De cât somn avem nevoie pentru a ne menţine sănătoşi

De cât somn avem nevoie pentru a ne menţine sănătoşi

Anumite obiceiuri ne împiedică să avem somnul liniştitor pe care ni-l dorim

Activităţile în care suntem angrenaţi zilnic fac ca, de multe ori, să nu dormim cât am avea nevoie. În funcţie de vârstă, durata somnului de care avem nevoie variază între 7 şi 9 ore pe zi la adulţi, iar cei care nu respectă acest lucru au, de regulă, probleme de sănătate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mulţi dintre noi, în special cei tineri, consideră că cele câteva ore de somn pe care le prind în fiecare noapte sunt suficiente pentru a-şi menţine vitalitatea, numai că acest lucru este departe de adevăr, după cum au constatat specialiştii. Aceste persoane vor avea un mental confuz şi poate apărea chiar imposibilitatea de a lua decizii, ce se manifestă ca o paralizie mentală.

Orele de somn de care are nevoie fiecare persoană diferă în funcţie de vârstă, sănătate şi stres. ”Pentru copii de până la un an sunt recomandate 16 ore de somn, pentru cei cu vârsta între unul şi trei ani-între 12 şi 14 ore pe zi de somn, între 3 şi 6 ani-între 10 şi 12 ore, între 7 şi 12 ani-între 10 şi 11 ore, de la 13 la 18 ani-între 8 şi 10 ore, între 18 şi 25 de ani-între 7 şi 9 ore, între 26  şi 65 de ani, 7 ore de somn pe noapte, iar după 65 de ani, între 7 şi 8 ore  de somn pe noapte”, explică psihologul Stelian Chivu.

Multe persoane în vârstă se sperie atunci când dorm prea mult, însă explicaţia specialiştilor este simplă. Organismul are nevoie de somn, prin urmare este bine ca acesta să fie lăsat să îşi recapete energia vitală.

Somnul trebuie văzut ca o hrană. Corpul fizic se hrăneşte cu hrană solidă şi lichidă, somn, aer, emoţii şi gânduri. Analizând toate aceste elemente, constatăm că omul investeşte cel mai mult timp în somn, spune psihologul Stelian Chivu.

Ce ne împiedică să dormim

Cea mai mare problemă pentru persoanele care nu reuşesc să doarmă cât ar trebui este stresul. Acesta menţine mintea într-o stare permanentă de activitate şi agitaţie, influenţând şi emoţiile. Apar astfel fricile, iar pe acest fond multora dintre noi le este greu să se odihnească aşa cum ar fi normal.

”Cel mai evident semn că o persoană are nevoie de somn este nevoia pe care o simte de a dormi mai mult”, punctează psihologul Stelian Chivu. O persoană bolnavă va avea, de regulă, un somn agitat pentru că cea mai mare parte din gândurile sale sunt orientate către învingerea bolii.

Mediul unde dormim contează extrem de mult, pentru că într-un fel se doarme în vârful muntelui şi altfel într-o peşteră sau la şes. Pentru a descoperi rapid cauza insomniilor trebuie să aflăm când dormim, cum dormim şi unde dormim.

Sunt anumite persoane care dorm doar când apucă, în special din cauza serviciului pe care îl au. Acestea ajung astfel să aibă nevoie de un anumit tip de antrenament petru a putea dormi, spun specialiştii, deoarece dacă mintea este agitată, nu va lăsa corpul fizic să se odihnească.

Cum este indicat să dormim

Şi modul cum dormim influenţează mult calitatea somnului. ”Persoanele care dorm pe burtă nu respiră, de regulă, decât pe o nară în timpul somnului, ceea ce nu este indicat. Cel mai bun somn este cu faţa în sus, cu o pernă mică în zona cervicelui”, detaliază psihologul Stelian Chivu.

La fel de importantă este şi persoana cu care dormim. Dacă ne-am certat cu aceasta în timpul zilei, de multe ori cearta va continua şi în vis, spun specialiştii. De asemenea, dacă o persoană a fost agresată de cel cu care împarte patul, somnul său va fi agitat pentru că acesta este influenţat de ceea ce se numeşte energia agresiunii.

Nu toţi avem posibilitatea să dormim la munte, având pe fundal susurul unui izvor, însă putem folosi mici trucuri pentru a ne îmbunătăţi somnul. De pildă, putem pune lavandă, busuioc şi alte plante aromatice în pernă pentru a ne îmbunătăţi calitatea somnului.

Specialiştii au ajuns la concluzia că somnul este un excelent remediu pentru regenerare celulară. Asta nu înseamnă să dormim toată ziua, însă trebuie să acordăm organismului orele de somn de care are nevoie.

”Indicat este ca fiecare dintre noi să se culce cu gânduri pozitive pentru că, în timp, vor constata efectele benefice ale acestui exerciţiu. Se şi spune, de altfel, că oamenii deştepţi dorm în patru ore cât dorm ceilalţi în opt ore. Este bine, de asemenea, ca fiecare persoană să doarmă cât simte că are nevoie”, conchide psihologul Stelian Chivu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: