Războiul de gherilă al preoţilor contra lui ÎPS Teodosie „Şpagoveanul“: „Suntem umiliţi, jecmăniţi şi aduşi la sapă de lemn. Ajunge! Vrem şi noi un părinte“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un grup de preoţi din Arhiepiscopia Tomisului a trimis o scrisoare deschisă Patriarhiei Române, acuzându-l pe ÎPS Teodosie că a condus eparhia „deficitar, discreţionar şi abuziv“.

Într-o scrisoare publică adresată patriarhului Daniel şi Sinodului BOR, un grup de preoţi care semnează sub pseudonimul „Pitirim Călugărul“ trec în revistă toate neajunsurile administrării Arhiepiscopiei Tomisului, de la înscăunarea lui Teodosie „Snagoveanul“ Petrescu în anul 2001. Numele de „Pitirim Călugărul“ este luat din muzica bisericească, unde un cântec omonim începe cu versul „Fost-a cândva un om lacom şi rău“.

Petiţia publicată de site-ul Dezvăluiri.ro a apărut la o zi după victoria parţială din instanţă a ÎnaltPreaSfinţitului Teodosie, care a obţinut luni ridicarea controlului judiciar pentru una dintre infracţiunile de care îl acuză DNA - luarea de mită. Ierarhul constănţean a rămas sub control judiciar pentru folosirea de acte false la APIA, care au dus la obţinerea de fonduri europene în valoare de 1,4 milioane lei. Procurorii DNA Constanţa îl acuză pe Teodosie că banii nu au ajuns la ferma de la Nazarcea, pe care o are în administrare gratuită de la guvernarea Năstase. Ferma care trebuia să fie un aşezământ social este de ani de zile în paragină.

Ferma de la Nazarcea, devenită pârloagă în timpul administrării bisericeşti Foto Arhivă Adevărul

Ferma de la Nazarcea Foto Arhivă Adevărul

„În nici doi ani de la instalarea lui Teodosie, toată averea Arhiepiscopiei a fost topită. Banii adunaţi cu răbdare şi bună chivernisire de fostul arhiereu Lucian au dispărut la propriu, aşa încât, la trecerea acestuia la Domnul, am fost obligaţi să contribuim cu bani de la parohii pentru înmormântarea creştinească a bunului şi blândului ierarh. Toţi am înţeles atunci că Arhiepiscopia rămăsese fără bani în vistierie. Au urmat apoi o serie de investiţii proaste sau care au fost paravane la afaceri din care s-au furat pur şi simplu bani. Au dispărut multe odoare sfinte din Catedrala Arhiepiscopală, multe luând calea vânzărilor pe bani grei“, se arată în scrisoare.

Haosul din Arhiepiscopia Tomisului

„Vocea unică“ dezvăluie că timp de şapte ani, Centrul Eparhial Tomis a figurat cu peste 300 de angajaţi, dintre care mai puţin de 100 lucrau efectiv la Centru sau sectoarele aferente. „Salariile angajaţilor de la Centru se plăteau preferenţial, iar marea majoritate a angajaţilor nu-şi primeau leafa chiar şi câte 6 luni. Între timp, preoţii din parohiile rurale primeau chitanţe în schimbul salariilor, trăind la limita mizeriei. Pur şi simplu, Arhiepiscopia a fost condusă deficitar, discreţionar şi abuziv, iar inspectorii şi consilierii în funcţie profitau de situaţie pentru propriul beneficiu. Oricine se cocoţa într-o functie, jefuia ce apuca şi «cotiza» şi stăpânului partea, ca într-un adevărat film cu mafioţi“, spun preoţii.

Aceştia vorbesc despre politica de cadre din eparhie, unde este inflaţie de preoţi hirotonisiţi peste noapte. Ca să prinzi o parohie este o bătălie crâncenă, iar asta a dus la înfiinţarea de noi şi noi lăcaşuri de cult, oriunde în judeţul Constanţa, pe terenuri date de primării şi pe banii enoriaşilor miloşi. „Astăzi îl vedeai pe tânărul teolog că abia ştia să se încalţe, ca mâine să-l vezi hirotonit şi plin de ifose. Lipsa de cultură teologică a multora dintre ei este de notorietate, aducând un real prejudiciu clerului. Această inflaţie de preoţi hirotoniţi la foc automat şi la apelul bocancilor, desigur pe bani (lucru ştiut de toată lumea, dar negat public), a produs o suprapopulare a parohiilor, care s-au trezit în faţa unui fenomen nemaivăzut în Biserică în ultima sută de ani: falimentul. Parohiile erau puse astfel în situatia incomodă de a inventa slujbe şi servicii pentru a putea produce banii necesari salariilor“, arată preoţii.

Cutia milei de la arhiepiscopie

Un alt fenomen deloc străin unei ierarhii bugetare este „cotizaţia“ către sus-puşi. Preoţii spun că erau presaţi în permanenţă să contribuie la puşculiţa arhiepiscopiei. „Toţi parohii Arhiepiscopiei, mai cu seamă cei de la parohiile de categoria I şi II, sunt permanent «tapaţi» de bani. Nu cred că există paroh din Constanţa sau protoiereu care să nu fi fost sunat direct de ierarh, la cele mai aiuristice ore din noapte, şi căruia să nu i se fi cerut bani, mulţi bani!... Banii sunt, din păcate, garanţia rămânerii în funcţie! Nu pregătirea, nu meritele, nu vechimea! BANII! Cât mai mulţi şi cât mai des! Miliarde de lei au fost deturnaţi cu bună ştiinţă către Dorna-Arini şi complexul hotelier de acolo. În ultimii 10 ani, nu cred că poate spune vreun angajat obişnuit al Eparhiei Tomisului că şi-a luat salariul lună de lună. Aceasta este realitatea din teren!“, afirmă ei.

ÎPS Teodosie slujind la mănăstire Sfinţii Filip şi Bretanion Sursa foto Arhiepiscopia Tomisului

image

Pentru a face loc preoţilor noi, preoţii vechi erau deseori daţi la o parte din parohiile dezvoltate de ei. „Sunt preoţi care au fost caterisiţi pentru că nu au «cotizat» sau pentru că au ridicat glasul, dar şi pentru că nu erau în graţiile ierarhului. Pe de altă parte, preoţi apropiaţi lui au fost iertaţi pentru chestiuni cu adevărat grave, ori păstraţi pe funcţii şi chiar avansaţi. O altă cangrenă o reprezintă şi învăţământul teologic tomitan, în special cel superior. Se cunosc prea bine examenele măsluite de la Facultatea de Teologie, dar şi doctoratele susţinute în biroul ierarhului, în condiţii absolut ilegale“, susţin semnatarii scrisorii presărate de citate biblice.

La final, „Pitirim Călugărul“ roagă BOR să schimbe ierarhul de la Constanţa: „Umiliţi, jecmăniţi şi aduşi la sapă de lemn, preoţii Eparhiei Tomisului spun: «Ajunge!». Vrem şi noi un ierarh blând şi înţelegător! Un PĂRINTE, iar nu un şef! Vrem să ne putem creşte şi întreţine familiile şi să privim demni în ochii enoriaşilor pe care îi păstorim. Nu mai vrem să fim simpli executanţi şi furnizori de bani unui om pe care nu-l mai dorim să ne păstorească!“

Arhiepiscopia Tomisului demontează acuzaţiile

Reacţia Arhiepiscopiei Tomisului a venit miercuri printr-un comunicat de presă în care dă asigurări că Sfântul Sinod nu lucrează sub presiunea unor „anonime pline de imaginar.“ Reprezentanţii arhiepiscopiei menţionează că enoriaşii sunt cei care dau salarii preoţilor, nu ÎPS Teodosie. „Preoţii sunt angajaţii parohiilor respective. Ei îşi iau salariile din veniturile proprii ale parohiilor, nu de la Arhiepiscopie, semnând pe statele de plată ale parohiilor. ÎPS Teodosie nu poate opri acordarea salariilor către preoţi, acestea fiind acordate direct de către parohie, prin paroh. Nici contribuţiile salariale venite de la Stat nu pot fi oprite de către ÎPS Teodosie, întrucât acestea vin direct în unităţile imediat superioare parohiilor, protoieriile, de unde preoţii le ridică, pe semnătură proprie“, se specifică în comunicat.

image

Arhiepiscopia Tomisului respinge acuza vehiculată că Teodosie dă lumânări în loc de salarii. Teologii spun că aceste vorbe sunt nişte intoxicări menite să facă presiune pentru schimbarea lui Teodosie. „Lumânările sunt bunuri parohiale, nu personale, procurate de la protoierii, nu de la IPS Teodosie. Veniturile realizate din lumânări se duc în bugetul parohiei, de unde se iau salariile. Prin urmare, obligaţia plăţii salariilor o are parohia (prin paroh), nicidecum ÎPS Teodosie. Cei ce l-au acuzat pe ÎPS Teodosie au dat dovadă de o totală lipsă de cunoaştere a regulilor de administraţie parohială, inventând subiecte, cu scopul de a intoxica şi a genera presiune mediatică în apropierea lucrărilor Sfântului Sinod, profitând de situaţia juridică a ÎPS Teodosie, dar şi de faptul că publicul larg nu cunoaşte regulile de organizare internă a BOR“, consideră Arhiepiscopia Tomisului.

Cum poate fi înlocuit un ierarh

Într-un răspuns oferit ziarului „Adevărul“ legat de situaţia de la Constanţa, Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, a precizat că este conştient de tulburarea stârnită în rândul enoriaşilor. El a rugat credincioşii să aştepte derularea anchetei înainte de a cere măsuri drastice în arhiepiscopie. „Este o situaţie nemaiîntâlnită, nu am mai avut un ierarh care să fie urmărit penal. Însă Patriarhia nu este implicată în nicio decizie care este luată pe plan local, acolo unde ierarhii au autonomie. Fiecare se chiverniseşte, nimeni nu întreabă la Bucureşti cum să facă. Nu ne putem implica nici în derularea acestei anchete, în care trebuie să funcţioneze prezumpţia de nevinovăţie. Este vorba despre responsabilitatea personală a fiecăruia. Am încredere că se va face lumină într-un sens sau altul“, subliniază Bănescu. În Biserica Ortodoxă Română, un ierarh este numit sau eliberat din funcţie de Sfântul Sinod. Când vinovăţia unui ierarh este pronunţată, atunci vine momentul deciziei“, a subliniat Bănescu.

Sinodul BOR Sursa foto basilica.ro

Sinodul BOR şi patriarhul preafericitul Daniel Sursă foto Patriarhia Română

Pe aceeaşi temă:

Păcatele lui ÎPS Teodosie: fostă sursă Mache a Securităţii, bântuit de şpăgi, dosare penale, de scandaluri cu sex şi droguri. „Eu reprezint Biserica“

Pomelnicul lui Teodosie. Un grup de preoţi nemulţumiţi îl pârăsc pe arhiepiscop la Patriarhul Daniel. Ce răspunde Arhiepiscopia Tomisului

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite