FOTO Galaţi, locul unde te poţi plimba cu cea mai veche navă cu zbaturi din lume

FOTO Galaţi, locul unde te poţi plimba cu cea mai veche navă cu zbaturi din lume

Nava „Tudor Vladimirescu” ar putea intra în Cartea Recordurilor. Foto: Adevărul

Galaţiul este cunoscut ca un oraş industrial, cu obiective turistice puţine şi de importanţă locală. În ultimele decenii, însă, au apărut câteva zone ce ar putea intra lejer într-un circuit turistic naţional. Printre acestea: Faleza Dunării, Biserica Fortificată Precista sau cea mai bătrână navă de pasageri din Europa. Un nou reportaj din cadrul celei mai frumoase campanii „Adevărul“ - „125 de locuri pentru care iubim România“.

De departe, cea mai frumoasă zonă a Galaţiului este Faleza Dunării. Lungă de patru kilometri şi lată de aproape 50, Faleza de la Galaţi este pe primul loc în topul celor mai lungi faleze de pe toată Dunărea.


În urmă cu mai bine de cinci decenii, aceasta a fost consolidată şi amenajată în două benzi. Aşadar, partea superioară sau faleza superioară are trotuare late, pentru promenadă, dar are şi o arteră rutieră lată, cu două benzi de circulaţie. În ultimii ani, pe faleza superioară au apărut complexe rezidenţiale de lux (blocuri şi vile). Cel mai plăcut aspect al acestei zone este, fără îndoială, panorama fantastică ce o poate admira orcine. Din oricare punct al falezei superioare, privind către celălalt mal al Dunării, se pot vedea foarte clar câmpiile şi mai ales munţii Dobrogei, efectul vizual fiind unul deosebit de spectaculos.


Faleza inferioară este compusă dintr-o fâşie de drum asfaltat, frumos amenajată doar pentru promenadă. De asemenea, autorităţile au delimitat şi o zonă pentru biciclete şi pentru role. În lăţimea ei, faleza inferioara este amenajată în aşa fel încât să se termine cu malul drept al Dunarii. În anumite zone există vaporaşe transformate în restaurante, iar unele pot realiza chiar curse pe Dunăre la cererea clienţilor. Nu în ultimul rând, pe faleza inferioară se găseşte una din cele mai mari expoziţii permanente de sculptură metalică din Estul Europei.

 

Diversitatea Grădinii Botanice

 

Legat într-un fel de Faleza Dunării, Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii este unul dintre cele mai frumoase din România. Are inclusă o frumoasă Grădină Botanică, cunoscută şi sub numele de Parcul Dendrologic, înfiinţată în anul 1990, şi care domină malul stâng al Dunării, ocupând o suprafaţă de 15 hectare. Plantările efectuate aici au ca bază Tematica ştiinţifică elaborată în anul 1996. Acestea au înnobilat întreaga suprafaţă a Grădinii Botanice cu o parte din fito-diversiunea zonelor geografice ale globului. Începând cu anul 2004, s-au construit aici o seră şi un palmariu cu o întindere de 2.500 de metri pătraţi, unde pot fi admirate colecţii de plante din zone tropicale şi subtropicale, cum ar fi cactuşi, euforbii, palmieri, crotoni, muşcate sau begonii.



Aici se mai află un cochet rozariu înfiinţat pe un fost loc de depozitare a gunoaielor din oraş, ce cuprinde peste 200 de soiuri de trandafiri. Fiind într-o extindere continuă, acesta urmează a fi întregit cu specii de trandafiri clasici şi din flora spontană, lucru ce-i va ridica valoarea ştiinţifică.


Pe versantul sudic al grădinii, flora şi vegetaţia României se impune prin cele 3.000 de specii de arbori şi arbuşti. În luna mai, tufele de bujori vă vor atrage prin petele de culoare roşie. În zonă, există şi o legendă legată de aceste flori. Găsiţi aici şi o mică gradină japoneză cu cascadă, iar lacul şi nuferii vă invită la meditaţie şi recreere. Dacă treceţi podeţul şi vă îndreptaţi spre nord, aveţi ocazia să treceţi prin pădurea de aramă, cu multe specii de stejar, în drum spre pădurea cu peste 40 de exemplare de mesteceni, numită şi pădurea de argint. Coniferele, datorită diversităţii şi densităţii lor, vă vor răcori cu siguranţă în zilele toride de vară.


Grădina Botanică este locul perfect unde vă puteţi încânta privirea cu diversitatea şi coloritul naturii. Şi dacă tot vă aflaţi aici, puteţi vizita Planetariul şi Observatorul Astronomic, care vă aşteaptă cu spectacole fascinante.


Cea mai veche construcţie din Galaţi: o biserică fortificată


Tot pe Faleza Dunării, dar în partea opusă Grădinii Botanice se ridică biserica Maica Precista, fiind, în prezent, cea mai veche construcţie din oraş. Istoria sa începe în secolul al XVII-lea, când negustorii români Dia, Şerbu şi Constatin au ctitorit, pe locul unei vechi biserici de vălătuci, un nou lăcaş sfânt, din piatră lustruită, provenită, în parte, din castrul roman de la Barboşi. „Cu turle înalte, zvelte, pe vârful cărora sunt cruci mari, aurite” (după cum afirma marele diacon sirian Paul de Alep, impresionat de mareţia sa), ea a fost construită într-o concepţie proprie secolului al XVII-lea. Turnul – clopotniţa este inclus în corpul bisericii, iar podul este întărit. Aceste două elemente arhitecturale i-au creat bisericii şi o a doua funcţie: loc de refugiu şi de apărare.



Terminată în 1647, biserica a suferit, în lunga sa istorie, multe distrugeri. Arsă, probabil în 1711 ea a avut mult de suferit şi în urma războiului ruso-austriac din 1735- 1739 când s-a pierdut, între altele, un hrisov a lui Grigorie al II-lea Ghica, de o deosebită valoare. La începutul războiului ruso-turc din 1769-1774, domnitorul Constantin Mavrocordat s-a retras spre Galaţi. Atacul armatelor ruseşti l-a surprins în biserica Precista, unde se refugiase, fiind făcut prizonier. Biserica a avut de suferit şi în anul 1821, când turcii au jefuit şi gropniţa din mislocul naosului.


Restaurată după al Doilea Război Mondial, biserica-fortăreaţă Maica Precista constituie un veritabil monument de arhitectură şi artă, fiind unul dintre principalele puncte de atracţie turistică din Galaţi. Acum, tinerii se îngrămădesc să-şi facă cununia religioasă în acest lăcaş de cult.


Un vas unic în lume: „Tudor Vladimirescu”


Şi dacă tot suntem sus, pe culmea Bisericii Fortificate Precista, să aruncăm o privire în jos, pe Dunăre, unde se vede nava cu zbaturi „Tudor Vladimirescu”. Aceasta este, fără îndoială cea mai veche navă funcţională din flota românească, nava cea mai norocoasă dinte toate pasagerele cu zbaturi, nava amiral a flotei de pasagere de pe Dunăre, dar şi-a adjudecat deja şi titlul de cel mai vapor cu zbaturi din lume. Datele extrase din planurile succesive de reconstrucţie ale navei din 1919, 1954, 1963 şi din Anuarul Dunării din 1936 relevă faptul de necontestat că legenda navei amiral a flotei de pe Dunăre „Tudor Vladimirescu” a început exact acum 150 de ani, în Imperiul habzurgic.


În 1954 a fost adusă la Tulcea şi aici şi-a făcut veacul până în 1993, când a fost scoasă pe mal şi dusă la Parcul Rece. Aici putea să ajungă victimă sigură pentru hoţii de fier vechi. Piesele de la motor, din cupru, cântărind tone, au fost ascunse de privirile hoţilor de fier vechi, pentru că cineva care nu a ţinut prea mult la valoarea estetică le dăduse cu vopsea verde. În 2003, cei de la compania Navrom s-au gândit să renoveze vaporul.



Din momentul în care a fost lansat la apă, „Tudor Vladimirescu" a devenit cel mai vechi vapor fluvial în funcţiune, pentru că e singurul care şi-a păstrat motorul original cu aburi. Reprezentanţii companiei au făcut demersuri către autorităţile ungare pentru a găsi mai multe documente în arhivele lor care să-i demonstreze vechimea. Dacă ar exista aceste documente, nava ar putea intra în Cartea Recordurilor.


În acest moment nu oricine poate sa viziteze vaporul. Acesta e folosit pentru intalniri de afaceri ale companiei sau pentru diverse intruniri care primesc girul Navrom. Pentru a inchiria nava nu numai ca iti trebuie acordul Navrom, dar trebuie sa fii pregatit sa scoti si o groaza de bani din buzunar. "Tudor Vladimirescu" are tarif ca la taxi: se taxeaza intai pornirea 1.500 de euro, iar apoi se plateste cate 500 de euro pe ora de navigare. Costurile mari se justifica si prin consumul imens de carburant pe care il are masina cu aburi: 640 de litri de motorina pe ora! (Initial era conceputa sa consume pacura). Nu e insa nici un risc ca vaporul sa ramana in mijlocul Dunarii fara combustibil, intrucat rezervorul are o capacitate de 38 de tone. Pentru ca sistemul de manevrare al carmei era prea zgomotos, specialistii au inlocuit timona cu un dispozitiv din era calculatorului: joystick-ul.


Tumultoasa mănăstire de la Tudor Vladimirescu


Situată la 4 km de comuna Tudor Vladimirescu, Mănăstirea Vladimireşti este un loc de pelerinaj şi hrană sufletească pentru cei ce-i cunosc istoricul sau îl află când ajung aici ca vizitatori. Mănăstire de maici cu sobor numeros (aproape 200), în prezent se situează pe locul trei în ţară ca număr de personal după mănăstirile Agapia şi Văratec, dar pe primul loc între mănăstirile cu vieţuire de obşte.

Biserica mare - construită pe locul primei apariţii Dumnezeieşti, în formă de cruce conform tradiţiei ortodoxe, are hramul Adormirea Maicii Domnului. La est de Biserica mare este situat Paraclisul (Biserica mică), iar la sud Micul Altar de vară.


Poarta de la intrarea pe domeniul mănăstirii este tipic maramureşeană şi a fost lucrată în 1992. De aici porneşte drumul spre livadă, vie şi iaz. Intrarea în incintă se face pe o alee străjuită de tei, trecând pe sub clopotniţă. De o parte şi de alta se află stăreţia şi căminul preoţesc.


Muzeul deţine 106 icoane vechi din secolele XVIII-XIX. Aici se păstrează crucea de lemn sau „crucea din porumb” cu care s-a însemnat locul Sfântului Altar la arătarea semnului dumnezeiesc. Se mai află o icoană cu Maica Domnului lăsată maicii stareţe de mama sa pe patul de moarte. În stăreţia mănăstirii se păstrează opt potire de argint masiv din cele 12 găsite în faţa sfintei proscomidii în biserica mare (ascunse de o persoană necunoscută, la închiderea mănăstirii). Tot aici se găsesc icoane de valoare.


Dacă ai fost în locuri inedite de lângă o destinaţie similară din România şi vrei să ne povesteşti din amintirile tale sau vrei să ne sfătuieşti ce să mai vedem în acest loc al României, ne poţi scrie pe bucuresti@adevarul.ro, în secţiunea de comentarii sau pe pagina noastră de Facebook, 125 de locuri pentru care iubim România. Jurnal de vacanţă.

 
Pe aceeaşi temă:
 
 
 
 
 
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: