Şase semne care ne avertizează că maşina ne poate lăsa baltă la un drum lung. Verificările banale care ne pot salva viaţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: arhivă Adevărul
Foto: arhivă Adevărul

Unii şoferi acordă puţin timp sau deloc unei verificări de rutină la maşina personală înainte să plece la un drum lung. Această lipsă de precauţie face ca de multe ori să rămână cu maşina în drum, după ce diverse piese cedează sau se produc defecţiuni la motor.

Necazurile apar când maşina dă semne că are probleme tehnice, însă şoferii decid să le ignore, doar pentru a rămâne cu autovehiculul în drum peste doar câţiva kilometri. Vă prezentăm mai jos câteva semne pe care autovehiculul le transmite şi care nu pot ignorate sub nicio formă.

Întreruperi în mers ale motorului

Unul dintre semnele care ne indică că maşina poate avea probleme este atunci când motorul dă semne că se opreşte în timp ce mergem cu maşina sau accelerăm. Asta poate indica probleme grave la injectoare, care pot să cedeze.

”Pot fi mai multe motive pentru care se întâmplă acest lucru. Unul dintre el ar fi faptul că un cilindru dintr-un injector a cedat, dar la fel de bine poate fi şi o defecţiune la pompa de înaltă presiune în cazul motoarelor diesel sau care au turbine. Indicat în astfel de cazuri este să mergeţi imediat la un service autorizat pentru o verificare, nicidecum să plecaţi la drum pe ideea că problema se va rezolva de la sine”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Nu pleca la drum cu martori aprinşi la bord 

Mulţi conducători auto aleg să ignore martorii care rămân aprinşi la bord după pornirea motorului, deşi aceştia pot indica probleme tehnice grave, cum ar fi defectarea senzorului ABS, filtrul de particule înfundat sau sonda lambda care nu mai funcţionează. Dacă vă găsiţi într-o astfel de situaţie, treceţi mai întâi pe la un service şi abia apoi plecaţi la drum, în special la unul mai lung.

Scoate fum

Maşinile diesel scot în general fum la evacuarea gazelor. Ce trebuie să ştiţi este că fumul poate fi negru, albastru sau alb.  ”Dacă fumul este negru, cel mai probabil acest lucru se datorează arderii motorinei într-o cantitate prea mare din cauza injectoarelor, a debitmetrului, turbinei şi chiar a unei erori a computerului de bord. Problema trebuie rezolvată pentru că ea se traduce printr-un consum foarte mare de combustibil. Dacă fumul este albastru, asta indică faptul că uleiul pătrunde în camera de ardere din cauza unor piese uzate, ce trebuie rapid înlocuite. În cazul în care fumul este alb, este posibil să fi făcut alegerea greşită când aţi alimentat maşina cu carburant, există varianta să fi intrat antigel la motor sau filtrul de carburant să se fi înfundat. Oricare ar fi motivul, se impune o vizită rapidă la service”, punctează Florin Marin Bogdan.

Maşina vibrează când frânăm

Una dintre cele mai grave probleme cu care se poate confrunta un şofer în timpul deplasării cu maşina este cea legată de sistemul de frânare. Niciodată, sub nicio formă, să nu ignoraţi o astfel de defecţiune tehnică.

Dacă simţiţi că maşina vibrează la frânare, chiar dacă plăcuţele de frână sunt noi, e un semn că discurile s-au ovalizat şi este cazul să faceţi o vizită la un service. Acest lucru se poate întâmpla pentru că discurile de frână au fost cumpărate de la magazine neautorizate, atunci când şoferii frânează violent pe ploaie, iar după ce discurile de frână se încing, maşina intră într-o baltă, iar acestea se decălesc.

Acest gen de problemă poate apare şi dacă butucul roţii nu a fost curăţat bine de rugină înainte de montarea plăcuţelor de frână. Oricare ar fi motivul, este obligatoriu să mergeţi la un service autorizat pentru o verificare.

Nu accelerează aşa cum ar trebui

Dacă simţiţi că maşina nu trage aşa cum ar trebui când acceleraţi şi nu se turează uniform la schimbarea vitezelor, e un semn clar că aveţi o problemă tehnică. ”Poate fi vorba de o defecţiune la pompa de injecţie sau la filtrul de particule, la turbosuflantă sau la injectoare. Dacă maşina mai scoate şi fum, este clar că nu e de joacă”, susţine Florin Marin Bogdan.

Dacă vă aflaţi într-o astfel de situaţie, trebuie să mergeţi de urgenţă la service pentru o verificare amănunţită a motorului. În cazul în care alegeţi să nu o faceţi, vă expuneţi dumneavoastră, pasagerii din maşină şi ceilalţi participanţi la trafic la un risc enorm, pentru că vă puteţi trezi în situaţia de a face o depăşire, moment în care constataţi că maşina nu accelerează aşa cum ar trebui, astfel că o coliziune frontală cu autovehiculul care vine din sens opus este iminentă.

Nu neglijaţi anvelopele

Multe accidente rutiere se produc din cauza faptului că şoferii au acordat prea puţină atenţie sau deloc anvelopelor cu care este echipată maşina. ”Ce nu iau în considerare conducătorii auto este vechimea cauciucurilor. Mulţi şoferi evaluează din ochi profilul anvelopei şi li se pare că e în regulă. Nu analizează însă starea generală a cauciucurilor, crăpăturile care au apărut în anumite zone, deformările produse de gropi şi şofatul prea agresiv”, punctează Florin Bogdan.

O problemă este şi alegerea greşită a cauciucurilor de iarnă, care înseamnă o lipsă de aderenţă pe zăpadă şi gheaţă, ce se traduce într-o distanţă mai mare la frânare şi chiar în riscul pierderii controlului asupra direcţiei, iar asta poate face finalmente diferenţa între viaţă şi moarte.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite