FOTO Uzinele etalon din perioada comunistă, în pragul dezastrului. În epoca de glorie la Electroputere Craiova şi Fabrica de Avioane lucrau peste 16000 de oameni

FOTO Uzinele etalon din perioada comunistă, în pragul dezastrului. În epoca de glorie la Electroputere Craiova şi Fabrica de Avioane lucrau peste 16000 de oameni

Nicolae Ceauşescu era mai tot timpul în vizită la uzinele etalon ale Băniei

Întreprinderile de dinainte  de 1989 sunt în pragul dezastrului. Electroputere Craiova şi Fabrica de Avioane s-au transformat  după  revoluţie din uzinele  etalon în fabrici aproape inexistente cu datorii uriaşe către stat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Electroputere Craiova a fost una dintre cele mai mari  fabrici din Oltenia şi a devenit cunoscută peste hotare pentru locomotivele şi echipamentele electrice realizate de angajaţi. În Epoca de Aur la uzina din Bănie munceau  peste 12.000 de oameni, însă imediat după 1989 peste 10.000 de olteni şi-au pierdut locul de muncă.
 
  Nicolae Ceauşescu în vizită la Electroputere Craiova  
 
 
Electroputere Craiova a fost ridicată pe data de 1 septembrie 1949, iar primele transformatoare de forţă au fost  realizate în concepţie proprie începând cu anul 1951. „Primul transformator de 440MVA a fost construit în 1987 pentru Centrala Nucleară Cernavodă, cel mai mare transformator livrat în România.Uzina din Bănie a produs în perioada 1949-1960 locomotive electrice de mină şi de tramvaie, iar din 1960 s-a trecut la fabricaţia de Locomotive Diesel Electrice“, a spus Costin Săvescu, economist.
 
 Uzina din Craiova a devenit cunoscută peste hotare pentru locomotivele şi echipamentele realizate 
 
Nicolae Ceauşescu a aprobat dezvoltarea uzinei de la Craiova în scopul construirii din anul 1967, a locomotivei electrice tip CoCo, seria 060-EA. Tot în aceaşi perioadă s-au adoptat măsuri pentru produce¬rea de aparataj de înaltă tensiune şi motoare electrice (circa 3.000 de bcăţi pe an) şi realizarea a 360 de locomotive Diesel-electrice tip 060 DA şi 89 de locomotive electrice tip CoCo. La sfîrşitul anului 1969, Electroputere a realizat 150 de locomotive Diesel-electrice şi electrice pe an.  În perioada 1966-1970 au fost făcut investiţii la uzina din Craiova în valoare de 450 de milioane de lei.  Până în anul 1989 au fost construite peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice şi aproape 1.000 de locomotive electrice.
 
Imediat după revoluţie, Electroputere Craiova a început să aibă din ce în ce mai puţine oameni, iar situaţia a devenit una critică. Uzina a fost scoasă la privatizare, iar în anul 2007 grupul Al Arrab din Arabia Saudită a preluat de la stat pachetul majoritar de acţiuni ale Electroputere, pentru suma de  2,3 mil. euro. Omul de afaceri Fatih Taher a promis la vremea respectivă că va face investiţii de câteva zeci de milioane de euro. A promis că o să producă la Craiova locomotive pentru a le exporta în Orientul Mijlociu. Producţia de locomotive a devenit o amintire, Taher a fost interesat doar de activele şi terenurile societăţii. A vândut uzina în urmă cu doi  ani pe bucăţi.
 
 Electroputere Craiova este în momentul de faţă la un pas de închidere 
 
Uzina din Craiova şi-a redus drastic vânzările de vehicule feroviare, iar mai multe linii de producţie au fost închise. În prezent la fabrica etalon din perioada comunistă se produc  doar  transformatoare  de  putere. 
 
Fabrica  de  Avioane  din  Craiova  este  constructorul  principal  al  avioanelor  IAR -93 şi IAR-99. Primul produs al uzinei  în  Epoca  de Aur  a fost avionul  IAR 93, care a fost produs  în colaborare  cu  Republica Federativă  Iugoslavia.  Peste 4000 de oameni  lucrau  la fabrica din Bănie, însă încet, încet numărul acestora a ajuns la 300. 
 
Ultimul avion  IAR  99-Şoim fabricat la Craiova  a ieşit pe porţile fabricii în aprilie 2008. Peste 20 de aparate de zbor au fost construite la uzina din Bănie. 
 
Fabrica de Avioane din Craiova a fost scoasă la privatizare până în momentul de faţă de cinci ori, însă niciun investitor nu a fost interesat să o cumpere. Conducerea companiei estimează anul acesta comenzi de 20 de milioane de dolari. „Am observat o atitudine favorabilă atât la nivel naţional, prin Ministerul Economiei, cât şi la nivel european, vizavi de industria de apărare. Dacă ar fi şterse datoriile către stat şi ar fi adoptate unele măsuri în vederea reorganizării, atunci Avioane Craiova ar putea să fie profitabilă. Fabrica de Avioane este pe un trend ascendent, în materie de comenzi şi producţie, iar la finalul anului, ne aşteptăm la rezultate pe măsură“, a mai precizat directorul uzinei din Bănie. 
 
IAR 99 Şoim este un avion militar românesc, produs de Avioane Craiova. Este un  avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol dar, şi misiuni de recunoaştere.
 
 
IAR 93 a fost un avion de luptă fabricat în România de Industria Aeronautică Română, în colaborare cu statul iugoslav. Primul zbor al prototipului a avut loc în data de 31 octombrie 1974.  
 
 
citeste totul despre: