Războiul politico-naval pentru corvetele de 1,6 miliarde de euro ale României. Ce spun părţile despre rolul lui Dragnea în afacere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reacţia concernului Damen vine după ce în spaţiul public au fost lansate, în ultima vreme, mai multe acuzaţii la adresa companiei şi a unor politicieni, cu privire la presupuse „aranjamente” legate de licitaţia de atribuire a construirii a patru corvete, în valoare de 1,6 miliarde de euro, pentru Marina Militară a României.

Atribuirea de către Ministerul Apărării a contractului în valoare de 1,6 miliarde de euro pentru construirea a patru corvete pentru înzestrarea Marinei Militare continuă să genereze un uriaş scandal.

După ce, în prima fază, Guvernul Cioloş a semnat, în noiembrie 2016, o înţelegere cu grupul olandez Damen (care urma să construiască navele în şantierul de la Galaţi, deţinut de concern), ulterior achiziţia a fost anulată de Guvernul Tudose, pe motiv că stabilirea condiţiilor de atribuire a contractului trebuia făcută prin lege, nu printr-o hotărâre a Executivului.

În continuarea demersurilor, în martie 2017, oficialii români au anunţat că navele ar putea fi făcute de şantierul naval de la Mangalia, unde Ministerul Industriilor deţine 51% dintre acţiuni.

La scurt timp, Damen a anunţat că a perfectat cu grupul sud-coreean Daewoo cumpărarea unui pachet de 49% dintre acţiunile şantierului de la Mangalia, urmând să negocieze cu Guvernul României preluarea managementului exclusiv al companiei.

De altfel, după lungi negocieri, înţelegerea a şi fost parafată, în octombrie 2018, generând însă o mulţime de alte scandaluri colaterale, mai ales după ce s-a aflat că printre cei angajaţi de Damen pentru managementul unităţii de la Mangalia se numără şi o serie de foşti membri ai serviciilor secrete româneşti.

Astfel, vicepreşedinte la CA Damen Shipyards Mangalia a fost desemnat Ionuţ Dorin Grosu, fost adjunct al Direcţiei de Operaţiuni Speciale din IGPR, iar consilieri ai managerilor Damen au ajuns Dan Dumitru (fost general SIE) şi avocatul Gheorghe Muşat (fost ofiţer de contrainformaţii, după cum scriu ziariştii de la Newsweek Romania).

Licitaţie cu trei ofertanţi

Preluarea Şantierului Naval Mangalia de către Damen nu i-a netezit însă drumul către adjudecarea contractului de 1,6 miliarde de euro pentru construirea celor patru nave pentru Armată. Guvernul Grindeanu a desemnat, în februarie 2018, CN Romtehnica SA, în numele Ministerului Apărării Naţionale, să organizeze o licitaţie internaţională.

Anunţul de participare a fost lansat în 26 februarie 2018, cu următorul calendar: depunerea candidaturilor – 10 aprilie 2018; transmiterea rezultatelor etapei de calificare – 25 aprilie 2018; transmiterea invitaţiilor de participare la etapa de dialog – 27 aprilie 2018;  depunerea ofertelor tehnice şi financiare preliminare – 18 iunie 2018; transmiterea rezultatelor etapei de dialog şi a invitaţiei de a depune oferta finală – 13 august 2018; depunerea ofertelor finale – 17 septembrie 2018; finalizarea procedurii prin alegerea constructorului câştigător – 26 octombrie 2018.

În cursă s-au înscris trei competitori: Damen din Olanda (deţinătoare în România a şantierelor navale de la Galaţi şi Mangalia), Fincantieri din Italia (care controlează şantierele navale de la Brăila şi Tulcea) şi Naval Grup din Franţa (care are un parteneriat cu şantierul naval Constanţa).

„Fitilele” lui Traian Băsescu

Cu puţin înainte finalizarea licitaţiei, o postare de pe Facebook a fostului preşedinte Traian Băsescu, care a fost preluată în avalanşă de toate sursele de informare în masă, a provocat un scandal. Potrivit lui Băsescu, la nivel înalt (a fost avansat chiar numele lui Liviu Dragnea, preşedintele PSD) s-ar trage sforile pentru atribuirea contractului către Damen Group, deşi acesta n-ar avea cea mai bună ofertă.

Deşi oficialii români nu au reacţionat la declaraţiile lui Băsescu, deschiderea plicurilor cu ofertele celor trei mari companii de către comisia special desemnată din Ministerul Apărării a produs un alt moment de derută. Pe 5 noiembrie s-a aflat că ofertele sunt următoarele: Fincantieri - 1,34 miliarde de euro, Damen - 1,255 miliarde de euro şi Naval Grup - 1,2 miliarde de euro. Francezii aveau deci cel mai bun preţ.

Ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, declara, în 9 noiembrie 2018 (adică la patru zile după ce se deschideseră plicurile), că nu ştie ce oferte sunt, dar că „o decizie finală va fi anunţată la 15 noiembrie”.

Anunţul preconizat de ministru nu a venit la termenul indicat, însă pe 19 noiembrie 2018 Fifor a demisionat din funcţie, lucru pe care l-a determinat pe Traian Băsescu să comenteze că „Mihai Fifor, a preferat să demisioneze înainte de anunţarea rezultatului licitaţiei, pentru a nu fi parte a mizeriei puse la cale de Daddy. Şi uite aşa, pe banii noştri, ne-am mai făcut rost de un scandal marca Dragnea, care vine, vine, vine...”

Ulterior, Liviu Dragnea a declarat că nu are niciun fel de rol în licitaţie şi că afirmaţiile lui Traian Băsescu sunt „simple minciuni”.

Explicaţiile ministrului Apărării

Speculaţiile făcute de Traian Băsescu sunt alimentate şi de faptul că, deşi a deschis ofertele, iar termenele anunţate au trecut, Ministerul Apărării ezită să anunţe câştigătorul licitaţiei. De-abia pe 3 decembrie, noul ministru al Apărării, Gabriel Leş, a dat o serie de declaraţii la B1TV care nasc noi controverse.

„Nu eu am comandat audit. Nu există niciun fel de audit care să anuleze o astfel de procedură. Este auditul fostului ministru Mihai Fifor pe anumite chestiuni care s-au întâmplat în această procedură. Nu avem nicio cerinţă de la nimeni să anulăm această procedură de licitaţie sau să mergem într-un anumit fel”, a afirmat Gabriel Leş când a fost întrebat despre presupusul audit intern care întârzie anunţarea câştigătorului.

Ministrul a arătat că rezultatul acestei licitaţii urmează să fie anunţat până cel târziu în 12 ianuarie 2019 şi a negat că Liviu Dragnea ar avea vreo implicare în toată povestea.

Totuşi Gabriel Leş a recunoscut că a discutat cu un reprezentat Damen, în noiembrie 2016, în calitate de şef al Departamentul Armamente din MapN, dar a precizat că nu-şi aminteşte  cum se numeşte acesta.

Ministerul era condus pe atunci de Mihnea Mitoc, iar premier era Dacian Cioloş. Leş a declarat, de asemenea, că a participat la fundamentarea deciziei de atribuire directă luată de Guvernul Cioloş.

Damen Group: „Respectăm legile româneşti”

Prins în vârtejul acestui adevărat război politic, grupul olandez Damen a formulat, în exclusivitate pentru cotidianul „Adevărul”, un punct de vedere în care se delimitează de orice fapte ilegale sau de operaţiuni de lobby care ar sancţionabile în România sau oriunde în spaţiul european. De altfel, în urmă cu câteva săptămâni, Damen a precizat că nu exclude posibilitatea să-i acţioneze în instanţă pe cei care „au răspândit informaţii false”.

„Damen a colaborat întotdeauna cu autorităţile române la toate nivelurile, într-o manieră transparentă, corectă şi echidistantă, exclusiv instituţional şi indiferent de culoarea politică a celor aflaţi la guvernare. În acest sens, orice alegaţie cu privire la eventuale presiuni din mediul politic atât olandez cât şi cel român, care să favorizeze Damen, nu are niciun temei sau bază reală, fiind pure speculaţii. Damen a adoptat un Cod de Conduită în Afaceri în concordanţă cu cele mai înalte standarde în vigoare. Acestea se referă atât la relaţiile instituţionale cu autorităţile statelor pe teritoriul cărora Grupul îşi desfăşoară activitatea cât şi cu partenerii locali, incluzând activităţile de consultanţă”, au precizat reprezentanţii companiei pentru „Adevărul”.

Aceştia au precizat că Damen este mereu deschis şi cooperant în relaţia cu mass-media din întreaga lume, însă că au observat că „în mass-media din România au apărut în ultima vreme o serie de relatări de televiziune care cuprind informaţii neadevărate şi calomnioase, având impact asupra imaginii şi intereselor sale”.

„În legătură cu alegaţiile apărute în spaţiul public menţionăm că Damen, în calitate de competitor în procedura destinată achiziţiei celor patru corvete multirol pentru Forţele Navale Române, a aflat despre această licitaţie din anunţul public lansat de autorităţile române în 26.02.2018 (vezi site-ul Romtehnica). Procedura a fost astfel relansată după ce guvernul actual anulase derularea unei proceduri similare, lansate de guvernul anterior al premierului Cioloş, care nu se finalizase prin semnarea unui contract. Damen nu are cunoştinţă de vreun demers investigativ al Ministerului Public din România legat de procedura anulată. Niciun oficial român nu a contactat Damen în acest sens”, au precizat reprezentanţii grupului olandez.

„Legat de aşa-zisele vizite ale unor oficiali români la sediul din Olanda al Grupului, precum şi pretinsele întâlniri ale patronatului Grupului cu respectivii oficiali români, menţionăm că nici domnul Liviu Dragnea şi nici alt înalt oficial român, în afara celor menţionaţi transparent pe site-ul Damen, nu au vizitat sediul corporaţiei noastre şi nu s-au întâlnit cu patronatul sau conducerea Grupului. Vizita ES Ambasadorul României la Haga, doamna Brânduşa-Ioana Predescu, care a fost una protocolară, nu a avut legătură cu programul de achiziţie a corvetelor”, se mai afirmă în punctul de vedere transmis cotidianului „Adevărul”.

În document se mai precizează şi că „Damen lucrează în toate ţările unde este prezent şi cu consultanţii săi locali în diferite domenii de interes: juridic, tehnic, de afaceri, etc. În România sunt, astfel, angajate în activităţi de consultanţă mai multe persoane fizice şi firme care respectă atât legislaţia locală cât şi Codul de Conduită în Afaceri al Grupului. Damen cunoaşte legislaţia românească restrictivă în materie de lobby şi o respectă întocmai”.

Totodată, cei care reprezintă concernul olandez au precizat că în conducerea SN Galaţi şi SN Mangalia, „Damen a desemnat numai angajaţi ai Grupului şi nu consultanţi, aşa cum se prezintă în mod eronat de către unele mijloace media, acest lucru fiind lesne de verificat în înregistrările oficiale şi publice”.

Vă reamintim că Damen Shipyards Group este o corporaţie care acţionează global în domeniul construcţiilor de nave, operând 35 de şantiere navale în întreaga lume, dintre care două cele mai mari se află în România, la Galaţi şi Mangalia. În acest moment, în România, Damen asigură peste 4.500 de locuri de muncă românilor angajaţi direct, la care se adaugă peste 1.500 la subcontractori.
 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite