DEZVĂLUIRI Firmele de maxi-taxi de la Galaţi, suspectate de o evaziune fiscală între 2,9 şi 3,4 milioane de euro pe an

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Microbuze pe traseu. Foto

Primăria Galaţi a confirmat că încasările din bilete ale societăţii publice de transport urban au crescut, din momentul în care operatorii privaţi au fost eliminaţi, de peste patru ori, respectiv cu aproape 100.000 de lei în plus zilnic. Încasările anuale suplimentare „bat” la 30 de milioane de lei (6,7 milioane de euro). Cum firmele de maxi-taxi raportau la Fisc încasări anuale de 3,3-3,8 milioane de euro, diferenţa pare să fie evaziune fiscală.

Dacă facem o comparaţie între veniturile suplimentare obţinute de societatea publică Transurb din vânzarea de bilete (după ce microbuzele private au fost scoase de pe trasee, din data de 9 mai 2016)  şi încasările raportate în anii trecuţi de firmele care făceau maxi-taxi la Galaţi, descoperim că o sumă impresionantă dispare în neant, inducând bănuiala că aveam de-a face cu o evaziune fiscală uriaşă.

Potrivit datelor furnizate de Primăria Galaţi, după trei săptămâni de monitorizare, s-a constatat că Transurb încasează, doar din bilete (nu avem statistica la abonamente), între 80.000 şi 100.000 de lei pe zi, ceea ce ar duce încasările anuale suplimentare la peste 30 de milioane de lei (circa 6,7 milioane de euro).

„După aproape trei săptămâni de când transportul public de călători se efectuează doar cu autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele societăţii locale, se menţine tendinţa de creştere a încasărilor zilnice, care oscilează în 80.000 şi 100.000 lei, ceea ce înseamnă o multiplicare de 4–5 ori a încasărilor faţă de perioada dinainte de 9 mai 2016”, a confirmat primarul Marius Stan.

Toate ar fi bune şi frumoase dacă ceea ce creşte la Transurb s-ar regăsi şi în încasările raportate, în anii trecuţi, de către firmele private care au desfăşurat activităţi de maxi-taxi la Galaţi, respectivi: ACJ Globe Tour, Comsamo SRL; Andry SRL, Relajcar SRL, Bădilaş Com SRL, Transdan SRL şi Sogitour SRL.

Surprinzător, însă, în ultimii cinci ani (nu am luat în calcul 2016, evident) încasările însumate ale firmelor de maxi-taxi nu au depăşit niciodată 18 milioane de lei (ba chiar au fost uneori şi sub 15 milioane), caz în care nu ies la socoteală circa 12-14 milioane de lei pe an. Asta doar pentru a justifica sporul de încasări demonstrat deja de Transurb după ce microbuzele au fost scoase de pe trasee.

„Aceste calcule confirmă bănuiala noastră, mai veche, că transportul privat de persoane din Galaţi făcea o concurenţă neloială societăţii publice de transport. După cum se poate observa, s-ar părea că undeva la jumătate din veniturile acelor firme nu erau fiscalizate”, ne-a mai spus primarul.

Evident, deşi calculele se bazează pe două elemente certe, respectiv bilanţurile contabile depuse la Fisc de transportatorii privaţi şi încasările suplimentare ale Transurb, nu putem şti în ce proporţie au participat fiecare dintre firmele amintite la această posibilă evaziune. Este posibil, fără îndoială, chiar ca unele dintre firme să fi lucrat corect, însă acest lucru nu-l poate elucida decât o absolut necesară anchetă a ANAF. Cifrele deja prezentate obligă autorităţile să reacţioneze.

Evident „hora” ilegalităţilor poate fi mult mai mare decât pare, căci intră în discuţie şi aspecte care ţin de procurarea carburantului folosit la cursele neînregistrate în acte, care s-ar putea să fi provenit din contrabandă. „Probabil că instituţiile abilitate ale statului ne vor da în curând răspunsuri în aceste chestiuni”, a mai spus Stan.

Monitorizarea transportului public continuă

În altă ordine de idei, Primăria municipiului Galaţi a anunţat că va continua să monitorizeze programul de transport public, după ce acest serviciu a fost delegat exclusiv societăţii Transurb, pe data de 9 mai 2016.

Ca urmare a monitorizării făcute de Primărie, dar şi a sugestiilor şi sesizărilor venite de la călători, s-au stabilit următoarele măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii serviciului de transport public:

- înfiinţarea a două noi staţii (staţii perechi) pe traseul 24, strada Lemnari;
- înfiinţarea a două noi staţii (staţii perechi) pe traseele 12, 17 şi 35, pe strada Traian, aferent străzii Dumbrava Roşie;
- inscripţionarea tuturor mijloacelor de transport în comun cu indicativul de traseu în faţă, spate şi lateral;
- afişarea timpilor de sosire în staţii pentru traseele care circulă pe străzile Regiment 11 Siret şi Oltului, măsură ce se va extinde, etapizat, în toate staţiile;
- întocmirea şi amplasarea în staţii a unor hărţi cu traseele care trec prin zonă;
- reconfigurarea graficelor de plecare din staţii pentru unele trasee, în concordanţă cu cerinţele fluxului de călători.

„Primăria municipiului Galaţi va informa populaţia, în continuare, cu privire la eventualele modificări apărute în programul de transport public, precum şi la eventualele noi măsuri ce se vor impune pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor de transport”, a precizat biroul de presă al instituţiei.
 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite