lucrurile nu sunt în ordine este vibraţia volanului în timpul frânării. Cel mai probabil, discurile de frână s-au ovalizat şi trebuie înlocuite, dar într-un astfel de caz este necesară şi o verificare a sistemului de direcţie.

Maşina trage într-o parte

Dacă în timpul deplasării cu maşina constatăm că aceasta trage într-o parte când frânăm sau chiar când mergem drept, este un indiciu că unul dintre etriere este blocat. O vizită la un service este necesară, dar numai după ce va fi verificată în prealabil direcţia maşinii.

Janta maşinii se încinge

”Dacă după o deplasare cu maşina constataţi că una dintre jante este fierbinte, înseamnă că vă confruntaţi cu o blocare a frânei. Asta înseamnă fie blocarea pistonului din etrier, fie o defecţiune a sistemului ABS”, susţine Florin Marin Bogdan.

Martor ABS aprins în bord

Dacă sesizaţi că senzorul ABS din bordul maşinii s-a aprins, este un semn că senzorul ABS de la una dintre roţi s-a desprins sau s-a defectat, fiind necesară înlocuirea lui.

Martorul de la plăcuţele de frână aprins în bord

La maşinile care au senzor la plăcuţele de frână este un indiciu clar că acestea s-au uzat şi trebuie înlocuite. Senzorul în cauză se aprinde atunci când plăcuţele de frână au ajuns la limita folosirii lor în condiţii optime, ceea ce înseamnă că ignorarea acestui semn o veţi face pe riscul dumneavoastră.

Discuri ruginite

”În cazul în care constataţi că discurile spate sunt ruginite, şi nu ne referim aici la situaţia în care maşina nu a fost mişcată o anumită perioadă de timp, cel mai probabil există o problemă cu repartitorul de frână, iar o verificare a acestuia la un service este obligatorie”, precizează Florin Marin Bogdan.

Pedala de frână este moale

Una dintre cele mai grave situaţii cu care se poate confrunta un şofer este să apese frâna şi să constate că aceasta este moale sau, mai grav, se duce până la podea. Într-un astfel de caz, autovehiculul are o scurgere de lichid de frână în sistem şi este obligatoriu ca maşina să fie trasă pe dreapta şi transportată la un service pentru verificări pe o platformă auto. Sub nicio formă să nu vă continuaţi drumul în astfel de condiţii, deoarece riscul producerii unui accident este foarte mare.

Striaţii sau şanţuri pe discurile de frână

”Dacă în urma unei verificări constataţi că discurile de frână au striaţii sau şanţuri, calitatea acestora lasă de dorit, pentru că plăcuţele de frână şi-au imprimat profilul pe metalul discurilor. Este indicat să schimbaţi cât mai repede posibil discurile de frână, dar şi plăcuţele”, explică Florin Marin Bogdan.

Pete pe asfalt

Dacă înainte de a pleca cu maşina descoperiţi pete pe asfalt în zona din spatele roţilor, este un semn că sistemul de frânare sau amortizoarele au probleme. Este necesară o vizită la un service autorizat, pentru a verifica dacă conductele de la sistemul de frânare sau etrierele nu prezintă scurgeri.

Pentru a evita problemele la sistemul de frânare al maşinii, este indicat să nu cumpăraţi niciodată plăcuţe şi discuri de frână la mâna a doua şi să verificaţi starea acestora odată la trei luni. De asemenea, atunci când schimbaţi discurile de frână, să înlocuiţi şi plăcuţele.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: