Turismul de croazieră la Marea Neagră, învins de pandemie în anul revigorării. Zece nave maritime uriaşe îşi anunţaseră sosirea în Portul Constanţa în 2020

Turismul de croazieră la Marea Neagră, învins de pandemie în anul revigorării. Zece nave maritime uriaşe îşi anunţaseră sosirea în Portul Constanţa în 2020

Navă de croazieră în Portul Constanţa                                           FOTO: CN APM SA

Anul 2020 se anunţa ca fiind cel în care navele de croazieră maritimă (cu mii de pasageri la bord) încep să revină în Portul Constanţa. Pandemia COVID-19, însă, a schimbat rapid toate prognozele.

Ştiri pe aceeaşi temă

Conform datelor furnizate de Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” S.A., 15 rezervări erau făcute pentru nave de pasageri, dintre care zece sunt maritime, cu capacităţi mari, printre care Azamara Journey, Aegean Odyssey, Boudicca, Albatros, Crown Iris. Pentru 2021 deja s-au înregistrat 9 rezervări de nave maritime de pasageri şi exista tendinţa ca numărul acestora să crească.

Revenirea turiştilor în Portul Constanţa se făcea după ani buni în care navele de croazieră au evitat regiunea Mării Negre din cauza instabilităţii politice, precum anexarea Crimeii de către Rusia sau problemele de securitate din Ucraina.

Dacă în anul 2014 ajungeau în Constanţa peste 90 de nave de croazieră, din anul 2015 numărul navelor de croazieră a început să scadă, ajungând în anul 2017 la 4, iar în anul 2018 nicio navă nu şi-a anunţat intenţia de a intra cu turişti în Portul Constanţa. În 2019, în terminalul de pasageri au fost înregistrate 21 de escale ale navelor de croazieră, cele mai multe fluviale. Acestea au adus la Constanţa peste 3.000 de turişti străini.

Pandemia taie elanul turiştilor

Anul 2020 se anunţa ca fiind cel în care navele de croazieră maritimă (cu mii de pasageri la bord) încep să revină în Portul Constanţa. Pandemia COVID-19, însă, a schimbat rapid toate prognozele. Turismul de croazieră a fost unul dintre cele mai afectate sectoare în ultima perioadă, iar efectele încep să se simtă şi în Portul Constanţa.

Prima navă de pasageri anunţată la terminalul de croaziere, River Adagio, navă fluvială, şi-a anulat două escale. Turiştii erau majoritatea americani.

„Am fost informaţi prin intermediul asociaţiei Medcruise, în care suntem membri şi deţinem din 2017 directoratul pentru zona Mării Negre, că cel puţin toată luna aprilie, navele de croazieră rămân acostate în porturi, cu echipajul minim de siguranţă la bord. Înainte de criza determinată de COVID-19, turismul de croazieră din Portul Constanţa anunţa o revenire substanţială, fiind avizate 23 de nave, dintre care 10 maritime”, declară pentru „Adevărul”, Costel Stanca, directorul general al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” S.A.



                       Navă de croazieră în Portul Constanţa FOTO: Gabriel Botezatu

Portul Constanţa, zonă strategică a economiei româneşti

Reporterii „Adevărul” au discutat cu directorul general Costel Stanca şi despre impactul pandemiei asupra activităţii portuare. În anul 2019 traficul de mărfuri în porturile maritime româneşti a înregistrat 66.603.292 tone, o creştere de 8,64% faţă de 61.303.774 tone în 2018, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime româneşti.

„Deocamdată, datele de trafic înregistrate în primele două luni ale anului arată că pandemia de coronavirus nu a avut încă efecte în traficul de mărfuri în porturile maritime româneşti. Este însă devreme şi este posibil ca în perioada următoare să intervină schimbări mai ales pentru unele categorii de mărfuri. Portul Constanţa este esenţial pentru infrastructura naţională, trebuie să îl menţinem operaţional, să menţinem deschise graniţele Europei pentru toate tipurile de marfă”, spune directorul.



Costel Stanca (foto sus) arată că multe porturi din lume au anunţat deja că simt efectele pandemiei, „unda de şoc va ajunge probabil şi în Portul Constanţa, mai ales în momentul în care unele contracte nu vor mai putea fi onorate sau nu se vor mai reînnoi.”

În lunile ianuarie şi februarie, în porturile maritime româneşti s-a înregistrat un trafic de mărfuri de peste 10 milioane tone, o creştere cu 4,29% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Şi numărul de nave care au venit în porturile maritime româneşti a fost mai mare, 2.087 nave faţă de 1.881 nave în ianuarie şi februarie 2019.

„În acest moment, platforma portuară este operaţională şi nu s-au semnalat probleme deosebite. Manipularea mărfurilor în terminale se realizează normal, chiar dacă în unele cazuri se mai înregistrează întârzieri determinate de necesitatea de a se respecta toate procedurile de prevenire a îmbolnăvirilor cu COVID-19”, spune directorul CN APM SA.



Încă din primele zile de alertă, în porturile maritime româneşti s-au luat măsuri pentru prevenirea răspândirii virusului. În prezent, toate navele, indiferent de zona de risc din care vin, au permisiunea de a acosta la dană, dar echipajul va fi triat clinic şi termometrizat de echipele Direcţiei de Sănătate Publică.

Sunt permise operaţiuni de încărcare/descărcare, dar contactul direct dintre echipaj şi personalul de la ţărm se va limita astfel încât un număr minim de persoane să interacţioneze cu cei de la bord şi numai în echipament de protecţie.

Pe aceeaşi temă:

Turismul de croazieră se relansează în 2020. Câte nave şi-au anunţat sosirea în Portul Constanţa

Coronavirusul întârzie transportul pe mare şi trage pe dreapta navele de croazieră

Şantierul Naval Damen Mangalia intră pe piaţa vaselor de croazieră. Un iaht de 155 de metri va fi construit aici









 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: