Odiseea fără sfârşit a centurii oraşului Tecuci. Câte milioane de euro au fost cheltuite în şapte ani pentru niciun metru de şosea

Odiseea fără sfârşit a centurii oraşului Tecuci. Câte milioane de euro au fost cheltuite în şapte ani pentru niciun metru de şosea

Vestigiile unui şantier parcă fără de sfârşit FOTO Costel Crângan

Surprinzător, având în vedere suma cheltuită, nu s-a făcut nici măcar un singur metru de asfalt din cei aproape şapte kilometri ai şoselei care, conform contractului iniţial, ar fi trebuit să fie gata în 2013. Motivul principal invocat de Ministerul Transporturilor pentru întârzierea catastrofală este „managementul defectuos”

La şapte ani de la începerea lucrărilor la şoseaua de centură a oraşului Tecuci (breteaua de sud, de 6,9 kilometri), timp în care au fost avansate şapte termene finale, nici măcar un metru de şosea nu este gata. Conform CNAIR, proiectul este realizat la jumătate, iar statul român a decontat deja 6,5 milioane de euro, adică aproape un milion de euro de kilometru, bani din care nu s-a făcut aproape nimic.

Primul contractant (o firmă din Portugalia) a construit, în doi ani, doar 14,7% din lucrare, motiv pentru care i s-a reziliat contractul, iar în 2015 şantierul a fost preluat de o asociere dintre două firme italiene şi una românească. După alte trei termen de finalizare, lucrarea doar s-a scumpit de la 11 la 12 milioane de euro (sume care nu includ TVA). Ultima promisiune este că totul va fi gata în iunie 2019, adică în doar două luni.

Socoteala din proiect

Potrivit anunţului de demarare a licitaţiei, în 2012, varianta de ocolire Tecuci ar fi trebuit să fie o investiţie europeană care să preia traficul de tranzit între aglomerata şosea DN25 (Galaţi-Tecuci) şi E581 (Tişiţa-Tecuci-Bârlad-Huşi-Chişinău), aceasta din urmă arteră având şi conexiune directă la E85 (Bucureşti-Buzău-Bacău-Suceava).

În acest moment, conexiunea rutieră traversează oraşul Tecuci şi este „gâtuită” în câteva puncte, unde traficul devine un adevărat coşmar atât pentru şoferi, care pierd timp mult în trafic, cât şi pentru proprietarii imobilelor din zona adiacentă, care trebuie să îndure, zgomot, poluare, vibraţii.

Proiectul era simplu: 6,8 km de şosea cu patru benzi, care să ocolească Tecuciul prin partea de sud-vest, adică de undeva din apropiere de staţia de epurare (de la DN 25) până la ieşirea pe E581către Tişiţa (zona fostului târg auto). Bugetul era şi el clar: 11 milioane de euro, adică aproximativ 2 milioane de euro pentru fiecare kilometru.

Pe 11 martie 2012, era demarat proiectul pentru „Construcţia Variantei de Ocolire Tecuci”, cu firma portugheză Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA, care câştigase licitaţia organizată de CNAIR. Dar portughezii nu prea aveau chef de treabă, aşa că, la scurt timp, lucrările au fost subcontractate firmei gălăţene Atlas SA, care ar fi fost controlată în acte de către mama unui om politic influent la acea vreme: senatorul PDL Marius Necula.

Până în decembrie 2013, trebuia executată o variantă de ocolire în lungime de 6,945 km, cuprinzând două pasaje peste calea ferată, zece podeţe şi trei intersecţii la nivel (două de tip giratoriu şi una în cruce), pentru lucrări fiind expropriate, prin Hotărâre de Guvern, 128 de imobile, o suprafaţă de 124.000 metri pătraţi. De fapt, cu tot cu exproprieri şi cu o serie de conexiuni adiacente, valoarea proiectului este mult mai mare, ajungând la peste 15,7 milioane de euro.

Au existat inclusiv acuzaţii legate de faptul că exproprierile s-au făcut la preţuri exorbitante şi că, surprinzător, mulţi dintre cei care au vândut statului terenurile erau proprietari de numai câteva săptămâni, după ce dobândiseră proprietăţile la un preţ modic. Verificările făcute de procurori au dus însă la neînceperea urmăririi penale.

Socoteala din târg

Parafrazând o veche zicală românească, trebuie să spunem că socoteala din proiect nu s-a potrivit cu socoteala din târg. În septembrie 2013, contractul de lucrări a fost reziliat. „După 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14,77%, fiind depăşite două termene de finalizare. Din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea”, explica Ministerul Transporturilor decizia.

În august 2014, a fost lansată o nouă licitaţie pentru găsirea unui alt constructor. În mai 2015, s-a semnat contractul „Construcţia variantei de ocolire Tecuci – Relicitare”, în valoare de 51,6 milioane de lei fără TVA, cu Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL, care câştigase licitaţia.

Lucrările au reînceput pe 3 august 2015 şi ar fi trebuit să fie gata exact un an mai târziu, pe 3 august 2016. La cererea antreprenorului, durata de execuţie a fost prelungită până la 23 decembrie 2016. Între timp, finanţarea europeană a fost pierdută, iar termenele au fost, toate, încălcate.

A fost fixat un nou termen (al cincilea): iunie 2017. Dar şi acesta a fost tot degeaba, căci la expirarea lui construirea centurii Tecuciului de-abia ajunsese la 30%. S-a mai dat un termen: octombrie 2018. Şi el încălcat, deşi lucrările au progresat serios faţă de perioadele anterioare, ajungând la 50%.

Evident, s-a dat încă un termen: 30 iunie 2019. Lucrările merg însă prost, iar estimarea inginerilor este că, de fapt, ar fi o minune ca şoseaua să fie gata mai devreme de 2022. Caz în care s-ar prinde totuşi „trenul” recuperării banilor cheltuiţi din fonduri europene, în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM), conform căruia proiectul trebuie implementat până la 31 decembrie 2022.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: