Greşelile şoferilor care conduc maşini turbo. Cum ajung să strice din neglijenţă componente care pot costa 7.000 de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Întreţinerea constantă a turbinei îi prelungeşte semnificativ durata de viaţă Foto: www.4tuning.ro
Întreţinerea constantă a turbinei îi prelungeşte semnificativ durata de viaţă Foto: www.4tuning.ro

Mecanicii auto spun că foarte mulţi şoferi care conduc maşini dotate cu turbosuflante fac greşeli grave care-i pot costa o avere.

Mecanicii auto spun că mulţi şoferi strică turbinele, unele valorând până la 7.000 de euro, prin accelerări bruşte, la care se adaugă depunerile de funingine (pe paleţi), care dezechilibrează ansamblul, răcirea bruscă a motorului şi lipsa ungerii.

Turbina are o istorie destul de veche, fiind inventată de către un inginer elveţian, Alfred Buchi în 1915. Principiul de funcţionare constă în faptul că prin precompresia aerului în cameră de ardere a motorului se aduce o creştere a puterii motorului odată cu o reducere importantă a consumului de carburant. Folosirea unei turbine poate duce la creşterea puterii unui motor cu până la 40% faţă de cazul în care acelaşi motor nu este prevăzut cu turbosuflantă. 

La început, turbinele au fost implementate în serie la motoarele pentru avioane. Nu întâmplător primul producător de automobile care a implementat turbosuflantele la automobilele de serie a fost producătorul suedez SAAB, care fabrică şi avioane.

”Principiul funcţionării unui turbocompresor este următorul: presiunea gazelor rezultate din arderea combustibilului care învârte o turbină ce este prevăzută cu un ax solidar cu o altă turbină (compresorul) conduce la o creştere a presiunii aerului în camera de ardere. În acest fel, în camera de ardere pătrunde mai mult aer, rezultând creşterea performanţelor motorului. Turbosuflantele au un sistem de ungere cu ulei alimentat de uleiul din motor”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Ce trebuie să ştie proprietarii de maşini

Turbosuflanta aduce un plus evident de putere motorului, însă necesită o întreţinere atentă pentru că este o componentă care se roteşte cu o viteză foarte mare. Tocmai de aceea este important ca şoferii să cunoască aspectele ce ţin de exploatarea corectă a turbinei pe care o au instalată la automobil.

În principal, turbinele se defectează  din cauza accelerărilor bruşte, depunerilor de funingine ( pe paleţi) care dezechilibrează ansamblu, a răcirii bruşte a motorului şi lipsei ungerii.  ”O legendă urbană, care este complet greşită,  spune că trebuie accelerat brusc pentru a arunca funinginea de pe paleţii turbinei. Această procedură, de accelerare bruscă de la 1.000-1.800 de rotaţii pe minut, la turaţii de 3.500 rotaţii/minut, induce o suprasolicitare în axul turbinei şi poate duce la ruperea axului sau a paleţilor turbinei”, ţine să precizeze Florin Marin Bogdan.

Funinginea care se depune pe paleţii turbinei apare din cauza mersului subturat, motorinei proaste sau defecţiunilor apărute la sistemul de injecţie. Pentru a evita răcirea bruscă a turbinei, se recomandă ca după ce aţi încheiat traseul cu automobilul, să lăsaţi motorul să meargă la ralanti între unu şi trei minute. În felul acesta, paleţii turbinei se vor răci gradual, evitându-se problemele amintite anterior.

Uleiul ideal pentru turbosuflante

Schimbul mai des de ulei, preferabil semisintetic sau sintetic, prelungeşte, de asemenea, durata de viaţă a turbinei. Un ulei mineral se va uza mai rapid din cauza temperaturilor ridicate care se dezvoltă în turbosuflantă.

”Este absolut necesar ca atunci când observaţi că turbosuflanta nu mai funcţionează, asta însemnând o  putere diminuată a motorului, să vizitaţi un service autorizat pentru o inspecţie. În cazul în care turbina este parţial blocată ori s-au uzat paleţii, există pericolul ca părţi din paleţi să se rupă şi să între bucăţi de metal în zona de admisie, ceea ce va conduce la o defectare serioasă a motorului”, avertizează Florin Marin Bogdan.

Se recomandă efectuarea unei inspecţii a turbosuflantei într-un service specializat după parcurgerea a maxim 15.000 de kilometri sau aşa cum a prevăzut producătorul auto. Inginerii de la service vor verifica în primul rând jocul axului turbinei şi dacă s-a produs o colmatare a furtunului care alimentează cu ulei turbina pentru ungere, urmând ca la final să cureţe paleţii de funingine.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite