Eleva-orchestră: performează la canto, se acompaniază singură la chitară şi cântă la pian

Eleva-orchestră: performează la canto, se acompaniază
singură la chitară şi cântă la pian

Ana Ghiran Foto: Valentin Trufaşu

Ana Ghiran (14 ani), elevă în clasa a VII-a la şcoala generală nr. 25 din Galaţi, are o voce de aur, dovadă fiind premiile obţinute la concursurile şi festivalurile de canto, printre care se numără festivalul ”Spring Star”, ”Criss Music Festival” şi ”Armoniile Dunării”, dar şi un talent înnăscut la chitară.

Ana a început să cânte la chitară de la 10 ani, iar de atunci este nedespărţită de instrumentul muzical. „A venit atunci la mine şi ştia doar că vrea să cânte la chitară“, ne povesteşte Mihai Susma, profesorul său de chitară de la Şcoala de Arte din Galaţi, cum a pornit Ana Ghiran pe acest drum. Adolescenta are înainte de toate o voce extraordinară, fiind folosită adesea în trupa Centrului Cultural „Dunărea de Jos“.

A început să cânte cu vocea de la 7 ani, urmând cursurile Palatului Copiilor din Galaţi. A absolvit deja Şcoala de Arte din Galaţi, secţia canto, iar în prezent este în anul III la secţia chitară şi în anul I la secţia pian.  La doar 14 ani, Ana a participat la mai multe concursuri de canto, printre care se numără festivalul internaţional „Ceata lui Piţigoi“ în 2015 şi 2016, concursul „Armoniile Dunării“ (2015) şi festivalul de muzică uşoară pentru copii „Inocenţă de Copil“ (2015), iar la câteva dintre acestea a obţinut rezultate meritorii.

Este vorba de festivalul naţional „Spring Star“ (2015), unde şi-a adjudecat locul al doilea, premiu obţinut şi la festivalul „Prichindelul Cântăcios“, iar cea mai importantă realizare a sa de până acum fiind câştigarea concursului „Criss Music Festival“ în 2016.

La Ana totul vine natural, fără efort. Orice încercare de a se forţa când cântă e sortită eşecului. „Este într-un confort extraordinar când cântă la chitară. Am simţit asta la ea de la început. Dacă încerc să fac lucrurile mai repede, nu este în regulă. Tocmai de aceea nu voi forţa niciodată nimic, pentru că la ea aşa funcţionează“, ne dezvăluie Mihai Susma, profesorul său de chitară. Vocea sa extraordinară a propulsat-o în trupa „Voces“, coordonată de profesorul Monica Măciuceanu,  câştigătoare a trofeului „Mamaia Copiilor“ în 2013.

Ne-a mărturisit că s-a îndrăgostit de chitară şi o va folosi pe viitor pentru a se acompania singură pe scenă în timpul recitalurilor de canto. Vrea să devină cântăreaţă de muzică uşoară pentru că acest gen muzical i se potriveşte ca o mănuşă, fiind mai emoţional, aşa cum este şi ea. „M-am gândit la început să fac pian, dar apoi am spus că este mai uşor să cânt la chitară. Nu a fost chiar aşa. În primul an mi-a fost foarte greu“, ne dezvăluie Ana. Chiar dacă s-a dovedit că are un talent înnăscut şi la chitară, adolescenta a trecut printr-un întreg proces pe parcursul ultimilor ani pentru a-şi putea pune în valoare potenţialul la acest instrument muzical.

Relaţie simbiotică cu chitara

A realizat rapid că dincolo de exerciţiul zilnic la instrumentul muzical, e nevoie şi de un antrenament fizic. Corzile chitarei nu sunt pentru oricine, chiar dacă are talent muzical, iar adolescenta a înţeles acest lucru după ce a început să aibă dureri constante la degetele de la mâini. În timp, s-au adunat sute de ore de exersat la chitară pentru întărirea degetelor şi poziţionarea corectă a acestora pe corzile chitarei.

„La pian notele se obţin mai uşor. La chitară e vorba de poziţia degetelor, acestea trebuie să cadă perpendicular pe corzile chitarei şi să fie cât mai aproape de corzi“, ne introduce puţin Mihai Susma în „bucătăria“ acestui frumos, dar şi solicitant instrument muzical. Ana a învăţat că, dincolo de orice altceva, trebuie să stabilească o relaţie cu chitara, să comunice efectiv cu ea, astfel încât să poată obţine sunetele şi ritmul dorit.  Dacă nu face acest lucru, nu va obţine nimic,  deoarece chitara este unul dintre cele mai sincere instrumente.

Adolescenta şi-a stabilit un program riguros în fiecare zi, din care nu lipseşte exersatul la chitară, dar şi cel vocal, pentru că a înţeles că rutina este cel mai mare duşman al instrumentiştilor. Asta pentru că dacă ajunge să cânte doar din reflex, îi va fi foarte greu să schimbe acordurile muzicale, lucru care face diferenţa la chitară.

„A înţeles că dacă faci mereu acelaşi lucru şi nu reuşeşti să treci mai departe şi în special să rezolvi problemele cu care ajungi să te confrunţi la un moment dat, va ajunge să se plafoneze. Tocmai de aceea, întotdeauna stabilim împreună melodiile pe care urmează să le înveţe, astfel încât să le cânte cu plăcere şi să nu le vadă ca pe ceva de făcut“, punctează Mihai Susma, profesorul său de chitară de la Şcoala de Arte din Galaţi. Chiar dacă a avut dificultăţi la început, Ana cântă acum doar de plăcere şi recunoaşte că aceasta a fost calea pentru a deprinde cu adevărat tainele chitarei.

Compune melodii şi vrea să devină poliţistă

O perioadă a încercat să descopere dacă are şi alte pasiuni în afară de chitară şi voce, dar a realizat că nu poate performa la fel de bine şi la şcoală, astfel că timp de un an s-a pregătit singură la canto. A fost o provocare pe care a depăşit-o cu brio, participând şi la olimpiada la Biologie, o altă pasiune de-a sa. Îi place mult şcoala, unde speră să obţină o bursă pe baza rezultatelor sale, dar crede că nu trebuie să se pună atât de mult accent pe anumite materii, mai ales pe cele care ulterior nu le vor fi de prea mare folos copiilor decât poate la nivel de cunoştinţe generale.

Mai nou, Ana a şi început să compună melodii. Totul a pornit ca o joacă, dar încetul cu încetul a realizat că acest exerciţiu o ajută să se şi cunoască mai bine. La ultima ei piesă a compus linia melodică, în timp ce  o prietenă a ajutat-o cu versurile. Nu e puţin lucru, ţinând cont că majoritatea artiştilor care cântă cu vocea sau la un instrument muzical nici nu concep că ar putea compune vreodată vreo melodie. „La Ana, totul vine din interior.

Muzica pentru ea şi compusul de melodii este ca un izvor, care o hrăneşte. Este parte din ea şi este bine că a căutat mereu să se autodepăşească şi a descoperit că are şi acest talent, pe care îl cultivă acum“, ne dezvăluie Mihai Susma, profesorul său de chitară. Chiar dacă şi-a propus să devină cântăreaţă de muzică uşoară, Ana cochetează şi cu ideea de a activa în paralel şi ca poliţistă. Ştie că nu este o profesie uşoară şi nici lipsită de pericole, dar cu toate acestea şi-a asumat şi acest drum în viaţă.

La o vârstă la care alţi adolescenţi de vârsta ei nu reuşesc să se desprindă de calculator şi gadgeturi, Ana şi-a program deja viitorul. „Voi urma liceul pedagogic, iar apoi, dacă nu reuşesc să iau la Academia de Poliţie, voi urma Conservatorul, ca să devin apoi profesor de canto“, ne spune simplu adolescenta. Deşi la prima vedere pare surprinzătoare, alegerea de a deveni poliţistă este cât de poate de firească pentru Ana, care doreşte astfel să îşi aducă contribuţia la impunerea şi respectarea legii, fără să neglijeze muzica, unde speră să devină un model care să inspire şi alţi tineri să îşi urmeze pasiunile.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: