Cum se îngrijeşte corect radiatorul maşinii pentru a nu face praf motorul

Cum se îngrijeşte corect radiatorul maşinii pentru a nu face praf motorul

Curăţarea radiatorului este esenţială pentru buna funcţionare a motorului FOTO Adevărul

Radiatorul este una dintre cele mai importante componente ale unei maşini, iar neîntreţinerea constantă a acestuia prin eliminarea insectelor şi elementelor de vegetaţie sau neînlocuirea lichidului de răcire la intervale regulate poate conduce în timp la o funcţionare defectuoasă, cu consecinţa supraîncălzirii motorului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pe timpul verii, sistemul de răcire al autovehiculului este solicitat serios, iar dacă motorul nu se răceşte cât trebuie, consecinţele vor fi extrem de costisitoare pentru proprietarul maşinii. Curăţarea radiatorului este o operaţie importantă ce ţine de mentenanţa automobilului şi este esenţială pentru funcţionarea în parametri normali a motorului în timpul anotimpului cald, atunci când temperatura aerului în oraşe la nivelul solului poate atinge şi 45 de grade Celsius.

”Marea majoritate a conducătorilor auto neglijează mentenanţa radiatorului, iar consecinţele nu se lasă mult aşteptate. Dacă răcirea radiatorului este defectuoasă, iar sistemul de răcire se blochează, motorul se va supraîncălzi, ceea ce va conduce la deformarea chiulasei. Reparaţia poate costa mii de euro la automobilele noi şi presupune desfacerea întregului motor, rectificarea chiulasei şi înlocuirea unor piese din motor, cum ar fi garniturile sau supape”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Proprietarii de autovehicule trebuie să ştie că este uşor să menţină radiatorul curat atât pe interior, cât şi la exterior. La interior, din cauza lichidului de răcire pe care mulţi şoferi uită să îl schimbe o perioadă lungă de timp, apar depuneri care pot înfunda radiatorul. Producătorii auto specifică în manualul automobilului intervalul la care se impune schimbarea lichidului de răcire şi nu doar completarea acestuia. De obicei, această perioadă variază între 2 şi 5 ani, indiferent de numărul de kilometri parcurşi.

Ponturi pentru curăţarea radiatorului

Un exemplu la îndemână este folosirea unei maşini care a nu fost pornită câteva luni, ocazie cu care se va simţi imediat mirosul urât al lichidului de răcire. Pentru a realiza o bună curăţare a radiatorului, se recomandă ca la fiecare schimbare a lichidului de răcire să se folosească o soluţie de spălare,  care se va adăuga în lichidul de răcire. Soluţiile de spălare se pun în vasul de expansiune, lăsându-se să funcţioneze motorul la ralanti până când se atinge temperatura normală de funcţionare a autovehiculului, specificată de producător în manualul tehnic al maşinii.

”Pasul următor presupune eliminarea soluţiei de spălare din sistemul de răcire, urmat de clătirea instalaţiei prin completarea cu apă.  Dacă se constată prezenţa unor depuneri importante, se poate face o curăţare suplimentară a instalaţiei, chiar cu o soluţie obţinută din apă cu oţet.  Clătirea se face la un interval de 20 până la 40 de minute după ce motorul s-a răcit, evacuându-se apoi apa care a clătit circuitul. Atât la spălare, cât şi la clătire, se vor observa depuneri de culoare roşiatică sau galbenă, care indică că sistemul a fost curăţat cu succes”, detaliază Florin Marin Bogdan.

După ce am golit instalaţia, o vom umple cu o soluţie mixtă obţinută din apă distilată şi antigel. Se recomandă folosirea antigelului şi pe timpul verii pentru o protecţie mai bună a radiatorului. Şi spălarea pe exterior a radiatorului este la fel de importantă, pentru că, aşa cum lesne veţi constata, se vor depune insecte şi elemente de vegetaţie, care crează în timp formaţiuni foarte dure,  ce se depun între aripioarele radiatorului şi  împiedică circulaţia aerului, reducând astfel foarte mult capacitatea de răcire a acestuia. 

Cum ştim că termostatul funcţionează în parametri normali

Pentru o curăţare eficientă, se vor desface elementele din plastic din jurul radiatorului, una dintre acestea fiind masca de plastic. Important de ştiut este că, odată cu curăţarea la exterior a radiatorului, se va realiza şi igienizarea radiatorului de la aerul condiţionat.

”Radiatorul este format şi din elemente de tablă foarte subţire care disipă caldura, iar acestea au o grosime foarte mică şi, prin urmare, nu au o rezistenţă foarte mare. De aceea, pentru a nu le deteriora, se foloseşte apă sub presiune setată la nivelul minim şi se intervine mecanic cu o perie moale pentru a îndepărta toate depunerile. Experţii nu recomandă utilizarea substanţelor chimice care au în componenţă elemente corozive. Acestea pot dăuna procesului de spălare propriu zis, dar pot deteriora şi furtunul ataşat de radiator”, explică Florin Marin Bogdan.

Dacă observaţi că temperatura motorului este mai ridicată decât cea la care funcţionează în mod normal, trebuie verificat termostatul pentru a se stabili dacă funcţionează sau nu  corespunzător. Această piesă deschide practic circuitul de răcire între motor şi radiator, având deci un rol foarte important.

Până la o temperatură de 80-90 de grade,  lichidul de răcire circulă doar în motor pentru a-l ajuta să funcţioneze bine, dar dacă ea este depăşită, termostatul deschide circuitul şi permite circulaţia lichidului de răcire şi în radiator. Prin urmare, un termostat blocat poate conduce la supraîncălzirea motorului şi, în cele din urmă, la defectarea acestuia.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările