Cum este mai bine să lăsăm maşina în parcare: cu frâna de mâna trasă sau într-o viteză inferioară

Cum este mai bine să lăsăm maşina în parcare: cu frâna de
mâna trasă sau într-o viteză inferioară

Foto: arhivă Adevărul

Una dintre dilemele pe care le au conducătorii auto este dacă să tragă frâna de mână sau să lase transmisia într-o viteză inferioară atunci când maşina este parcată. Răspunsul variază în funcţie de câţiva factori.

Mulţi şoferi îşi lasă maşina în parcare cu transmisia într-o viteză inferioară, însă nu întotdeauna aceasta este cea mai bună soluţie, după cum nici frâna de mână nu poate fi folosită în toate cazurile. Ambele variante au avantaje şi dezavantaje, în funcţie de situaţie. Vă prezentăm mai jos cele mai importante dintre acestea.

Vremea

Când vine vorba de asigurarea maşinii, unii conducători auto lasă maşina în treapta întâi sau a doua de viteză, alţii trag frâna de mână, în timp ce alţii trag atât frâna de mână, dar o bagă şi în viteză. Condiţiile meteo sunt extrem de importante într-un astfel de caz.

”Dacă afară este cald sau temperaturile nu scad sub zero grade, este indicat să lăsăm maşina cu frâna de mână trasă şi atât. Dacă lăsăm maşina în viteză, suprasolicităm transmisia. Pinioanele se vor uza în timp, iar la un moment dat ne vom trezi că trebuie să înlocuim transmisia, ceea ce nu este de dorit”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Iarna situaţia se schimbă. Riscul de îngheţ este mare, în special noaptea, astfel că este indicat să lăsăm maşina în viteză şi să nu folosim frâna de mână. ”Se pot bloca saboţii sau plăcuţele de frână din cauza frigului. Dacă maşina are frână electrică, frâna de mână poate fi folosită şi iarna pentru că frânarea la roţile din spate nu se face prin cablu, ci cu ajutorul unor motoraşe electrice destul de puternice, iar riscul ca acestea să se blocheze este foarte mic”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Maşinile cu transmisie automată

La maşinile cu transmisie automată, pe timp de vară este indicat să acţionăm frâna de mână înainte de a pune levierul cutiei de viteze în Park. Dacă veţi face invers, se vor forţa componentele din cutia de viteze şi nu va trece mult timp până când una dintre ele va ceda.

”După ce tragem frâna de mână, roţile se vor bloca, iar maşina nu se va mai mişca, astfel că nu va mai fi forţat axul metalic care blochează cutia de viteze. Iarna vom proceda la fel pentru că nu există riscul să se blocheze frâna la roţile din spate, deoarece, după cum spuneam, frânarea nu se face prin cablu”, susţine Florin Marin Bogdan.

Există însă situaţii, după cum fiecare şofer ştie, când suntem grăbiţi sau preocupaţi de o problemă personală, şi nu ne mai amintim aceşti paşi simpli în momentul când parcăm maşina. Dacă am tras iarna frâna de mână, o vom debloca dacă a îngheţat stropind etrierele sau tamburii cu apă fierbinte. Sub nicio formă să nu loviţi piesele auto amintite cu un levier sau ciocan, ori să încercaţi deblocarea lor prin deplasarea maşinii. În urma unor astfel de manevre, etrierele sau tamburii se vor crăpa şi veţi fi nevoiţi să îi înlocuiţi.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: