Profesorul care învaţă cot la cot cu elevii. „Se bucură foarte mult când lucrăm de parcă am fi colegi”

Profesorul care învaţă 
cot la cot cu elevii. „Se bucură foarte mult când lucrăm de parcă am fi colegi”

Istvan Budai FOTO arhiva personală

Profesorul Istvan Budai foloseşte învăţarea prin descoperire pentru a-i atrage pe copii către informatică şi robotică. Dascălul se perfecţionează mereu, urmând diverse cursuri sau deprinzând noi abilităţi din lucrul la clasă, fapt ce îi bucură şi îi încurajează pe elevii săi, care îl privesc mai degrabă ca pe un coleg.

GALERIE FOTO

Istvan Budai (53 de ani), profesor de informatică la Liceul Teoretic „Nagy Mózes“ din Târgu Secuiesc, a absolvit Facultatea de Matematică din Cluj şi are o experienţă didactică de peste 30 de ani. Spune că a ales o carieră la catedră la îndemnul tatălui său, însă, în timp, a ajuns să îndrăgească această meserie, iar azi nu se imaginează făcând altceva. 

„După ce am devenit profesor, mi-am dat seama cât de important este să ai această afinitate de a înţelege copiii, să reuşeşti să te pui în pielea lor“, spune Istvan Budai, precizând că aceasta este prima lecţie pe care a deprins-o din relaţionarea cu elevii.

Pasionat dintotdeauna de calculatoare, a învăţat să lucreze pe aproape toate PC-urile care au apărut de-a lungul vremii. Pentru a ţine pasul cu limbajele de programare – de la C++ până la programarea orientată pe obiecte –, s-a reînscris la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca.

Nu s-a oprit însă aici: a urmat şi un curs susţinut de reprezentanţii companiei Oracle şi a învăţat cum să creeze o bază de date. Toate cunoştinţele acumulate le-a împărtăşit apoi la clasă. Şi-a perfecţionat neîncetat metodele de predare, iar acum elevii săi sunt nelipsiţi de la olimpiadele şi concursurile de informatică.

„Evaluarea somativă este baza“

Istvan Budai pune un mare accent pe formarea de competenţe, îmbinând cunoştinţele teoretice cu dezvoltarea  abilităţilor practice. Pentru a le antrena imaginaţia şi creativitatea, dar şi pentru a le forma o atitudine corectă în abordarea problemelor cu care se confruntă, dascălul foloseşte microcalculatoare precum Micro:Bit, Arduino şi Raspberry Pi.

Regulile de aur de la o şcoală rurală de senzaţie. „Nu există un profesor mai bun decât un copil care îi predă altui copil“

 

 

 

 

FOTO arhiva personală 

La fel ca în orice şcoală, şi la clasele unde predă sunt elevi slabi şi copiii eminenţi. Pentru a nu crea discrepanţe între elevi, şi-a adaptat metodele de predare, astfel încât să facă materia atractivă şi pentru elevii mai puţin pregătiţi. 

„Evaluarea somativă este baza. Când le dai o problemă puţin mai complexă, constaţi că şase au înţeles-o foarte bine, trei nu au înţeles-o deloc, iar cinci au înţeles greşit anumite lucruri. Pentru a-ţi da seama de asta, e nevoie să-i laşi să-ţi pună întrebări, dar şi tu, ca profesor, trebuie să le pui mereu întrebări, astfel încât să-ţi dai seama ce anume nu au înţeles. Trebuie să te opreşti măcar o dată la fiecare concept mai important pe care îl predai“, explică Istvan Budai cum predă noţiunile de informatică.

Performanţele unor foşti elevi

Din 2018 este şi coordonatorul unui cerc naţional de informatică, „Programare cu răbdare“, unde elevii învaţă să creeze roboţi care execută diferite funcţii. De pildă, unul dintre foştii săi elevi, Lehel Tusa, a creat un braţ robotic şi o interfaţă grafică pentru dirijarea acestuia de la distanţă, dintr-un mediu sigur. Inovaţia sa poate fi utilizată în mediile toxice, radioactive, la temperaturi foarte înalte sau foarte scăzute pentru a muta sau colecta obiecte de diverse greutăţi.

FOTO arhiva personală

Profesorul invită constant la orele sale tineri care să le împărtăşească elevilor din experienţa lor în informatică şi robotică, dar care să-i şi inspire. Un astfel de exemplu este Zsigmond Botond (23 de ani), masterand la Facultatea de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai şi fost olimpic, care le-a prezentat colegilor săi mai mici lucrarea de licenţă despre roboţi.

„Profesorul nu trebuie să le ştie pe toate“

La cercul de informatică predă şi aprofundează cu elevii subiecte care nu sunt abordate la şcoală, precum robotica şi automatizarea. Acelaşi sfat pe care îl dă elevilor săi – să ceară ajutor de fiecare dată când nu înţeleg sau au nelămuriri – îl aplică şi dascălul. Când întâmpină probleme şi nu găseşte soluţii, cere ajutorul unor electronişti sau caută pe YouTube.

Profesoara care refuză meditaţiile private şi pregăteşte la clasă mediciniştii încă din primul an de liceu. „Fac experimente povestite, pentru că nu avem materiale“

Faptul că nu se dă în lături de la a învăţa cot la cot cu elevii săi îi motivează pe aceştia să se perfecţioneze mereu. „Profesorul nu trebuie să le ştie pe toate. Elevii se bucură foarte mult când lucrăm de parcă am fi colegi“, spune Istvan Budai.

Profesorul Istvan Budai alături de elevii săi FOTO arhiva personală

Copiii pe care îi coordonează sunt încurajaţi în permanenţă să fie curioşi şi să profite de imaginaţie pentru a găsi singuri soluţii la problemele de informatică pe care le au de rezolvat. „Fac cu ei ceea ce se numeşte învăţare prin descoperire. Acesta este scopul principal: în cei patru ani de liceu, elevul să înveţe să înveţe, adică să fie capabil să obţină o serie de instrumente prin care să se pună la punct în orice domeniu. Şi experimentarea este la fel de importantă. De pildă, la plăcuţele de Arduino, fiecare elev analizează fiecare contact şi rezistor pentru a descoperi ce rol are.“

Dascălul are şi o metodă simplă prin care verifică ce au înţeles elevii. Fiecare dintre aceştia îi explică lecţia predată ca şi cum el ar fi profesorul. Nu e deloc uşor, dar în acest mod copiii realizează rapid unde greşesc sau ce nu au înţeles şi astfel se pot corecta.

Sprijină copiii din comunităţile sărace

Profesorul de informatică şi-a făcut o misiune din a susţine copiii proveniţi din satele sărace din jurul oraşului Târgu Secuiesc. I-a pregătit pentru concursuri de informatică şi matematică şi chiar i-a dus cu maşina proprie la competiţii. Crede că învăţământul trebuie să fie îndreptat către nevoile elevilor şi ale societăţii. „Şcoala trebuie să fie accesibilă, să asigure şanse egale, să recunoască excelenţa şi să-i ajute pe cei care nu pot progresa prin forţe proprii. Învăţământul trebuie să devină atractiv pentru tineri, astfel încât aceştia să-şi dorească să predea şi să vină cu un suflu nou, de care este mereu nevoie“, spune Istvan Budai.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesoara care predă algoritmică prin metode nonformale. „E o provocare mai mare la liceu decât la facultate”

Fenomenul educaţional creat de un profesor de informatică în România şi Diaspora

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările