Principalul oraş maritim al României rămâne fără mascote. Navele de la intrările în Constanţa vor ajunge la fier vechi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava la intrarea in Constanta FOTO Constanţa pitorească
Nava la intrarea in Constanta FOTO Constanţa pitorească

Fostele nave de frontieră construite în anii ’70 – ’80 străjuiesc intrările în Constanţa, spunând călătorului că a ajuns într-un oraş maritim, iar constănţeanului că este acasă. Aleşii locali au decis însă să le dea la fier vechi, pe motiv că sunt foarte degradate, iar reabilitarea lor ar costa prea mult

În ultima şedinţă de Consiliu Local, de joi, 31 martie, aleşii locali au decis că nu se merită să fie reabilitate mascotele Constanţei de la intrările în oraş, deşi navele au fost redecorate în 2016. Este vorba de fostele nave ale Poliţiei de Frontieră, amplasate la intrările în oraş în 2003, pe vremea în care primar al oraşului era Radu Mazăre. Proiectul de hotărâre a fost aprobat cu 17 voturi pentru şi opt împotrivă. În cadrul şedinţei s-a ridicat problema amplasării navei la intrarea dinspre Valu lui Traian. Un consilier local a spus că aici a avut loc un „barbarism patrimonial“ prin dislocarea valului de pământ medieval. Este de menţionat faptul că locuitorii Constanţei n-au fost întrebaţi dacă sunt sau nu de acord cu privire la aruncarea simbolurilor oraşului la fier vechi.

„Cea mai ieftină soluţie pentru oraş“

Primii care au reacţionat la aflarea veştii au fost foştii marinari. Ovidiu Cupşa, directorul CERONAV, este de părere că amplasarea vedetelor militare la intrări a fost „cea mai ieftină şi smart soluţie aleasă de edili pentru a sublinia simbolistica unui oraş legat de mare“. „Personal sunt dezamăgit. Dezafectarea, tăierea, transportul la fier vechi nu o să fie cine ştie ce afacere pentru oraş, iar vopsirea lor nu era cine ştie ce cheltuială. Pe de altă parte, puteau fi implicaţi în concursuri de idei şi chiar executarea unei părţi din manoperă elevi de la şcolile de artă, practicanţi de la centrele de formare profesională“, spune fostul ofiţer maritim.

Temerea lui este alta, aceea că pe terenurile respective, devenite astfel libere, s-ar putea ridica diverse construcţii. 

nava constanta

Aşa arătau la început navele Arhivă Adevărul 

„Navele urăsc uscatul“

 

În schimb, fostul comandant Laurenţiu Mironescu este de părere că „navele stau pe apă şi urăsc uscatul. „În situaţii absolut excepţionale, se pot amenaja nave-muzeu sau docuri, ca pentru HMS Victory“. Din punctul său de vedere, nu este cazul „răpciugilor oprite din marşul spre fier vechi“.

Şi simplii constănţeni au reacţionat faţă de decizia consilierilor locali. Un constănţean se întreabă cum ar fi ca un turist să vină în oraş şi să fie întâmpinat de un schior. „Şi ce poate fi mai simbolic pentru un oraş port decât vapoarele?“, se întreabă el. Dezamăgirea lui este cu atât mai mare cu cât decizia vine din partea unui amiral. „Vine un amiral care peste noapte considera ca au o stare tehnica (?!) prea slabă şi trebuie date jos de pe socluri. Domule amiral, dar ce aţi dori, sa fie în bună stare de navigabilitate, sa aibă toate actele RNR-ului valide? Vorbim despre nişte carcase goale, pe cine aburiţi dvs?“, îl întreabă el pe primarul Constanţei, Vergil Chiţac. El spune că, dacă este ceva urât în oraş, acestea sunt sculpturile expuse în parcul primăriei.

Istoria navelor

Vapoarele au apărut la intrările în oraş în 2003.  Cea mai veche vedetă militară din lot, construită în 1972, este amplasată la intrarea dinspre Ovidiu, în timp ce la poarta dinspre staţiunea Mamaia este nava construită un an mai târziu. Dacă vii dinspre Agigea întâlneşti nava construită în 1974, iar dacă intri în Constanţa dinspre Valu lui Traian descoperi vedeta din 1986. Ultima dintre ele se află în faţa Gării, vedeta militară veche din 1975. În anul 2016, pe vremea când primar al Constanţei era Decebal Făgădău, a fost demarat un concurs de creaţie, prin care fostele nave ale Poliţiei de Frontieră au fost redecorate. 

Vă recomandăm să mai citiţi:

Vlad Leu, cineast: „Ruşii din Odessa ascultau Radio Vacanţa. Acolo, muzica occidentală era interzisă“. Cum s-au pus bazele postului de radio estival

Minele au fost un pericol şi după cel de-al Doilea Război Mondial. „Copiii mergeam la spărtură să facem baie“

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite