Cum evităm noaptea orbirea provocată de farurile maşinilor. Trucul adaptării vitezei la raza de acţiune a farurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: arhivă Adevărul
Foto: arhivă Adevărul

Mulţi şoferi cunosc riscurile şofatului noaptea. Este de ajuns că farurile altei maşini să le bată în ochi chiar şi pentru o secundă, iar efectul se simte ca şi cum ar fi orbit pentru o durată mult mai mare. Această afecţiune este cunoscută ca orbire temporară pe timp de noapte.

Când o lumina strălucitoare este îndreptată direct spre ochii noştri, care sunt obişnuiţi cu lumina scăzută din timpul nopţii, pupilele se contractă rapid pentru a ajusta această lumină strălucitoare şi nu îşi pot reveni foarte repede. Partea bună este că există anumite măsuri de precauţie pe care le putea adopta când conducem pe timp de noapte pentru a evita orbirea temporară.

”În situaţia în care şoferul care conduce pe timp de noapte şi este nevoit să poarte ochelari, este recomandat că el să-şi comande o pereche specială de ochelari cu lentile antireflex şi rame foarte subţiri. Ramele groase pot obstrucţiona vederea periferică a şoferului, iar conducătorii auto care ştiu că au probleme de vedere, este bine să treacă periodic pe la un oftalmolog, astfel încât să se asigure că pot conduce un autovehicul în condiţii de siguranţă atât ziua, cât şi noaptea”,  explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Este, de asemenea, indicat să conduceţi şi să adaptaţi viteza pentru a fi mereu în raza de acţiune a farurilor. Mai pe româneşte, pe timp de noapte raza noastră vizuală iluminată de faruri variază între 60 şi 90 de metri. Pentru a înţelege şi mai bine, la o viteză medie de 60 de kilometri pe oră, farurile unei maşini vor ilumina o distanţă de 90 de metri timp de patru secunde. Este bine, prin urmare, să conduceţi mai încet pentru a avea mai mult timp la dispoziţie să evitaţi un pericol.

Un alt mic truc de poziţionare a autovehiculului în trafic este ca pe un drum cu două benzi de circulaţie pe sens, să circulaţi pe banda din dreapta, deoarece în acest fel lumina automobilelor din sens opus nu va poate orbi. Dacă circulaţi pe banda de viteză, sunteţi expuşi direct la lumina autovehiculelor care vin atât din faţă, cât şi din spate.

Cum reglăm corect farurile 

Dacă aţi ignorat până acum praful şi murdăria de pe exteriorul parbrizului, este bine să nu o mai faceţi. Mizeria vă poate bloca vizibilitatea când conduceţi pe timp de noapte şi chiar şi urmele de degetele care rămân pe interiorul parbrizului pot împrăştia lumina, pot reduce, de asemenea, vizibilitatea, şi vă pot orbi temporar. Prin urmare, este esenţial să curăţaţi parbrizul atât pe interior, cât şi pe exterior înainte să plecaţi la drum pe timp de noapte.

Reglarea corectă a farurilor este un alt aspect extrem de important în circulaţia în siguranţă pe timp de noapte. ”Maşinile sunt dotate cu butoane de reglare a farurilor. Reglaţi farurile astfel încât acestea să bată pe o distanţă cât mai lungă, fără să orbiţi şoferii care circulă din sens opus”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Un alt pont care vă fereşte de orbirea temporară este  reglarea oglinzii retrovizoare. Pe timp de noapte,  farurile autovehiculelor care circulă în spatele maşinii noastre ne pot da mari bătăi de cap şi pot, de asemenea, să producă orbire temporară. De aceea, este indicat să activăm opţiunea de reglare a nivelului de reflexie al oglinzii retrovizoare, iar problema va dispărea instantaneu.

O măsură suplimentară de precauţie trebuie să adopte persoanele în vârstă care conduc pe timp de noapte. Pe măsură ce înbătrânim, ochii noştri au nevoie de mai multă lumină pentru a vedea bine. După ce am depăşit vârsta de 40 de ani şi ne apropiem de 65 de ani, avem nevoie de două, trei ori mai multă nevoie de lumină pentru a vedea normal. Tocmai de aceea, recomandarea specialiştilor este ca persoanele de vârsta a treia să conducă cu o viteză medie pe timp de noapte pentru a putea observa din timp orice obstacol sau potenţial pericol şi a-l putea evita.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite