Povestea olimpicei la artă monumentală, specializată pe compoziţii cromatice. ”Îmi cumpăram mereu caiete de schiţe şi acuarele, iar la ore desenam”

Povestea olimpicei la artă
monumentală, specializată pe compoziţii cromatice. ”Îmi cumpăram mereu caiete de
schiţe şi acuarele, iar la ore desenam”

Ionela Purcel Foto: Valentin Trufaşu

Ionela Purcel (18 ani), elevă în clasa a XII la Liceul de Arte ”Dimitrie Cuclin” din Galaţi, este proaspăt medaliată cu aur la Olimpiada Naţională de Arte Plastice, fiind şi o talentată pictoriţă. Tânăra artistă a impresionat la olimpiadă cu mai multe lucrări ce îmbină compoziţiile cromatice.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ionela Purcel (18 ani), elevă în clasa a XII la Liceul de Arte ”Dimitrie Cuclin” din Galaţi, a desenat de mic copil. Nu îşi mai aduce aminte de la ce vârstă a început să facă acest lucru, dar recent a descoperit mai multe caiete pe care desena. ”Mi se pare oribile acum acele desene. Realizam portrete. Cred că talentul meu vine de la ambii părinţi, pentru că tatălui meu îi place să modeleze cu mâna, fiind strungar, iar mama desena foarte mult când eram mică”, ne mărturiseşte adolescenta.

Îi place enorm să deseneze şi nu ar renunţa la asta pentru nimic în lume, însă desenele sale prind viaţă după ce le colorează, conform unei anumite tehnici. Nu a fost însă întotdeuna aşa. A dat admitere mai întâi la Liceul Teoretic ”Mircea Eliade” din Galaţi, însă mintea îi fugea mereu la desenat. ”Îmi cumpăram mereu caiete de schiţe şi acuarele, iar la ore desenam. Colegii mei de clasă mă îndemnau să mă duc la Arte”, ne destăinuie Ionela.

Prin urmare, după primul an de liceu s-a transferat la Liceul de Arte din Galaţi, pentru a-şi împlini visul: să-şi perfecţioneze tehnica de desen. Acum, privind retrospectiv, a realizat că părinţii săi au avut un rol esenţial în acele momente, pentru că au lăsat-o să facă ce îi spunea inima, iar asta a fost cel mai important pentru tânăra artistă.

Este atrasă de conservarea şi restaurarea lucrărilor de patrimoniu

Şi la liceu a avut o perioadă de căutări, cochetând o vreme cu grafica, pentru a descoperi finalmente că rezonează cu arta monumentală. În clasa a XI-a, s-a pus pentru prima dată problema să participe la Olimpiada Naţională de Arte Plastice, însă au fost voci care spuneau că nu ar fi suficient de experimentată pentru o astfel de provocare, deşi talentul său vorbea de la sine.

A ocupat atunci locul al doilea la olimpiada judeţeană, anunţând cumva rezultatul excepţional din acest an, când s-a întors acasă cu medalia de aur de la olimpiada naţională. La olimpiada judeţeană, a impresionat cu un portret şi o lucrare realizată din mai multe elemente tradiţionale stilizate, ieşind în evidenţă prin cromatică şi compoziţie, în timp ce la olimpiada naţională a combinat elemente tradiţionale din zona Bistriţei, unde s-a ţinut concursul.


Nu a fost deloc uşor, fiind vorba de abordarea unei tehnici a artei monumentale pe un mozaic, însă pentru a complica şi mai mult lucrurile, compoziţiile concurenţilor trebuiau să fie abstracte. Ionela şi-a depăşit temerile şi limitele, mai ales că se pregătise pentru cu totul altceva şi a creat o lucrare apreciată de toţi profesorii din juriu. După absolvire, va merge la Facultatea de Arte din Cluj, însă nu s-a hotărât ce specializare va alege, deşi este atrasă de conservarea şi restaurarea lucrărilor de patrimoniu şi artă monumentală.

Portretele, o pasiune pe care vrea să o transforme în artă

Este fasinată şi de pictură, iar în anii ce vin vrea să folosească mai multe stiluri, până când şi-l va găsi pe cel care i se potriveşte. Îi place foarte mult să picteze portrete, pentru că îi place să surprindă expresivitatea de pe feţele oamenilor şi emoţia din ochii lor. Pe unde se duce, îşi ia caietul de schiţe şi desenează ce îi fură privirea.


”Am făcut portrete şi după ce am văzut un om pe stradă, dar nu întotdeuna îmi iese Trebuie să mai lucrez la acest capitol”, ne dezvăluie olimpica. Ionela crede că atât elevii, cât şi profesorii, vor avea de câştigat dacă îşi vor da mai mult interesul pentru acest proces complex care se numeşte şcoală. ”Mulţi copii nu se preocupă de ce se întâmplă la clasă şi atunci nici profesorii nu îşi mai dau interesul. De asemenea, cred că trebuie să mergem doar pe ce ne place nouă şi nu pe ce ne spun alţii că ar trebui să facem”, trage concluzia tânăra artistă.

citeste totul despre: