Lecţie de siguranţă pe Internet, de la Profesorul Anului 2013. Dascălul Violeta Tănăsescu ne învaţă cum să ne ferim copiii de riscurile lumii virtuale

Lecţie de siguranţă pe Internet, de la Profesorul Anului 2013. Dascălul Violeta Tănăsescu ne învaţă cum să ne ferim copiii de riscurile lumii virtuale

Violeta Gabriela Tănăsescu, Profesorul Anului 2013 în folosirea Internetului FOTO Arhivă personală

Dascălul de informatică Gabriela Violeta Tănăsescu de la Liceul Teoretic Traian din Constanţa a fost desemnată recent „Profesorul Anului 2013“ în cadrul programului sigur.info coordonat de Organizaţia Salvaţi Copiii şi sprijinit de Comisia Europeană.

Ştiri pe aceeaşi temă

Profesoara din Constanţa este considerat cel mai implicat dascăl în activităţile de promovare şi conştientizare a siguranţei online în rândul elevilor.

„La şcoală am pus un accent foarte serios pe regulile de bună purtare pe Internet şi am predat la clasă a unui ghid de utilizare a Internetului. Am ales ca atunci când atrag atenţia copiilor asupra riscurilor Internetului, să exemplific concret ceea ce poate ei nu disting în mod clar.

Riscurile majore la care se expun copiii sunt: software ilegal, comerţ cu droguri, violenţă, limbaj explicit, grooming, trafic de arme, jocuri de noroc, servere proxy anonime“, spune profesoara de informatică.

Conform cercetării realizate de Organizaţia Salvaţi Copiii în 2012, majoritatea copiilor din România (86%) accesează internetul zilnic sau aproape zilnic. Aproximativ 90% dintre copii afirmă că folosesc cel puţin o reţea de socializare, majoritatea dintre ei (87%) fiind utilizatori Facebook.

„Generaţia de astăzi este în mod fundamental diferită de cele anterioare, de generaţia anilor `90, de exemplu. Deosebirea majoră rezidă din accesul nelimitat şi necondiţionat la un imens rezervor de informaţii - Internetul. Dacă părinţii actualei generaţii de adolescenţi observau mai mult mediul înconjurător şi natura pentru a-şi explica anumite fenomene fizice, tinerii de astăzi ar căuta explicaţiile prin click-ul laptopului şi accesul la domeniul www.

În paralel avem de-a face cu dezvoltarea fulminantă a site-urilor de socializare, utilizată în mod excesiv - în opinia mea - de către orice adolescent cu conexiune la Internet: prin laptop, tabletă, telefon mobil etc.

Tehnologia a crescut şi s-a dezvoltat împreună cu generaţia de azi, astfel că pentru tineri este greu să-şi imagineze lumea şi existenţa lor fără gadgeturi şi Internet. Ei realizează poate prea puţin - sau chiar deloc - faptul că lumea virtuală a Internetului poate fi chiar mai insidioasă şi mai periculoasă decât cea reală.

Dar oare în spatele unui avatar de pe Internet, sau a unui cont de pe Facebook, ce latură a personalităţii noastre dorim să o dezvoltăm, să o punem în vitrină şi să o promovăm? Accesul la Internet este la fel de facil atât pentru persoanele educate, cât şi pentru persoanele cu o educaţie precară“, arată profesoara Tănăsescu.

Dascălul vorbeşte despre un studiu realizat pe 25 de state europene, dat publicităţii în 2011, al EU Kids Online, care atrage atenţia asupra faptului că adolescenţii români sunt cei care petrec cel mai mult timp pe Internet: 119 minute zilnic faţă de media europeană de 88 de minute. De asemenea, studiul relevă şi un nivel mai redus al competenţelor legate de utilizarea Internetului faţă de ceilalţi subiecţi din state ale UE.

„Drept urmare, efortul personal s-a îndreptat spre promovarea unui mod sănătos de relaţionare adolescent - mediul virtual al Internetului, fără a limita nevoia de cunoaştere a tinerilor, dar în acelaşi timp de a asigura confortul psihic atunci când ne aflăm în faţa Internetului“, spune profesoara de informatică.

Cum pot fi supravegheaţi discret copiii care stau la calculator

Pentru supravegherea copiilor care îşi petrec timpul la calculator, profesoara Violeta Tănăsescu recomandă platforma sigur.info - cel mai puternic şi complex site web din România ce promovează siguranţa online.

Site-ul conţine o linie de consiliere şi raportare INTERNET Helpline disponibilă la adresa http://helpline.sigur.info/ adresată tuturor categoriilor de vârstă în ceea ce priveşte securitatea şi confidenţialitatea datelor/protejarea datelor personale, dar şi o linie HOTLINE regăsită la adresa http://www.safernet.ro/ pentru raportarea problemelor ce ţin de sfera ilegală (conţinut sau comportament).

Site-ul sigur.info pune la dispoziţie gratuit programe de control parental, care permit părinţilor să supravegheze şi să filtreze activitatea copiilor, online şi pe calculator. Programele de control parental sunt programe complexe pentru controlul accesului copiilor la calculator sau Internet şi au următoarele funcţii:
 
1. Filtrare şi controlul navigării pe Internet -  blochează accesul la anumite site-uri pe bază unei liste predefinite de adrese interzise, analizează conţinutul şi blochează accesul pe anumite pagini pe bază unei liste predefinite de cuvinte interzise, permite accesul doar la anumite site-uri pe baza unei liste predefinite de adrese acceptate
 
2. Controlul utilizării şi accesului pe calculator şi Interne - limitează timpul petrecut de copii pe calculator şi/sau Internet, prin stabilirea unor intervale orare în care copilul poate avea acces la acestea; limitează tipurile de programe şi fişiere care pot fi descărcate şi instalate pe calculator; blochează accesul la informaţiile personale sau de lucru stocate pe calculator (de exemple, documente, fotografii personale) prin blocarea accesului la anumite fişiere sau partiţii de disc; limitează sau blochează utilizarea unor programe de către copii (messenger, sharing de fişiere, programe utilizate de către părinţi); limitează sau blochează accesul la setările calculatorului.
 
3. Monitorizarea utilizării calculatorului şi Internetului - întocmeşte lista cu site-urile pe care le-a accesat copilul, astfel că această poate fi verificată de părinţi; întocmeşte rapoarte cu pagini vizitate, programe utilizate, timp alocat, fişiere accesate/create/şterse sau chiar imagini de tip printscreen cu activitatea copiilor pe calculator sau Internet; trimite pe email-ul părinţilor rapoarte periodice cu activitatea copiilor pe calculator.

Prin intermediul acestor programe pot fi ajustate astfel restricţiile web, de exemplu. Părinţii pot stabili ce pagini va putea copilul să acceseze şi ce pagini îi vor fi interzise, cu filtrare pe cuvinte-cheie şi pe nivele de restricţionare. Pot fi impuse limitări de timp, orele la care calculatorul va putea fi deschis sau perioada în care vor avea acces la internet. De asemenea, pot fi impuse limitările pentru anumite jocuri instalate pe computer, precum şi asupra programelor care să fie accesate prin contul copiilor.

„Eu însămi am aplicat un astfel de control, pentru copilul meu. I-am cumpărat tabletă băieţelului meu, în vârstă de 7 ani. Pe tabletă am instalat soft-uri educaţionale de matematică şi engleză, gratuite, actualizate, extrem de utile. El învaţă jucându-se“, explică profesoara Violeta Tănăsescu.

Palmaresul Profesorului Anului 2013

O oportunitate care a apărut, privind această preocupare a siguranţei pe Internet, văzută prin prisma sistemului educaţional, a fost competiţia naţională „Împreună facem Internetul mai bun!“.

„La acest concurs am aplicat cu un proiect pe care l-am rulat pe parcursul anului 2013 la orele de curs. Principalul element de susţinere a fost accesarea diferitelor platforme web educaţionale naţionale şi internaţionale, dar şi crearea unor noi platforme, în încercarea de a deschide uşile sălilor de clasă şi de a stârni curiozitatea elevilor mei. Ne dorim dezvoltarea unui centru-pilot în cadrul Liceului Traian, un laborator de idei şi instrumente pentru un Internet mai sigur şi mai bun“, spune profesoara Tănăsescu.

Proiectul câştigător a înglobat elemente din proiecte desfăşurate în anul 2013, cum ar fi:
-     implementarea Programelor Internaţionale “Junior Achievement”, prin susţinerea activităţilor de tip “learning by doing”;
-     în calitate de membru STAR Discovery Educator-România am fost implicată în Proiectul Internaţional “Discovery Education”, prin utilizarea personalizată profesor/elev a platformei educaţionale, prin extinderea proiectului “Şcoala Discovery”. Cu această ocazie, elevii au primit conturi personalizate, au avut acces la numeroase şi diverse resurse digitale în perspectiva realizării de proiecte inter şi/sau transdisciplinare;
-     implementarea Proiectului Internaţional “World Education Games-2013”, cel mai mare eveniment global cu milioane de elevi participanţi din aproape toate ţările lumii-aproximativ 200 de ţări. Jocul este cuvântul cheie ce uneşte întreaga lume în studierea matematicii, literaturii, ştiinţelor. Elevii participanţi s-au înregistrat pe site-ul oficial alegând secţiunile de participare din cadrul evenimentelor: World Spelling Day, World Maths Day, World Science Day;
-     participarea în cadrul Proiectului Internaţional “Digital Learning Day-2013” - “Learn And Explore!”. Acest proiect pune accent pe învăţarea digitală, cu lecţii interactive, având drept scop îmbunătăţirea competenţelor de utilizare a tehnologiei;
-     participarea la Competiţia Internaţională “Humans in Space-Youth Art Competition” cu o expoziţie de proiecte din cadrul "Festivalului naţional al şanselor tale” cu tema „Mediul social mai sigur pentru o educaţie mai performantă”;
-     crearea platformei web “Constanţa 3d - Photography Helps People To See” (http://traian-highschool.wix.com/virtual-cta) împreună cu elevii clasei a IX-a A, ce prezintă  nenumărate locaţii din oraşul Constanţa şi nu numai în format 3D cu ajutorul serviciului online Microoft Photosynth şi WIX.COM. Am încercat astfel să promovez turismului virtual, unul dintre cele mai puternice motoare ale dezvoltării Internetului 3D prin implicarea elevilor în realizarea unor spaţii virtuale care reproduc locaţii din realitate;
-    sărbătorirea celei de-a X-a ediţii “Safer Internet Day 2013” - "Connect with respect! Ce a vizat necesitatea stabilirii unei etichete general acceptată privind navigarea pe Internet;
-    crearea paginii wiki (http://elearning-vtanasescu.wikispaces.com/) “Rolul învăţării prin proiecte şi a utilizării instrumentelor it în îmbunătăţirea activităţii didactice prin inovare educaţională şi creaţie ştiinţifică”.

Vă mai recomandăm

ADMITERE LICEU 2013 Poveştile celor mai buni dascăli din judeţ. Violeta Tănăsescu, profesoara de Informatică împlinită la Constanţa

Topul celor mai bune trei licee din judeţul Constanţa: „Mircea“, „Ovidius“, „Traian“

FOTO Festivitatea Olimpicilor. Colegiul Mircea cel Bătrân şi-a felicitat cei mai buni elevi

Constănţeanul Vlad Coşoreanu, calificat la Olimpiada Internaţională de Biologie

Elevii străluciţi ai Constanţei şi rezultatele obţinute la olimpiadele naţionale

Olimpicii şi elevii NASA ar putea fi oficial promoteri ai brandului României. Ministerul Turismului schimbă foaia

Liceenii de la Traian pasionaţi de robotică, premiaţi la Infomatrix 2013

REZULTATE FINALE EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 Constanţa are 75,75% procent de promovabilitate la Capacitate

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările