„Domnişoara Pogany“, peţită în instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O femeie din Bucureşti încearcă să obţină una dintre cele două copii originale ale lucrării. Realizată din bronz, această dublură valorează două milioane de euro. Sculptura lui Constantin Brâncuşi, aflată în patrimoniul Consiliului Judeţean Dolj, datează din anii ’50, iar în lume mai există o singură copie. Şi originalul este obiectul unor litigii.

Consiliul Judeţean, în pericol să piardă „Domnişoara Pogany”. Autorităţile, acuzate că nu se luptă pentru a păstra sculptura

Corpul de Control al Ministrului Culturii vine în Bănie după scandalul „Domnişoara Pogany”

Aurelia Balcica Măciucă solicită magistraţilor Tribunalului Bucureşti să constate nulitatea absolută a contractului de vânzare-cumpărare pe care tatăl său, Octavian Moşescu, l-a încheiat în 1976 cu Muzeul de Artă Craiova. Bucureşteanca susţine că părintele său a fost forţat, sub presiuni politice, să vândă lucrarea „Domnişoara Pogany", o copie datând din jurul anilor 1950 a celebrei sculpturi a lui Constantin Brâncuşi. Opera artistului gorjean a fost cumpărată la vremea respectivă, susţin reprezentanţii Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Dolj, cu 70.000 de lei, o „sumă colosală pentru acele vremuri". Directorul instituţiei, Dan Lupescu, spune că autorităţile judeţene în sarcina cărora cade apărarea în acest caz, mai precis Consiliul Judeţean, s-au dovedit până acum nepăsătoare, deşi procesul va avea a patra înfăţişare la 4 martie.

Apatie şi resemnare pentru apărare

Într-o scrisoare deschisă, Lupescu menţionează că o asemenea atitudine duce chiar la gândul că la mijloc ar fi vorba de interese obscure: „Modul în care este, în acest moment, pregătită apărarea, doar prin juristul puţin experimentat al Muzeului Olteniei, denotă o anumită stare de apatie şi resemnare, constatate cu ocazia controlului de aproape patru ore, pe care l-am efectuat marţi, 22 februarie, împreună cu subcomisarul Nicolae Vâlvoi, la Muzeul de Artă Craiova.

Toate acestea ne-au stârnit temerea că e foarte posibil ca, în anumite cercuri, să existe interese de altă natură decât acelea ale păstrării în patrimoniul Doljului a unei opere de referinţă a marelui Brâncuşi". Acesta adaugă faptul că instituţia are obligaţia, cel puţin morală, să angajeze un avocat de prestigiu sau o casă de avocatură.

Procesul, pe rol de un an

Miza procesului este imensă, având în vedere că sculptura din colecţia muzeului craiovean reprezintă una dintre cele două copii în bronz existente în lume ale lucrării „Domnişoara Pogany", realizată în 1913 de Brâncuşi. Potrivit directorului Muzeului de Artă, Florin Rogneanu, opera are o valoare de asigurare de două milioane de euro. Ion Prioteasa, preşedintele CJ Dolj, instituţie în proprietatea căreia se află sculptura, a precizat că va angaja în curând o casă de avocatură pentru a reprezenta administraţia judeţeană în instanţă.

Numai că, potrivit datelor de pe portalul instanţelor, dosarul a fost înregistrat încă din ianuarie 2010 pe rolul Tribunalului Bucureşti şi, până în prezent, autorităţile doljene nu au spus nimic despre cererea bătrânei din Bucureşti, fiind apărate în instanţă doar de un consilier juridic din cadrul instituţiei. „Îl asigurăm pe domnul director Lupescu că ne vom apăra şansele. Oricum, doream să aduc eu la cunoştinţă această chestiune în cursul acestei săptămâni pentru că se găsesc destui care se văd peste noapte cu o operă, de data aceasta a lui Brâncuşi, în braţe. Ne vom bate până la capăt pentru această sculptură", a spus Prioteasa.

Mai mult, acesta a acuzat-o marţi pe Aurelia Balcica Măciucă de faptul că ar fi prezentat în instanţă un contract de vânzare-cumpărare fals. „Faţă de contractul de vânzare-cumpărare autentic, în care semnează ambele părţi, în contractul de vânzare-cumpărare pe care Domnia Sa îl prezintă nu mai există semnătura vânzătorului, a tatălui său, scrisul este mâzgălit şi, ca atare, avem de-a face cu un fals", a spus Ion Prioteasa, care a precizat că se gândeşte chiar să facă o plângere penală împotriva reclamantei.

Moşescu, forţat sau interesat să vândă?

Paul Rezeanu, directorul Muzeului de Artă de la acea vreme, cel care a încheiat tranzacţia, susţine că, din contră, nu numai că asupra lui Octavian Moşescu nu s-au făcut presiuni, ci că acesta a insistat ca muzeul să achiziţioneze lucrarea din colecţia sa.

„A venit la mine şi eu i-am spus că nu mă interesează să o cumpăr pentru că e o copie şi nu am bani. A insistat şi a rezolvat totul prin ginerele său, adică soţul doamnei care revendică acum lucrarea, la vremea respectivă director general în Ministerul Culturii. Am primit banii imediat şi am făcut achiziţia pe 30 decembrie 1976.

Pe 4 ianuarie era deja în muzeu", şi-a amintit Paul Rezeanu. Cel care a răspuns acuzaţiilor lansate de conducerea executivă a CJ Dolj este fiul Aureliei Balcica Măciucă, un istoric de artă din Bucureşti. Alexandru Măciucă a declarat că nu vrea să comenteze până când nu-şi va consulta avocatul. „Toate acuzaţiile aduse vor fi demontate în instanţă", a spus, pentru „Adevărul de Seară Craiova", Alexandru Măciucă. Contactată telefonic, avocata Aureliei Balcica Măciucă nu a dorit să comenteze subiectul. „E punctul dânşilor de vedere, o să vedem", a spus avocata Gabriela Puiu.

"Faţă de contractul de vânzare-cumpărare autentic, în care semnează ambele părţi, în contractul de vânzare-cumpărare pe care doamna Măciucă îl prezintă nu mai există semnătura vânzătorului, a tatălui său."
Ion Prioteasa preşedintele CJ Dolj

Precedent periculos

Consiliul Judeţean a pierdut anul trecut 21 de obiecte de artă evaluate la un milion de lei. Acestea au fost câştigate de către moştenitorii boierului Barbu Drugă. Cei nouă au depus la dosar ca document credibil doar o fotografie făcută în casa lui Barbu Drugă şi o scrisoare în care vorbeşte despre cele 21 de opere din casa boierului.

"A venit la mine şi eu i-am spus că nu mă interesează să o cumpăr pentru că e o copie şi nu am bani. A insistat şi a rezolvat totul prin ginerele său, adică soţul doamnei care revendică acum lucrarea."
Paul Rezeanu fost director la Muzeul de Artă

O unguroaică, model pentru Brâncuşi

Modelul lui Brâncuşi a fost pictoriţa de origine maghiară Margaret (Margit) Pogany (1879-1964), pe care artistul a cunoscut-o în 1911 la Paris. Prima variantă a lucrării a fost executată în marmură şi se află astăzi în colecţia Muzeului de Artă din Philadelphia. Ea a devenit celebră după ce artistul a prezentat varianta în gips a acesteia la expoziţia din 1913 deschisă la Armury Show la New-York şi a stârnit reacţii dintre cele mai controversate în presa vremii. Lucrarea din colecţia Muzeului de Artă Craiova provine din colecţia Octavian Moşescu. Cealaltă copie realizată după exemplarul original al familiei Storck este azi dispărută.



Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite