Pregătirea piloţilor pentru F-16 s-ar putea face la Craiova, dacă uzina va fi privatizată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Avioane Craiova vor putea fi dezvoltate noile generaţii de IAR, necesare pentru pregătirea piloţilor români care vor zbura cu F-16, cel mai de succes avion multirol din lume, dacă uzina va fi repusă în funcţiune. Israelienii intenţionează să finanţeze construirea şi modernizarea a 14 aeronave militare IAR 99 Şoim la Avioane Craiova, dar nu au încă răspuns de la MApN, privind achiziţionarea aeronavelor.

Pentru a mai face rost de bani, Guvernul scoate de la naftalină o listă de companii care sunt de mult timp scoase la privatizare, dar de care nu s-au mai arătat interesaţi investitorii. Înainte de a fi puse pe tarabă, vechile societăţi vor fi „curăţate“ prin anularea datoriilor şi prin concedieri, astfel încât societatea să fie productivă. Pe această listă se află Avioane Craiova, Şantierul Naval Mangalia, Cupru Min Abrud, Moldomin Moldova Nouă şi institutul de analiză tehnică ISCIR-CERT.

Privatizare eşuată

În cazul Avioane Craiova, societate aflată în pragul falimentului, Executivul promite rezolvarea unor probleme care au condus la eşuarea negocierilor anterioare, printre care reducerea numărului de salariaţi şi clarificarea situaţiilor litigioase, precum anularea obligaţiilor uzinei faţă de fosta Iugoslavie. În 2008, după mai multe tentative eşuate de privatizare, compania a fost la un pas de a fi vândută cehilor de la Aero Vodochody, însă investitorul şi AVAS nu s-a înţeles asupra termenilor contractuali. Anul trecut, au eşuat şi negocierile cu italienii de la Alenia Aeronautiva. Toamna trecută, ministerul Economiei, în subordinea căruia a trecut compania în 2009, arăta că este dispus să vândă societatea. „Nu există însă niciun cumpărător, iar fabrica îşi va închide porţile dacă nu se găsesc soluţii“, afirmă Victor Peţa, lider de sindicat. La sfârşitul lunii iunie, 60 de angajaţi au fost trimişi acasă.



Isrelienii de la Elbit ar putea salva Avioane Craiova

Jumătate din angajaţii Avioane au fost disponibilizaţi în octombrie 2009

În plus, uzina are probleme şi cu foştii angajaţi, cărora le este datoare mai multe salarii restante. Potrivit lui Victor Peţa, o gură de aer ar putea veni de la o companie din Israel. „Firma Elbit Systems vrea să asigure banii pentru un contract de 14 avioane IAR 99 Şoim noi şi modernizate. Nu avem încă un răspuns de la MApN privind achiziţionarea avioanelor. Suntem în faza de discuţii“, a declarat Victor Peţa.  Statul român a încheiat în 2001 un contract cu firma israeliană pentru achiziţionarea a 24 de aeronave IAR 99 Şoim, fabricate la Avioane Craiova, însă doar trei aparate de zbor noi şi cinci modernizate au fost realizate în ultimul deceniu. Dacă statul va găsi o soluţie cât mai rapid privind privatizarea uzinei din Bănie, ar avea mult mai mult de câştigat întrucât specialiştii susţin că la Craiova vor putea fi dezvoltate noile generaţii de IAR, necesare pentru pregătirea piloţilor români care vor zbura cu F-16, cel mai de succes avion multirol din lume.

Primele aeronave F-16 urmează să ajungă în România în 2013

24 de avioane second-hand de tip F-16  urmează să intre în dotarea flotei aeriene militare a României în urma unui parteneriat româno-american. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a aprobat în martie 2010 propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F-16 second hand. Preţul acestora s-ar ridica la circa 1,3 miliarde de dolari.

„Derularea Programului Avion Multirol se înscrie în Parteneriatul strategic dintre România şi Statele Unite ale Americii, iar opţiunea pentru achiziţionarea de avioane F-16 se circumscrie strategiei Statului Major al Forţelor Aeriene de realizare graduală a capabilităţilor operaţionale aeriene, care are ca obiectiv final intrarea în înzestrare a avionului F-35 JSF (Joint Strike Fighter)", se arată într-un comunicat al MApN.

IAR 99 Şoim



Potrivit MApN, achiziţia aeronavelor F-16 în uz va face obiectul unui acord între guvernele Romaniei si Statelor Unite ale Americii. "Valoarea proiectului este de aproximativ 1,3 miliarde dolari SUA, costurile incluzand: 24 avioane revitalizate si complet echipate, asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative", explica MApN. În ceea ce priveste vechimea viitoarelor F-16 care vor intra in dotarea Fortelor Aeriene, MApN sustine ca acestea sunt in uzul Aviatiei Militare Americane si au o resursa de zbor estimata la inca 10-15 ani (2500 - 3500 ore de zbor/avion), iar primele aeronave urmeaza sa ajunga in Romania in anul 2013.

IAR 99 Şoim FOTO:acv.ro

Ministrul de finanţe Sebastian Vlădescu a declarat pe 11 iunie că în momentul de faţă achiziţionarea de avioane multirol F-16 ar fi "de neacceptat", pentru că în prezent România nu îşi permite să aloce 1% din PIB pentru achiziţii militare.

INCAS se judecă cu Elbit pe IAR 99 Şoim

Dacă vor fi convinşi israelienii să finanţeze modernizarea a 14 aeronave militare IAR 99 Şoim la Avioane Craiova rămâne de văzut. Firma Elbit a fost dată în judecată, în 2008, de Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) „Elie Carafoli“, care a proiectat aeronava IAR 99 în anii ’70, pe motiv că israelienii au intervenit fără drept asupra proiectului iniţial al avionului şi nu au plătit drepturile de proprietate intelectuală asupra modelului, înregistrat de INCAS la OSIM. Procesul are un nou termen în ianuarie 2011.


Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite