Zeci de familii ameninţate cu evacuarea din cauza prăbuşirii malului Canalului Dunăre-Marea Neagră

Malul stâng al Canalului Dunăre-Marea Neagră s-a prăbuşit în zona localităţii Cumpăna. Câteva case sunt în pericol

Problema prăbuşirii malului Canalului Dunăre-Marea Neagră, în zona localităţii Cumpăna, este departe de a se rezolva. Deşi primele fisuri au apărut în mai 2019, iar de atunci experţi peste experţi s-au perindat pentru a găsi soluţiile şi a identifica unele cauze, lucrurile sunt grave.

O ultimă comisie de experţi a identificat şi cauza dezastrului, spune prefectul Constanţei, Silviu-Iulian Coşa. „Edificarea a zeci de case în zona de siguranţă a Canalului Dunăre - Marea Neagră, fără avizul administratorului Canalului, a adus familiile respective în situaţia în care trebuie să-şi reconfigureze acum traiul”.
 
Pe malul Canalului s-au construit primele case în anii 1990, când nimic nu era limpede în ceea ce priveşte autorizaţiile şi avizele pentru edificarea construcţiilor. Doar că, după 2004, mai exact în perioada 2004-2018, a crescut cu mult numărul de case construite în acea zonă. 

Doar că, acolo s-a construit fără avizul Administraţiei Canalelor Navigabile (ACN), instituţia care administrează Canalul Dunăre-Marea Neagră. Acum, inspectorii Inspectoratului de Stat în Construcţii verifică fiecare autorizaţie de construire în parte pentru a vedea ce documente au avut oamenii când şi-au ridicat caselor.
 
În timp, din cauza presiunii clădirilor, a foselor septice care au creat adevărate pungi de apă în malul canalului, a drumurilor şi altor factori, malul a început să cedeze. Prima fisură a apărut în mai 2019, iar acum sunt ameninţate zeci de locuinţe. 
 
Prefectura Constanţei a cerut, în luna octombrie, primăriei Cumpăna să identifice exact numărul de locuinţe ameninţate şi să găsească soluţii de evacuare pentru aceşti oameni. Totul se va face în baza unui raport al unei comisii de experţi care a delimitat zona de risc.  În luna februarie, 30 de locuinţe erau afectate de situaţie, dar de atunci zona de risc s-a mărit.
 
Zona malului surpat foto: Silviu Iulian Coşa
 
„Concluziile expertizei tehnice vor fi aplicate în teren, iar fiecare cetăţean va avea, treptat, parte de soluţii viabile şi de ceva mai multă linişte, în faţa unei ameninţări care le pune în pericol agoniseala de o viaţă”, spune prefectul.
 
În tot acest timp, ACN va continua lucrările de stabilizare a malului. În prezent au ajuns la cota +30 m, dar trebuie să ajungă la cota +60 m pentru ca malul să fie considerat stabil. Pentru aceasta, Guvernul a alocat încă 50 de milioane de lei pentru ca lucrările să meargă mai departe. 
 
Administraţia Canalelor Navigabile a început primele lucrări acolo chiar în vara anului 2019, apoi a mai făcut ceva în anul 2020. Din punct de vedere tehnic, s-au amplasat sute de piloţi ce vor ţine malul. 
 
Malul prăbuşit foto: feb. 2021

Povestea prăbuşirii malului

 
În mai 2019, pe strada Dunării din comuna Cumpăna (judeţul Constanţa) a apărut o fisură. Oamenii au pus totul pe seama apropierii de Canalul Dunăre-Marea Neagră, strada fiind situată chiar deasupra malului. Însă, în câteva săptămâni fisura s-a mărit, iar porţiuni din mal, inclusiv stradă, s-au prăbuşit spre canal.
 
Nouă familii dintre cele treizeci, care locuiesc pe această stradă, au fost mutate de către primărie în alte locuinţe. Marginea prăpastiei s-a apropiat ameninţător de gospodării, iar locuirea în zonă reprezintă un pericol.
 
De atunci, la faţa locului a fost un adevărat pelerinaj: experţi peste experţi, oameni politici locali şi de la centru, chiar şi fostul ministru Răzvan Cuc a trecut pe acolo. Toţi dădeau asigurări că problema se va rezolva şi că statul va aloca banii necesari reparaţiilor.
 
Malul probuşit - arhiva foto
 
Lucrările de reabilitare a malului sunt executate de ABC Val, firma care a câştigat în anul 2016 licitaţia de 12.990.000 milioane de lei pentru „finalizare lucrări de protecţii şi consolidări maluri, sector Cumpăna – Agigea, între kilometrul 53+000 şi 61+000, malul stâng, Canalul Dunărea Marea Neagră”.
 
Firma este patronată de Vasile Costea, un apropiat al lui Radu Mazăre, trimis în judecată de DNA în 2018 pentru că l-ar fi mituit pe fostul preşedinte al Curţii de Apel Constanţa, judecătorul Nicolae Stanciu.
 
ABC Val a fost una dintre firmele de casă ale primăriei Constanţa în perioada Radu Mazăre. Reabilitarea Falezei Constanţa, a promenadei Mamaia şi a centrului istoric sunt doar trei contracte de referinţă pe care firma lui Costea le-a câştigat la licitaţiile făcute de primăria Constanţa.
 

Vă recomandăm şi: 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările