Cum şofăm în siguranţă pe zăpadă şi polei. Când folosim frâna de motor pentru a nu pierde controlul maşinii

Cum şofăm în
siguranţă pe zăpadă şi polei. Când folosim frâna de
motor pentru a nu pierde controlul maşinii

Foto: www.automarket.ro

Mulţi şoferi îşi conduc maşinile după ureche iarna, fără să ţină cont de cele mai multe ori de cele mai elementare măsuri de siguranţă. Există câteva lucruri simple pe care orice conducător auto le poate deprinde şi care îi pot asigura o călătorie în siguranţă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Una dintre cele mai comune greşeli pe care le fac  mulţi şoferi este să conducă maşina iarna aşa cum fac şi vara. Asta înseamnă frâne puternice, mişcări bruşte ale volanului, accelerări tari şi abordarea cu viteză a virajelor, adică exact opusul a ceea ce ar trebui să facă în sezonul rece.

Primul lucru pe care orice conducător auto cu ceva experienţă la volan îl va face când afară a nins sau este polei va fi să reducă viteza. Asta înseamnă că va putea frâna mult mai bine în cazul în care situaţia din trafic o va impune şi, la fel de important, anvelopele vor avea aderenţă la suprafaţa de rulare. Prin urmare, va avea control asupra maşinii şi o va putea opri în condiţii de siguranţă.

Ia distanţă faţă de maşina din faţă

Indiferent că circulaţi pe un drum judeţean, pe o şosea naţională, europeană sau pe autostradă, este esenţial să păstraţi o distanţă minimă de siguranţă faţă de maşina care circulă în faţa dumneavoastră.   

”Asta vă va permite să frânaţi rapid şi în siguranţă, dacă maşina din faţă o face, evitând producerea unui accident sau derapajul, care vă poate scoate de pe carosabil. Fiecare îşi cunoaşte autoturismul şi poate estima chiar din ochi care este distanţa minimă  faţă de maşina din faţă care îi va permite mereu să frâneze la timp fără să existe pericolul unei tamponări”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Vizibilitatea este vitală

Nu plecaţi din parcare dacă geamurile maşinii sunt acoperite cu zăpadă sau cu gheaţă. Trebuie să aveţi vizibilitate totală, în special când afară ninge sau este ceaţă, pentru a putea reacţiona din timp şi nu a brusca comenzile maşinii.

Cum frânăm 

Când carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheaţă sau polei, este esenţial să nu efectuaţi mişcări bruşte ale volanului şi să nu apăsaţi puternic frâna. ”În astfel de situaţii este important să frânaţi treptat ca să nu vă treziţi în situaţia ca roţile să se blocheze, iar maşina să se transforme într-o sanie pe şosea. Dacă faceţi această greşeală, este important să eliberaţi frâna, astfel încât să recuperaţi tracţiunea, iar apoi să folosiţi cu preponderenţă frâna de motor şi doar după ce viteza s-a redus considerabil, frâna de serviciu”, punctează Florin Marin Bogdan.

Plecarea de pe loc 

Când plecaţi din parcare sau din orice alt loc, iar afară a nins sau este polei, este important să acceleraţi treptat, iar dacă simţiţi că roţile încep să alunece, schimbaţi imediat în viteza superioară. Asta va reduce forţa aplicată pe roţi, iar maşina îşi va menţine stabilitatea. Acelaşi lucru este aplicabil şi când urcaţi o pantă, unde carosabilul este acoperit cu zăpadă sau gheaţă.

Cum abordăm virajele 

Abordarea corectă a virajelor în sezonul rece va face de multe ori diferenţa dintre viaţă şi moarte. Şoferii care frânează brusc sau încearcă să ia virajele cu viteză prea mare, vor derapa, ajungând cu maşina în şanţ sau mai rău.

”Când ştiţi că trebuie să luaţi o curbă, reduceţi viteza din timp când circulaţi în linie dreaptă, folosind în special frâna de motor. Când începeţi să efectuaţi curba, mişcaţi constant volanul, nu îl bruscaţi, iar viteza menţineţi-o, de asemenea, constantă, fără accelerări bruşte. Sub nicio formă să nu bruscaţi volanul, în special dacă carosabilul este acoperit cu polei, pentru că maşina îşi va pierde aderenţa şi veţi derapa”, avertizează Florin Marin Bogdan.

Ce facem dacă am pierdut controlul roţilor din spate

În situaţia în care, din diverse motive, simţiţi că maşina şi-a pierdut aderenţa pe roţile din spate, acceleraţi uşor, astfel încât autovehiculul să se recentreze pe şosea, dacă are tracţiunea pe faţă.

Dacă maşina are tracţiunea pe spate, va fi suficient să ridicaţi uşor piciorul de pe acceleraţie, până când simţiţi că roţile din spate şi-au recăpătat aderenţa. ”Nu frânaţi brusc sau trageţi de volan pentru că veţi pierde total controlul maşinii, riscând să intraţi pe contrasens sau să derapaţi şi să ieşiţi în decor”, precizează Florin Marin Bogdan.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările