Cum se foloseşte corect frâna de motor. „În admisie are loc un efect de vacuum fiindcă pistoanele «luptă» împotriva unei presiuni mari“

Cum se foloseşte corect frâna de motor. „În admisie are loc un efect de vacuum fiindcă pistoanele «luptă» împotriva unei presiuni mari“

Foto: tidy.ro

Frâna de motor constă în manevra de reducere a vitezei de deplasare prin retrogradarea succesivă a treptelor de viteză.

Ştiri pe aceeaşi temă

Toţi şoferii ştiu despre frâna de motor, au primit şi sfaturi legate de cum să o utilizeze în anumite situaţii, însă destul de puţini ştiu să folosească frâna de motor corect şi mai ales atunci când trebuie.

În momentul în care luăm piciorul de pe acceleraţie, clapeta de acceleraţie se închide şi fluxul de aer către galeria de admisie este oprit, dar nu în totalitate. Împreună cu fluxul de aer, pentru că şoferul nu mai accelerează, se opreşte şi alimentarea cu carburant. 

”Asta face că în admisie să aibă loc un efect de vacuum, pentru că pistoanele "luptă" împotrivă unei presiuni mari, ceea ce duce la apariţia fenomenului numit frână de motor, când pistoanele vor să încetinească brusc”, ne explică procesul Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Principalul rol al frânei de motor este reducerea vitezei maşinii, mai ales dacă vreodată vom fi puşi în situaţia deloc plăcută de a rămâne fără frânele mecanice, însă la fel de importantă este şi economia de carburant pe care o putem face, dacă ştim cum şi unde să o utilizăm.

Coborârea unei pante abrupte

Când coborâm iarna o pantă destul de abruptă, este recomandat să folosim frâna de motor, nicidecum frâna mecanică. Asta dacă dorim să nu ne trezim că ne fuge volanul stânga, dreapta, iar roţile maşinii patinează ca la săniuş, pentru că exact asta se va întâmpla dacă vom folosi frâna clasică.

”Este indicat ca maşina să fie pusă într-o treaptă inferioară de viteză, iar şoferul va lăsa apoi autovehiculul să coboare singur panta, fără să folosească frâna mecanică. În acest mod, coborârea se va face în siguranţă, iar consumul de carburant va fi mult redus”, punctează Florin Marin Bogdan.

Cum procedăm la semafor

Mulţi şoferi preferă să accelereze maşina până în apropierea semaforului, deşi acţiunea este inutilă, pentru că trebuie să oprească oricum, iar consumul de carburant creşte foarte mult. Alţi conducători auto aduc levierul cutiei de viteze în punctul mort şi lasă maşina să meargă la ralanti până se opreşte la semafor, însă şi în acest mod motorul va consuma carburant.

Dacă alegeţi să folosiţi frâna de motor, mai ales când observaţi că semaforul s-a schimbat deja pe culoare roşie, şi retrogradaţi treptat treptele de viteză până când autovehiculul se opreşte, nu veţi avea consum de carburant.

Şofat eficient

Frâna de motor poate fi folosită la fel de bine şi când circulăm cu maşina pe autostradă sau pe un drum european. De pildă, dacă ne apare o maşină în faţă, fie pentru că merge mai încet ca noi, fie pentru că depăşeşte pe altcineva, putem frâna în maniera clasică sau, dacă am observat acest lucru din timp, putem ridica piciorul de acceleraţie, iar frâna de motor intră automat în funcţiune.

”La fel de bine se poate folosi frâna de motor şi când ieşim cu maşina de pe autostradă. În loc să accelerăm, este suficient să ridicăm din timp piciorul de pe acceleraţie, retrogradând apoi treptele de viteză până când ajungem la viteza dorită şi ieşim în siguranţă de pe autostradă”, punctează Florin Marin Bogdan.

La munte

Dacă mergeţi des la munte, este bine să folosiţi cât mai mult frâna de motor la coborâre. Pe lângă economia semnificativă de combustibil pe care o veţi face, veţi proteja şi frâna mecanică, iar coborârea se va face mereu în siguranţă, după ce aţi retrogradat levierul cutiei de viteze în treapta de viteză la care simţiţi că puteţi controla maşina.

Când folosim frâna de motor în paralel cu cea mecanică

Frâna de motor poate fi folosită în anumite cazuri şi alături de frâna de picior. Este vorba de acele situaţii de urgenţă, când constataţi că frâna mecanică nu este suficientă pentru a opri la timp maşina.

Este suficient să coborâţi levierul cutiei cu două, trei trepte de viteză sub cea în care sunteţi, iar frâna de motor va reduce semnificativ şi repede viteza autovehiculului. Cel mai bine ar fi să exersaţi procedura când nu sunt maşini pe şosea, astfel încât să căpătaţi puţină dexteritate şi să observaţi cum se comportă maşina în astfel de situaţii.

citeste totul despre: