Cum şofăm pe ploaie pentru a evita accidentele grave. Metoda cea mai sigură de frânare atunci când carosabilul este ud

Cum şofăm pe ploaie
pentru a evita accidentele grave. Metoda cea mai sigură de frânare atunci când
carosabilul este ud

Foto: arhivă Adevărul

Există o serie de obiceiuri proaste legate de condusul unui autovehicul pe ploaie, la care mulţi şoferi trebuie să renunţe. Unele dintre obişnuinţele care nu creează, de regulă, probleme când drumul este uscat produc dificultăţi serioase pe ploaie.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mulţi şoferi au dezvoltat de-a lungul anilor o serie de rutine, ce sunt utile când carosabilul este uscat, dar care le pot fi fatale lor şi pasagerilor din maşină pe timp de ploaie. De pildă, unii conducătorii auto s-au obişnuit să conducă pe marginea drumului, însă când plouă, această parte a carosabilului se umple cu apă, accentuând fenomenul de acvaplanare, dar poate ascunde şi gropi adânci, ce pot pune şoferul în situaţia de a pierde controlul asupra volanului.

”Farurile, chiar dacă nu ajută prea mult şoferul în timpul zilei, sunt esenţiale în trafic prin semnalarea locului şi a direcţiei de mers a vehiculului. Prin urmare, este esenţial că ele să fie aprinse, dar nu pe fază mare, pentru a nu-i stânjeni pe şoferii care circulă din sens opus”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări în cadrul Facultăţii de Inginerie din Galaţi.

Nu plecaţi la drum dacă nu mai vedeţi din cauza ploii

În cazul unei ploi torenţiale, este posibil că vizibilitatea să scadă extrem de mult, ploaia fiind atât de intensă, încât să nu mai vedeţi aproape nimic prin parbriz din cauza şuvoaielor de apă. În acest caz, recomandarea specialiştilor este să vă opriţi imediat, de preferat într-o zonă care să vă pună la adăpost de şoferii care circulă cu viteză mare şi ar putea ieşi în decor cu maşinile.

”Chiar dacă plouă slab sau deloc, dar carosabilul este plin de apă, nu vă aventuraţi în trafic pentru că vă puneţi inutil viaţa în pericol şi pe cea a celorlalţi participanţi la trafic. Sunt şoferi care consideră că maşina lor poate face faţă în astfel de condiţii, doar pentru a se trezi apoi luaţi de viitură. În plus, apa ascunde de cele mai multe ori gropi foarte mari din asfalt, iar dacă nimeriţi într-una din ele, riscaţi să produceţi un accident grav de circulaţie”, punctează Florin Marin Bogdan.

Cum procedaţi în caz de acvaplanare

Nu există o viteză minimă cu care să rulaţi pe timp de ploaie, cel mai bun indicator fiind controlul pe care îl aveţi asupra autovehiculului pe care îl conduceţi. ”Când carosabilul este ud, plouă şi vizibilitatea este redusă, este total nerecomandat să vă deplasaţi cu aceeaşi viteză cu care o făceaţi când şoseaua era uscată. Cauciucurile cu o bună aderenţă la asfalt întrerup pelicula de apa formată pe şosea, dar dacă viteza de deplasare este prea mare, vehiculul începe efectiv să plutească pe suprafaţa apei, pierzând contactul cu carosabilul, iar de aici şi până la producerea unui accident nu mai este decât un pas”, avertizează Florin Marin Bogdan.

Vorbim de fenomenul de acvaplanare, iar când vă întâlniţi cu o astfel de situaţie, este indicat să nu frânaţi brusc, deşi instinctul de şofer va acţiona ca un gest reflex în acest sens. Dacă nu vă veţi controla impulsul de a frâna, veţi derapa cu siguranţă.

”Cel mai bine este să ridicaţi piciorul de pe acceleraţie şi să conduceţi drept pe cât este posibil până când maşina se va opri de la sine. Dacă constataţi că autovehiculul începe să se mişte într-o direcţie pe care nu o puteţi controla, este bine să îl lăsaţi o secundă, două, pentru a mai pierde din viteză, iar apoi puteţi relua controlul asupra lui, fără să faceţi mişcări bruşte din volan”, precizează Florin Marin Bogdan.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările