Cum să-ţi baţi joc de 90.000 de lei: montezi separatoare de sens pe o stradă, iar acestea se rup în nici 30 de zile

Cum să-ţi baţi joc de 90.000 de lei: montezi separatoare de sens pe o stradă, iar acestea se rup în nici 30 de zile

Limitatoare de sens distruse după nici o lună la Galaţi FOTO C Crangan

Situaţia se-ntâmplă la Galaţi, pe strada Traian, care în perioada 4-8 martie s-a pricopsit cu două şiruri de limitatoare de sens, din cauciuc, cu o lungime totală de circa un kilometru. La nici o lună distanţă, o parte dintre acestea s-au rupt deja pentru că sunt de proastă calitate şi sunt des „încălecate” de maşini.

La începutul lunii martie, atunci când Primăria municipiului Galaţi anunţa că un segment de circa 500 de metri din recent modernizata stradă Traian se va pricopsi cu două şiruri de limitatoare de sens (în total, vreun kilometru de astfel de dispozitive din cauciuc), ştirea a încins spiritele în spaţiul virtual.

Foarte mulţi gălăţeni au criticat în termeni destul de duri investiţia publică de 90.000 de lei, oamenii argumentând că acei „castraveţi” (denumirea populară folosită de şoferi) nu numai că vor încurca traficul, dar se vor dovedi o investiţie prostă, dat fiind că pe o stradă din apropiere (strada Tecuci) au dispărut  după câteva luni de la montare.

O altă critică majoră, care a fost preluată şi de consilierii locali din opoziţie, a fost legată de faptul că montarea limitatoarelor presupune găurirea asfaltului (în total, s-au dat peste 2.000 de găuri), iar acolo se vor forma apoi, după ce „castraveţii” dispar, gropi ce vor distruge strada.

Criticile nu au reuşit să-l înduplece pe primarul Ionuţ Pucheanu, care a insistat că este obligat să monteze dispozitive de un contract european de finanţare. „Fondurile europene pe care le-am accesat impun o astfel de abordare, de a crea o bandă unică de transport pentru mijloacele de transport în comun. Pe această bandă vor putea circula şi taxiurile”, a explicat edilul.

Totuşi, acesta nu a fost în măsură să explice de ce investiţia suplimentară se face la mai bine de un an după ce proiectul de modernizarea a străzii fusese deja recepţionat (final), fără obiecţiuni din partea reprezentanţilor UE.

Lucrările de montare a limitatoarelor de sens au fost făcute de firma Tancrad SA (firmă care realizează, de câţiva ani, aproape toate lucrările edilitare de la Galaţi), contra sumei de 90.000 de lei, cu tot cu TVA. Practic, fiecare „castravete” a costat, cu tot cu montaj şi cu taxele aferente, 180 de lei.

Distanţa de kilometri de la vorbă la faptă

La mai puţin de o lună de la momentul în care lucrarea a fost gata (7 martie 2019) lucrurile nu sunt nici pe departe aşa cum anunţau edilii.

Limitatoare de sens distruse după nici o lună la Galaţi FOTO C Crangan

„Scopul urmărit prin aceste lucrări este de a interzice accesul auto pe liniile de tramvai pe strada Traian, segment cuprins între Piaţa «30 Decembrie» şi strada Basarabiei. Realizarea acestui lucru este posibilă prin interzicerea opririi (staţionării) autovehiculelor pe benzile (câte o bandă pe sens) limitrofe benzii de circulaţie dedicate transportului public”, se precizează în memoriul justificativ al investiţiei.

În realitate, însă, maşinile circulă în continuare şi pe şinele de tramvai (unde în teorie au voie doar mijloacele de transport în comun şi taxiurile) şi nu fac acest lucru din vreo aroganţă, ci pentru că cele două benzi rămase la dispoziţia autoturismelor (câte una pe sens, către trotuare) sunt deseori ocupate de maşini oprite sau chiar staţionate.

Limitatoare de sens distruse după nici o lună la Galaţi FOTO C Crangan

În acest condiţii, vrei, nu vrei, trebuie să încaleci „castraveţii” cu roţile şi să depăşeşti pe linia de tramvai. Acest lucru, dublat de faptul că dispozitivele par să fie de o calitate foarte proastă, a determinat deterioarea rapidă a mai multor limitatoare de sens care, fie s-au rupt, fie au fost pur şi simplu smulse. Unul dintre dispozitive a ajuns chiar pe trotuar, în zona unei staţii de transport în comun.

Limitatoare de sens distruse după nici o lună la Galaţi FOTO C Crangan

Calitatea proastă a „castraveţilor” este, de altfel, cât se poate de vizibilă, dat fiind că şi benzile reflectorizate cu care erau prevăzuţi au dispărut deja, în proporţie de peste 50%. Ca urmare a celor constate se poate concluziona, aşadar, că cei 90.000 de lei investiţi de municipalitatea din Galaţi sunt în curs de trecere la capitolul „pierderi” după mai puţin de o lună.

De altfel, acesta nu este singurul caz în care limitatoarele de benzi dispar la puţină vreme după ce au fost montaţi. Şi pe strada Tecuci (modenizată în urmă cu trei ani) s-a întâmplat exact la fel. În primul an au dispărut circa 50% dintre dispozitive, iar în prezent nu mai există nici măcar unul. Acestea au costat aproape 250.000 de lei.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările