Ministerul Educaţiei face precizări în scandalul manualelor de istorie de clasa a IV-a: aşa a rezultat la licitaţie

Ministerul Educaţiei face precizări în scandalul manualelor de istorie de clasa a IV-a: aşa a rezultat la licitaţie

Oficialii ministerului afirmă că manualul în limba maghiară al T3 Kiado a fost scos din uz din 2015 (după ce a fost folosit 10 ani, adică din 2005), însă recunoaşte că în locul lui nu a aprobat un alt manual pentru că nu s-a prezentat nimeni la licitaţii. În privinţa manualului de la Coresi, MENCŞ încearcă în continuare să acrediteze ideea ca Moldova şi Ucraina sunt teritorii dominate de poporul rus, deşi statisticile oficiale arată contrariul.

Ştiri pe aceeaşi temă

Având ca punct de plecare dezvăluirile făcute de cotidianul „Adevărul” şi de Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România (AGIRo), cu privire la erorile revoltătoare din manualele de Istorie de clasa a IV-a, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCŞ) a formulat un punct de vedere în care încearcă să explice cum a fost posibilă avizarea unor manuale care falsifică istoria României.

Manual scos din uz, dar rămas în continuare în şcoli

Astfel, aflăm că manualul de Istorie de clasa a IV-a realizat de editura T3Kiado a fost scos din uz începând cu anul 2015, „pe baza unor programe şcolare aprobate prin ordinul de ministru nr. 5003/2.12.2014”.

„Referitor la manualul de istorie în limba maternă maghiară pentru clasa a IV-a (Ed. T3 Kiado) vă informăm că acesta nu mai este în vigoare din anul 2014 ca urmare a faptului că în învăţământul primar au fost aprobate noi programe şcolare în baza cărora s-au elaborat şi aprobat noi manuale şcolare, disponibile în format electronic pe platforma manuale.edu.ro”, afirmă MENCŞ, prin departamentul de comunicare.

Marea problemă (subliniată şi de AGIRo) este, însă, aceea că manualul cu pricina este în continuare folosit în şcolile cu predare în limba maghiară (lucru confirmat de asociaţia profesională a învăţătorilor), deoarece Ministerul nu a fost în stare, în mai bine de doi ani, să pună la dispoziţia elevilor un nou manual. De altfel, MENCŞ recunoaşte că elevii nu au acces un alt instrument de lucru, dat fiind că programa şcolară nu este accesibilă acestora, ci doar cadrelor didactice.

„În condiţiile în care la licitaţia pentru manuale şcolare destinate elevilor de clasa a IV-a nu s-au prezentat ofertanţi cu proiecte de manuale de istorie în limba maternă maghiară, până la traducerea/elaborarea manualelor de istorie în limba maternă maghiară, cadrele didactice au obligaţia de a utiliza în procesul de predare-învăţare-evaluare EXCLUSIV informaţiile prevăzute în programa şcolară în vigoare”, afirmă MENCŞ în punctul de vedere transmis „Adevărul”.

În acelaşi timp, şefii din Ministerul Educaţie trec cu lejeritate peste faptul că manualul T3 Kiado a manipulat istoria României în perioada 2005-2014 (adică timp de zece ani), în ciuda faptului că AGIRo a atras permanent atenţia, în scris, că lucrurile nu sunt în regulă, dar a fost tratată cu indiferenţă.

„Peste 1 600 000 de elevi au învăţat deja conform acestor programe şi manuale şi se poate ca încă 12 ani să fie la fel pentru alte milioane de şcolari care vor trece prin clasa a IV-a, atât timp cât în minister rămân aceiaşi responsabili care să păstorească istoria şi învăţământul primar. Miniştrii se schimbă, elevii sunt alţii an de an, aceşti inspectori sunt aceiaşi din anii 90”, spune Viorel Dolha, preşedintele AGIRo.

De altfel, Ministerul Educaţiei nu ne-a informat asupra niciunei măsuri împotriva persoanelor care au permis avizarea de manuale care falsifică istoria (dovadă că au şi fost retrase din şcoli, cel puţin la nivel teoretic).

Cum apără MENCŞ un manual care mistifică istoria

Şi mai interesant este punctul de vedere al Ministerului cu privire la manualul de istorie în limba Română pentru clasa a IV-a, realizat de editura Coresi şi aflat în uz în acest moment.

„Referitor la manualul de istorie pentru clasa a IV-a (autori: Zoe Petre - coordonator, Bogdan Teodorescu, Corina Andrei), apărut la editura Corint şi aprobat prin ordinul de ministru nr. 5472/12.10.2016, menţionăm că în urma evaluării ştiinţifice efectuate în cadrul procedurii de licitaţie deschisă, acest manual a înregistrat cel mai mare punctaj la indicatorul calitate: 49,18 puncte din 50 de puncte posibile”, afirmă MENCŞ.

„Evaluarea proiectelor de manuale şcolare depuse în cadrul licitaţiei s-a realizat pe baza criteriilor tehnice de calitate şi a fost efectuată de experţi evaluatori, în conformitate cu prevederile ordinului de ministru nr. 5559/2013 privind regimul manualelor şcolare în învăţământul preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare. Selecţia evaluatorilor de manuale s-a făcut prin publicarea Apelurilor pentru selecţia cadrelor didactice în grupurile de lucru constituite în vederea evaluării proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul primar pe www.edu.ro şi www.rocnee.eu. În urma acestor apeluri au fost selectate doar cadrele didactice care au îndeplinit criteriile stipulate în ordinul de ministru amintit mai sus.”, se mai afirmă în precizările trimise Adevărul.

Punctual, cu privire la exemplele prezentate de „Adevărul” despre  informaţiile eronate din manuale, Ministerul încearcă să explice că analiza făcută de autori nu are legătură ca graniţele statale, ci cu răspândirea unor popoare.

„După cum se poate observa, este vorba despre popoare şi nu despre spaţii istorice precum Basarabia sau Rusia. În rezolvarea exerciţiilor de la pagina 27, harta sus-menţionată, care poartă denumirea de Popoare de azi, trebuie analizată prin comparaţie cu harta de la pagina 25, care prezintă Popoare europene de ieri (în antichitate şi în evul mediu). De altfel, elevii primesc următoarea sarcină de lucru: „Priveşte cu atenţie harta de mai sus şi compar-o cu aceea de la pagina 25. Numeşte popoarele care au pătruns în Europa la începutul Evului Mediu. Ce popoare s-au format în Evul Mediu?”, afirmă MENCŞ.

„Mai mult decât atât, se poate observa faptul că întregul conţinut, prezentat în cadrul temei „Popoare de ieri şi de azi”, nu face nicio referire la statele europene şi că pe niciuna dintre cele două hărţi nu sunt trasate graniţe ale statelor. Cu alte cuvinte, hărţile servesc doar ca suport pentru exerciţii şi sunt prezentate la un nivel de simplificare care nu permite includerea tuturor popoarelor din Europa şi nici reliefarea zonelor de interferenţă etnică”, continuă punctul de vedere al Ministerului.

Deşi argumentaţia pare logică, o analiză a informaţiilor arată că, în esenţă, manualul conţine mistificări grosolane ale istoriei. Astfel, dacă autorii manualului îşi propun să arate spaţiile locuite de diverse popoare în prezent, poate că n-ar fi fost rău să le pună în corelaţie cu studiile demografice oficiale.

Potrivit datelor oficiale, teritoriul Republicii Moldova nu este în niciun caz un spaţiu locuit de ruşi, ci de români, având în vedere că recensământul realizat de autorităţile din amintita ţară în 2004 arată că structura populaţiei este următoarea: moldoveni şi români – 71,48% (incluzând şi Transnistria în statistică), ucraineni – 11,23%, iar ruşii sunt doar a treia etnie, cu 9,39%.

De asemenea, statisticile oficiale (recensământul din 2001) din Ucraina arată că  în teritoriul naţional, trăiesc 77,3%  ucraineni (nu ruşi), şi 17,3% ruşi. Ciudat este poporul ucrainean nici măcar nu figurează pe hartă, deşi însumează peste 35 de milioane de oameni (numărând aici doar etnicii ucraineni), adică dublu faţă de popoarele bulgar şi maghiar la un loc (aceastea figurând însă în infografie).

Logica se aplică în privinţa teritoriului fostei Iugoslavii şi al Albaniei, considerat de autorii manualului, la grămadă, ca fiind ocupat de sârbi. Statisticile arată că, de fapt,sârbii sunt a patra minoritate din Albania şi sunt minoritari în Croaţia, Macedonia şi Bosnia.

De altfel, după logica folosită de autorii manualui de istorie editat de Coresi şi Ardealul ar fi trebuit inclus în arealul ocupat de poporul maghiar, ceea ce în mod cert ar fi o mistificare, deoarece deşi sunt destul de numeroşi în teritoriile româneşti, maghiarii sunt minoritari în regiune, deci poporul luat în considerare ca dominant este cel român.

Rămâne de văzut care va fi poziţia noului ministru al Educaţiei faţă de chestiunea manualelor, care de ani buni generează scandaluri în învăţământ, fie din cauza erorilor, fie din cauză că, nu de puţine ori, elevii nu au acces la niciun fel de manual.

Exemple concludente sunt cele legate de predarea în limba maghiară a Istoriei pentru clasa a IV-a (unde nu mai există, de doi ani, nici un manual aprobat), dar şi situaţia din toamna trecută, când în majoritatea şcolilor româneşti manualele au fost disponibile complet abia la o lună de la începerea cursurilor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările