Cum să şofezi pe zăpadă ca să nu provoci accidente de circulaţie. Soluţia simplă dacă ai rămas blocat în nămeţi

Cum să şofezi pe
zăpadă ca să nu provoci accidente de circulaţie. Soluţia simplă dacă ai rămas
blocat în nămeţi

Foto: arhivă Adevărul

Mulţi şoferi îşi conduc maşinile în sezonul rece ca şi cum ar fi vară, bazându-se foarte mult pe sistemele de siguranţă ale maşinii ca să evite producerea unui accident. Problema este că acestea îi ajută doar într-o anumită măsură, însă nu pot face nimic la greşelile conducătorilor auto.

Sunt şoferi care conduc într-o zonă de munte cu viteze foarte mari sau calcă brusc frâna. În astfel de situaţii, nici cel mai performant sistem de siguranţă nu îi poate salva de la derapaj. Prin urmare, e nevoie să şofăm prudent pentru a evita producerea de accidente. Vă prezentăm mai jos câteva recomandări de bun simţ care vă vor feri de situaţiile în care nu mai puteşi controla maşina pe porţiunile acoperite cu gheaţă şi zăpadă.

Păstraţi viteza sub 50 de kilometri pe oră

Pentru mulţi conducători auto această recomandare pare o glumă, mai ales dacă au maşini performante, cu sisteme de siguranţă foarte bune. Ce nu înţeleg decât atunci când este prea târziu este că sistemele de siguranţă te pot ajuta să eviţi ieşirea în decor sau derapajul în măsura în care adopţi o conduită preventivă la volan.

Indiferent că suntem pe autostradă sau în oraş, dacă carosabilul este acoperit cu zăpadă, viteza nu trebuie să depăşească 50 de kilometri pe oră. Dacă alegeţi să depăşiţi această viteză, veţi fi la mâna hazardului pentru că zăpada scade aderenţa pneurilor, iar maşina este mult mai greu de controlat. Problemele apar când apare un obstacol pe şosea şi sunteţi nevoiţi să frânaţi brusc. Distanţa de frânare va fi extrem de mare, dacă maşina nu derapează, şi nu vreţi să vă găsiţi vreodată într-o astfel de situaţie.

Apăsaţi frâna de mai multe ori

Mulţi conducători auto s-au obişnuit să frâneze violent indiferent că li se iveşte în faţă un obstacol sau se apropie de un semafor pe roşu. Când şoseaua este acoperită cu zăpadă sau gheaţă, această manieră de a şofa vă va aduce numai necazuri. Recomandat este să apăsaţi frâna uşor şi de mai multe ori, până când simţiţi că aveţi un bun control al maşinii şi puteţi opri în siguranţă. Atenţia distributivă este vitală în astfel de condiţii meteo pentru că vă va permite să anticipaţi în bună măsură evenimentele din trafic şi să le evitaţi.

Nu ezitaţi să folosiţi lanţurile pentru roţi

Când zona de carosabil unde circulaţi este acoperită de zăpadă sau, mai rău, cu gheaţă, montaţi imediat lanţurile. Aderenţa maşinii va creşte simţitor şi veţi putea controla eficient autovehiculul. Nu folosiţi lanţurile atunci când nu este cazul, de pildă când mai este foarte puţină zăpadă pe carosabil, iar aceasta este moale, pe fondul temperaturilor mai ridicate.

Folosiţi alte trase pe zăpadă

Şoferii cu ceva experienţă la volan ştiu că atunci când afară a nins, iar pe carosabil s-au format trase în zăpadă de către alte maşini, nu este indicat să le urmaţi. Sunt şanse mari ca zăpada bătătorită să se fi transformat în gheaţă şi veţi derapa foarte uşor dacă mergeţi pe aceste trase. Recomandat este să folosiţi zonele unde este zăpadă proaspătă pe carosabil pentru că astfel maşina va avea aderenţă şi o veţi putea controla mult mai bine.

Cum procedaţi dacă aţi rămas împotmoliţi în zăpadă

Dacă se întâmplă să rămâneţi împotmoliţi cu maşina în zăpadă, nu vă panicaţi, aşa cum fac mulţi conducători auto, care ambalează maşina şi apasă acceleraţia până la fund, în speranţa că vor ieşi astfel din necaz. O soluţie este să vă folosiţi de balansul maşinii. Asta înseamnă să acceleraţi uşor, astfel încât maşina să înceapă să se balanseze uşor, iar gradual veţi reuşi să ieşiţi cu autovehiculul din zăpadă.

Dacă nu aveţi deloc aderenţă, cel mai probabil una sau mai multe roţi au rămas suspendate în zapădă. Într-un astfel de caz, este necesar să scoateţi cu o lopată zăpada de sub maşină şi de lângă roţi, după care puteţi relua procedura. Situaţiile neprevăzute sunt des întâlnite iarna în trafic şi tocmai de aceea este bine să fiţi pregătiţi temeinic. Din maşină nu trebuie să lipsească lopata, lanţurile pentru cauciucuri şi lanţul de tractare, dar şi un sac de nisip, mâncare şi apă pentru câteva zile, iar rezervorul trebuie să fie plin.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: