La 100 de ani de la Marea Unire, avem la Galaţi o expoziţie a lucrărilor lui Octavian Smigelschi, promotor al unităţii şi al artei naţionale

La 100 de ani de la
Marea Unire, avem la Galaţi o expoziţie a lucrărilor lui Octavian Smigelschi,
promotor al unităţii şi al artei naţionale

Una dintre lucrările lui Octavian Smigelschi Foto: UGAL

Asociaţia culturală pictor Octavian Smigelschi din Sibiu  împreună cu Arhiepiscopia Dunării de Jos, Muzeul Istoriei, Culturii şi Spiritualităţii Creştine de la Dunărea de Jos, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi şi Muzeul Naţional Brukenthal invită publicul gălăţean la o expoziţie de artă monumentală, documente şi fotografii dedicată Centenarului Marii Uniri.

Ştiri pe aceeaşi temă

Expoziţia intitulată Octavian Smigelschi, promotor al unităţii şi al artei naţionale,  reuneşte pentru prima dată la Galaţi creaţii monumentale realizate de pictorul transilvănean în perioada 1902-1903, creaţii laice, documente originale, fotografii, proiecte. Atât marea pânză de peste 10 metri lungime, cât şi celelalte creaţii încântă prin rafinament, prin bogăţia compoziţională şi prin dimensiunile nemaiîntâlnite în pictura românească, constituind un eveniment excepţional inedit pentru publicul din ţara noastră.

Artistul sibian este o personalitate marcantă a modernismului în peisajul picturii româneşti. Opera sa este de o incontestabilă originalitate, în cadrul acesteia impunându-se contribuţia pe care a avut-o la afirmarea unei picturi de inspiraţie simbolistă în arta transilvăneană, ciclurile Îngerul morţii, Ielele, Cvartetul şi Cor de copii fiind subiecte simboliste pe care Octavian Smigelschi le-a prelucrat şi nuanţat pe tot parcursul vieţii.

Portretul şi peisajul au fost unul dintre primele genuri spre care s-a aplecat artistul. Subiectele erau selectate cu predilecţie din viaţa satului şi a peisajului   rural, portretele   de  ţărani în costume populare alăturându-se ca forţă de convingere acelora făcute cu sensibilitate şi emoţie celor dragi: părinţilor şi soţiei. Probând fineţea observaţiei, puterea analizei şi ştiinţa caracterizării, artistul trece cu naturaleţe de la portretele de copii în care expresia este admirabil surprinsă, aflate în zodia inocenţei, a purităţii şi a jocului, la portretul grav, impunător, aşa cum sunt portretele de ţărani, numeroase portrete ale mamei, autoportrete.

În  activitatea  de  pictor  religios recunoaştem spiritul deschis al lui Octavian Smigelschi,  pictorul care a pictat    atât   iconostase şi biserici greco-catolice, dar şi evanghelice şi luterane, cât şi ortodoxe, devenind consacrat în arta modernă românească prin pictura majestuoasei catedrale mitropolitane ortodoxe româneşti din Sibiu. În acelaşi spirit, Smigelschi este cel care leagă prin pictura sa Apusul de Occident.

El caută la izvoarele creştinismului din Italia, dar şi din vechiul Bizanţ şi apoi le îmbracă în straiele populare româneşti, creând o armonioasă simbioză şi un nou stil în pictură, stilul neobizantin. Veridicitatea caldă, sfântă, dar şi sobră a reprezentării sale,  onestitatea  şi  profunzimea  sentimentului  său  vorbesc o limbă deopotrivă clară şi captivantă; spiritul iubirii şi al milosteniei emană din toate realizările sale cu o vivacitate convingătoare şi o  sinceritatea atât de emoţionantă.

Unul dintre marile merite ale lui Octavian Smigelschi este acela că a înţeles cât de adânci sunt rădăcinile creaţiei artistice şi cât de necesare şi de fecunde sunt relaţiile ei cu societatea. El a realizat o operă implicată profund şi organic în viaţa societăţii. Expoziţia poposeşte din Ardeal la Dunărea de Jos, fiindcă este important să ne redescoperim şi să fim aproape unii de alţi, mai ales acum la ceas aniversar, la Centenar. Acum la 100 de ani de la Marea Unire, Octavian Smigelschi face de dincolo de zări un cadou tuturor gălăţenilor şi iubitorilor de frumos, prin această expoziţie.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: