De ce este nevoie de schimbarea periodică a lichidelor la automobile. Ce riscaţi dacă nu schimbaţi la timp uleiul pentru cutia de viteze

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Schimbarea la timp a uleiului de motor prelungeşte semnificativ durata de viaţă a acestuia
Schimbarea la timp a uleiului de motor prelungeşte semnificativ durata de viaţă a acestuia

Chiar dacă nu s-a parcurs numărul de kilometri necesari, aşa cum este trecut în cartea tehnică a autovehiculului, este necesar să schimbăm lichidele la automobil, deoarece în timp îşi pierd din proprietăţi, iar asta poate afecta grav componente importante ale maşinii, pornind de la motor şi până la cutia de viteze şi servodirecţie.

Mulţi şoferi ignoră aproape complet schimbarea lichidelor la propriile maşini, iar în timp această indiferenţă îşi arată efectele. Pentru că nu au schimbat la timp lichidul de frână sau uleiul de motor, unii proprietari de autoturisme se văd puşi în situaţia de a scoate mii de lei din buzunar pentru a înlocui piesele care s-au defectat din cauza acestei neglijenţe. Vă prezentăm mai jos principalele lichide care trebuie înlocuite la un autovehicul şi intervalele de timp la care trebuie să faceţi acest lucru.

Lichidul de frânare

Lichidul de frână este poate cel mai important lichid din punct de vedere al securităţii pasagerilor. Pe măsură ce trece timpul, lichidul de frână îşi pierde din proprietăţi datorită temperaturii la care lucrează în zonă etrierului. ”Indiferent dacă aţi parcurs  un număr nesemnificativ de kilometri, se recomandă schimbarea întregii cantităţi de lichid din sistemul de frânare la un anumit interval de timp. Acesta precizare o veţi găsi în orice manual al automobilului dumneavoastră, fiind vorba de obicei de doi ani, perioadă după care trebuie să schimbaţi lichidul de frânare”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. Sunt încă service-uri care controlează cu un aparat calitatea lichidului în borcanul lichidului de frână. Acest test este neconcludent, deoarece lichidul aflat în circuit spre etrier îşi pierde din proprietăţi foarte rapid din cauza temperaturii ridicate, iar cel aflat în borcan, nu. 

Uleiul motorului

Este un lichid la fel de important, de care conducătorii auto trebuie să ţină seama datorită importanţei sale în ceea ce priveşte întreţinerea motorului. Deşi limita de kilometri este unul dintre indicatorii de luat în seamă pentru schimbarea uleiului, se recomandă ca această operaţiune să se facă şi la un interval de timp, de obicei de trei ani, chiar dacă nu s-a parcurs numărul de kilometri specificaţi în cartea tehnică a autoturismului. Uleiul se alege în funcţie de vâscozitatea indicată de producător şi anotimp. Se recomandă pentru automobilele care au peste 150.000 de kilometri parcurşi, să se folosească un ulei mai vâscos din gama indicată de producător. Astfel, în timpul verii, dacă cartea tehnică a automobilului permite, se va folosi ulei 15w40, chiar dacă o opţiune trecută este şi 5w40. 

Uleiul pentru cutia de viteze

Deşi este un ulei neglijat de către mulţi şoferi, uleiul pentru cutia de viteze este important pentru consumul de carburant al automobilului. În plus, dacă nivelul de ulei este mai mic decât cel indicat, vor apărea uzuri ale cutiei de viteză. De asemenea, dacă nivelul de ulei este prea mare decât limita superioară, va apărea un consum al automobilului mai mare. Uleiul din cutia de viteză se schimbă la 50.000 sau 150.000 de kilometri, în funcţie de producător. Sunt însă şi producători care indică că uleiul pentru cutia de viteze poate să nu fie schimbat niciodată. La schimbarea uleiului pentru cutia de viteză, mai ales după mulţi kilometri parcurşi, şoferii vor observa o scădere evidentă a consumului de combustibil. ”Nu se recomandă utilizarea uleiului din cutia de viteze peste limita de 10 ani, dar acest interval depinde de producătorul automobilului. Pentru automobilele cu cutie de viteză automată, se recomandă schimbarea acestuia în maxim doi ani, de obicei, de către producătorii auto. Acesta este foarte important pentru funcţionarea maşinii. Dacă uleiul pentru cutia de viteze este învechit, se poate ajunge la situaţia ca şoferul să schimbe greu vitezele sau chiar să nu mai poată face acest lucru deloc”, punctează Florin Marin Bogdan.

Lichidul de servodirecţie

Lichidul de servodirecţie este al doilea lichid ca importanţă pentru siguranţa pasagerilor. Se recomandă înlocuirea în totalitate a lichidului, de obicei la doi ani, indiferent de numărul de kilometri parcurşi. Dacă veţi folosi o perioadă îndelungată lichidul de servodirecţie, veţi uza sistemul de direcţie inutil, iar în plus, forţa necesară rotirii volanului va fi mai mare decât dacă veţi alege să îl schimbaţi la timp.

Lichidul de răcire

Lichidul de răcire este foarte important pentru răcirea motorului maşinii, dar are impact şi asupra consumului de combustibil. Se recomandă, de obicei, în cartea producătorului auto schimbarea la trei ani a lichidului de răcire, ce trebuie să fie conţină antigel. În comerţ se găsesc soluţii deja preparate sau, dacă vă pricepeţi, puteţi să pregătiţi dumneavoastră lichidul de răcire, prin combinarea apei cu antigelul. Recomandat este să pregătiţi lichidul de răcire pentru -20 C,  luând în considerare clima din România. În plus, antigelul va asigura o ungere corespunzătoare în sistemul de răcire. ”Şoferii care aleg ca vara să aibă în sistemul de răcire doar apă, nu procedează bine. Deşi răcirea motorului este asigurată, antigelul conţine substanţe care inhibă formarea de spumă, permiţând un bun transfer termic şi asigură totodată şi ungerea”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Lichidul de spălare a parbrizului

Lichidul de spălare a parbrizului este foarte important pe vreme rea, în special iarna. În cazul în care nu folosiţi un lichid de iarnă, riscaţi ca acesta să îngheţe şi vă veţi trezi că nu mai puteţi utiliza sistemul de spălare a parbrizului. 

Lichidul din diferenţial

Orice tracţiune spate sau vehicul cu tracţiune integrală are un diferenţial pe spate care împarte cuplul motorului între roţile din spate. Unele maşini cu tracţiune integrală şi multe camioane au o diferenţială de faţă separată. Un diferenţial faţă sau spate separat foloseşte ulei de transmisie sau lichid special. Se ştiut este că un diferenţial are două prize. Dopul de sus este folosit pentru a adăuga ulei diferenţial şi pentru a verifica nivelul de ulei. Cel de jos este un dop de scurgere. Uleiul diferenţial este de multe ori neglijat, deoarece este rareori verificat în timpul unei schimbări de ulei de rutină. Uleiul diferenţial trebuie să fie schimbat la fiecare 50.000-100.000 de kilometri sau la trei ani.  

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite