Micul şahist care performează la pian. Cum combină logica şi memoria muzicală cu strategia şi anticiparea de la şah

Micul şahist care performează la pian. Cum combină logica şi memoria muzicală cu strategia şi anticiparea de la şah

Alexandru Constantin Ţârdea Foto: Valentin Trufaşu

Alexandru Constantin Ţârdea (10 ani), elev în clasa a IV-a la şcoala nr. 12 „Miron Costin“ din Galaţi, este unul dintre cei mai talentaţi copii din România la pian. A descoperit instrumentul muzical la şapte ani, iar de atunci nu a fost zi în care să nu repete cel puţin o oră.

Alexandru Constantin Ţârdea (10 ani) şi-a dorit să cânte la pian de când era de-o şchioapă, iar la şapte ani părinţii îl înscriau la Şcoala de Arte din Galaţi. Având o ureche muzicală foarte bună, căuta singur diverse melodii, pe care le cânta apoi la orgă. Ulterior, părinţii i-au cumpărat un pian, la insistenţa profesoarei sale de la Şcoala de Arte.

„Le-am spus că este păcat să exerseze pe orgă, pentru că este talentat, iar la pian trebuie să apeşi mai profund pe clape, modul de atac, cum se spune, este diferit“, ne dezvăluie Angelica Capră, dascălul care îl pregăteşte la pian. Alexandru exersează cel puţin o oră pe zi la pian, în funcţie de orele pe care le are la şcoală. Deşi este doar un copil, ştie că trebuie să îşi impună această rigoare pentru a-şi împlini visul de a deveni pianist. Nu este vorba numai de cântatul unor melodii, aşa cum ar crede un neavizat, ci de un întreg proces, ce porneşte cu efectuarea mai multor exerciţii tehnice, cum ar fi gamele hanon, dar şi a unor tehnici prin care urmăreşte să îşi dezvolte citirea la prima vedere, esenţială în muzică.

Această capacitate nu este înnăscută, prin urmare ea trebuie formată şi dezvoltată. Prin tehnicile pe care le exersează zilnic, Alexandru combină exerciţiul la pian, reprezentarea muzical-auditivă şi auzul intern. Totul ţine de practică, pentru că şi o mică lipsă de coordonare între ceea ce aude şi modul de interpretare la pian poate conduce la greşeli de ritm, tempou sau intonaţie. I-a venit greu, mai ales la început, să reuşească să îşi concentreze atenţia pe citirea textului muzical la prima vedere, dar cu ajutorul profesoarei sale de pian, acum reuşeşte să o facă din ce în ce mai bine. Şi modul în care apasă clapele la pian reprezintă un exerciţiu în sine.

Este vorba despre ceea ce se numeşte în limbaj de specialitate orientare tactilă şi care presupune ca, în timp, să înveţe să îşi mişte degetele pe claviatură fără un control vizual permanent. Alexandru trece  apoi la studiul propriu zis şi la cântarea unor sonatine, axându-se şi pe studiul romantic şi preclasic. Face toate aceste lucruri de unul singur acasă, pentru că la Şcoala de Arte are doar o singură oră pe săptămână de instrument. În cele din urmă, acest lucru face diferenţa între un copil care doreşte să cânte doar de plăcere şi un virtuoz al pianului.

Premiu special pentru interpretare

Micul artist a reuşit cu ajutorul pianului să îşi depăşească şi teama de a apărea în public, fiind o prezenţă constantă la recitalurile şi minireprezentaţiile susţinute de clasa sa de la Şcoala de Arte. „Ora de instrument l-a ajutat să devină mai curajos, cu o prezenţă de spirit mai bună. Este un exemplu şi pentru alţi copii, în faţa cărora cântă. Învaţă să cânte ca o joacă, numai că aceste abilităţi pe care şi le formează vor rămâne pentru toată viaţa. Impactul pe care l-a avut asupra lui interpretarea la pian cu public a fost foarte mare“, ne dezvăluie Angelica Capră, profesoara sa de pian.

Alexandru alături de profesoara sa de pian, Angelica Capră FOTO Valentin Trufaşu

Alexandru este o fire competitivă, fiind motivat constant să îşi depăşească performanţele pe care le-a obţinut la concursurle de pian. Micuţul artist a câştigat şi s-a clasat pe podium la numeroase concursuri naţionale de pian, printre acestea numărându-se concursul interjudeţean de pian „Noelia Prisecaru“ de la Focşani (premiul al doilea), concursul naţional de pian „Virtuozii“ de la Brăila (menţiune), concursul naţional de interpretare pianistică „Piano Art“ de la Constanţa (premiul trei) şi concursul naţional „Pianul fermecat“ din Galaţi (premiul trei). La concursul naţional de interpretare pentru pian „Sonoris“ din 2018, juriul a fost impresionat de talentul lui Alexandru şi l-a răsplătit cu premiul special pentru interpretare.

Susţine recitaluri caritabile

Alexandru este pasionat şi de şah, despre care crede că îţi ordonează gândirea şi îţi formează concentrarea şi răbdarea. Joacă şah de la cinci ani şi are la activ câteva concursuri locale de şah, la care s-a clasat pe podium. „Îmi place strategia şi gândirea pe care trebuie să le ai la şah“, ne mărturiseşte Alexandru, care crede că jocul îl ajută să îşi îmbunătăţească memoria, gândirea critică şi abilitatea de a lua cele mai bune decizii în diverse situaţii.

La o vârstă la care alţi copii stau doar la calculator sau pe telefonul mobil, micul artist combină logica şi memoria muzicală, pe care şi le antrenează zilnic la pian, cu strategia, răbdarea şi anticiparea de la şah. Deşi îi place mult şahul, a decis să facă o carieră în muzică, urmând să se înscrie din clasa a V-a la Liceul de Arte din Galaţi pentru a deveni apoi pianist. „Le sugerez şi părinţilor să îl ducă la concerte sau recitaluri susţinute de artişti cunoscuţi, pentru că fără audiţie nu poţi deveni un artist complex. Este foarte important să asculte alţi artişti pentru a se inspira de la ei şi a se forma ca artist“, punctează profesoara sa de pian de la Şcoala de Arte.

La şcoală, îi place mult româna, fiind pasionat în special de literatură, dar ne dezvăluie că este fascinat de religie. „Mi se pare o materie uşoară, e ca o poveste. Îmi place să aflu diverse lucruri despre Dumnezeu, despre Divinitate, despre minunile făcute de Isus“, ne dezvăluie Alexandru. Îşi doreşte câteodată să aibă mai puţine teme de făcut, în special la Matematică, ca să poată avea mai mult timp liber în care să citească şi să se relaxeze. La doar 10 ani, Alexandru a înţeles cât este de important să fii inspirat de cineva în tot ceea ce faci. Participă constant la recitaluri caritabile alături de colegii săi de la clasa de pian la diverse şcoli din judeţul Galaţi, pentru a-i încânta pe elevi la pian, dar şi a-i inspira să studieze acest instrument muzical pe care abia îl descoperă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările