Planuri măreţe şi realizări puţine la Ford. Cum a încheiat anul cea mai mare companie din Dolj

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ford a oprit producţia autoutilitarei Transit Connect la Craiova pentru a pregăti liniile tehnologice pentru B-Max. Foto: arhivă
Ford a oprit producţia autoutilitarei Transit Connect la Craiova pentru a pregăti liniile tehnologice pentru B-Max. Foto: arhivă

Compania americană a încheiat anul la fabrica de automobile din Bănie fără să producă nici măcar o maşină din gama B-Max, aşa cum anunţaseră iniţial oficialii Ford. De altfel, planurile constructorului auto pentru uzina din Bănie sunt în continuare o necunoscută atât pentru craiovenii de rând cât şi pentru autorităţile române.

La nivel declarativ, Ford susţine în continuare că va ajunge la o capacitate de producţie de 300.000 de unităţi anual însă termenul se schimbă de la un an la altul şi, de fiecare dată, este invocată criza. În prezent, Ford negociază cu statul modificarea contractului de privatizare în sensul amânării finalizării investiţiilor la Craiova şi riscă, potrivit aceluiaşi document, plata unor daune de 14 milioane de euro pentru că nu a reuşit să atingă, în 2011, o producţie de 250.000 de automobile.

Americanii nu s-au ţinut de cuvânt nici în privinţa angajărilor la fabrica din Bănie, de la 7.000 de oameni, câţi promitea Ford la Craiova, ajungând să lucreze aici doar 3.500, mai puţini cu 400 decât la data privatizării. Vicepreşedintele Ford Europa, Wolfgang Schneider, a declarat la Salonul auto de la Frankfurt că angajările vor începe abia în 2013-2014, iar producţia 300.000 de unităţi anual va fi atinsă abia în 2015, după ce va fi lansat în produţie şi cel de-al doilea model, aşa cum „Adevărul” a scris aici!

De altfel, nici puţinele angajări la fabrica din Bănie nu au rămas fără ecou. La începutul anului, mai mulţi craioveni au acuzat Ford şi companiile de recrutare că şi-au bătut joc de candidaţii chemaţi să susţină concursul pentru cele 100 de posturi de electricieni puse la bătaie în uzină.

Puteţi citi mai multe despre acest subiect aici!

Nici oficialii Ford nu au avut cuvinte de laudă la adresa muncitorilor români de la Craiova. Preşedintele Ford România, Jan Gijsen, le-a reproşat angajaţilor că nu acordă o importanţă suficientă calităţii şi dau dovadă de „ineficienţă şi risipă”, declaraţii retractate ulterior de oficialul Ford. „Adevărul” a scris în exclusivitate despre acest subiect aici!

Împrumut garantat de statul român

Pe de altă parte, şi statul român a avut anul acesta o politică prudentă faţă de Ford, anunţând în august că nu a acordat ajutorul de stat pentru investiţiile aferente anului 2010, aşa cum „Adevărul” a scris aici!

Potrivit Ministerului Finanţelor Publice (MFP), Ford a înregistrat în 2010 întârzieri mari în retehnologizarea fabricii de la Craiova, iar americanii au primit în total doar 17 din cele peste 65 milioane de euro din ajutorul de stat estimat pentru perioada 2008-2010. Potrivit MFP, banii reprezintă plata cuvenită pentru cele 98 milioane de euro investite de Ford în perioada 2008-2009.

Statul român a garantat însă pentru Ford un împrumut de 400 milioane de euro, bani pe care americanii erau obligaţi să îi folosească în modernizarea fabricii din Craiova. „Vrem să vedem ce se întâmplă în această vară cu statele europene care au probleme economice majore şi cum va impacta aceasta situaţie puterea de cumpărare. Avem  angajamente de 675 milioane de euro, aceşti bani vor fi investiţi în totalitate la fabrica de la Craiova”, declara pentru dailybusiness.ro, în urmă cu o jumătate de an, Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România. Pentru a contracara impresia că în fabrica din Bănie angajaţii se ocupă mai mult cu ascuţitul creioanelor, Ford a arătat jurnaliştilor craioveni, în luna octombrie, două dintre prototipurile B-Max produse la Craiova, fără a preciza când modelul va fi lansat în producţia de masă. Informaţia a fost plasată autorităţilor locale, care au declarat atunci că producţia B-Max va începe anul viitor, în luna mai, în timp ce în aprilie va fi lansat în producţie motorul EcoBoost.

Puteţi citi mai multe despre acest subiect aici!


Potrivit autorităţilor locale care au purtat discutat cu americanii, Ford ar fi investit la Craiova 500 milioane de euro, iar în primul trimestru al anului viitor urmează să investească alte 175 milioane. Că oficialii români s-au cam săturat de vorbele celor de la Ford a demonstrat-o în urmă cu două săptămâni chiar şeful statului, Traian Băsescu. „Sectorul privat este parte a indicatorilor de competivitate pentru o ţară. Vezi Nokia. Vezi Ford care s-a angajat să producă 300.000 de automobile şi produce 20.000 de remorci”,a spus şeful statului în cadrul unei conferinţe organizate de Camera de Comerţ Americană.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite