VIDEO Preotul românilor de peste Ocean. Arhiepiscopul Nicolae Condrea: „Visul american este foarte departe de realitate“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Înalt Prea Sfinţitul Nicolae Condrea, arhiepiscopul românilor ortodocşi din America, vorbeşte, pentru „Weekend Adevărul“, despre marile poveri ale unei naţiuni care îşi pierde fiii printre străini: dezbinare, deziluzie şi neîmplinire

Preotul Nicoale Condrea conduce, din 2001, Arhiepiscopia Ortodoxă Română din America de Nord şi de Sud, cu sediul la Chicago, şi este cel care, de aproape 13 ani, cunoaşte problemele sufleteşti şi pământeşti ale românilor care şi-au luat lumea în cap şi şi-au găsit un rost peste Ocean. Şi nu numai că le cunoaşte, dar caută să le găsească şi rezolvări.

Spiritul american

„Mulţi români nu se mai împlinesc profesional, ajung acolo pentru copii, pentru o altfel de viaţă, iar la un moment dat, situaţia lor devine una de prizonierat dacă nu se acomodează.

Nu se mai pot întoarce acasă în România. Copiii cresc acolo, aceea devine lumea lor. Părinţii, dacă nu-şi găsesc o rânduială a vieţii unde componenta spirituală este foarte importantă, rămân oameni neîmpliniţi. Tot visul acesta, de a avea o viaţă mai bună în America, poate că se împlineşte doar pentru copiii lor“, începe părintele Condrea o radiografie spirituală a românilor din America.

Realitatea americană este una strictă şi oarecum departe de „tărâmul tuturor posibilităţilor“. Acolo, copiii, chiar dacă sunt din familii înstărite, sunt educaţi să muncească de la 15-16 ani, la început numai în timpul vacanţelor. Este o educaţie care, spune arhiepiscopul, nu îngăduie copilului să creadă că părinţii îl vor susţine toată viaţa.

„Copiii învaţă acest spirit american, iar limba engleză devine limba lor. Pleacă de acasă, îşi formează propria familie. Părinţii nu pot rămâne doar cu mulţumirea că şi-au văzut copiii împliniţi, pentru că fiecare ne căutăm propria împlinire. Este o mare problemă pentru toate familiile de români: să găsească acest echilibru de susţinere a copiilor şi de împlinire a propriei vieţi“, mărturiseşte Nicolae Condrea.

Cauza conflictului şi a dezbinării

Unde trebuie căutată împlinirea? Înainte de toate, în sine, răspunde preotul. Poţi pleca oricât de departe, dar nu poţi fugi de tine. Dacă eul tău nu este mulţumit, poate nu realizarea materială este singura condiţie pentru fericire. Altfel spus, trebuie să pleci departe pentru a te regăsi?

„Nu sunt mulţi care au plecat din ţară pentru că nu L-au putut găsi pe Dumnezeu în România. Realitatea e alta. Sunt oameni care nu mergeau la biserică în România, care au o educaţie religioasă redusă. Alţii mărturisesc că legătura lor cu Dumnezeu a căpătat importanţă acolo, departe“, spune ierarhul.

image

Preotul Nicolae Condrea, arhiepiscopul românilor ortodocşi din America Fotografii Eugen Tănăsescu

Într-o lume străină, oamenii au puţine puncte de reper, iar legătura cu Dumnezeu, crede Nicolae Condrea, este o necesitate de echilibrare cu lumea. „Cei dezrădăcinaţi au nevoi spirituale particulare. Lumea americană îi îndeamnă pe creştini să se închine la doi domni: la cele materiale şi la Dumnezeu. Hristos spune clar: «Nu puteţi să vă închinaţi şi lui Dumnezeu, şi banului!»“, argumentează părintele, spunând, totodată, că românul are o mare problemă de conştiinţă, odată intrat într-un sistem pecuniar.

Prima mare ispită a românilor în America este aceea de a sluji la doi stăpâni. De aici vin, explică arhiepiscopul, şi conflictul, şi dezechilibrul. „Trebuie să faci o alegere. Trec anii, situaţia noastră rămâne tot neîmplinită, nefericită. Suntem oameni liberi. Este o diferenţă în stilul de viaţă“, îndeamnă Nicolae Condrea. Pe de altă parte, el spune că românii care ajung în America se trezesc foarte repede la o realitate care diferă de visul american la care speraseră.

„Ceea ce părea frumos din România păleşte în America. Noi, din România, visăm la America precum la o lume a libertăţii, a prosperităţii. Abia acolo înţelegi. Visul este foarte departe de realitate. Şi poate că visul există aici, nu trebuie să fugim. Trebuie să ne gândim că nu în altă parte este mai bine“, îi sfătuieşte arhiepiscopul pe români.

Lecţia Americii

Nici el nu şi-a dorit să plece din ţară. „Am fost chemat la slujire. Am trecut printr-un proces selectiv. În timpul studiului la Strasbourg, în cei patru ani şi jumătate cât am stat acolo, am înfiinţat parohia la Stuttgart. Acesta a fost, probabil, lucrul care m-a recomandat pentru o misiune în America“, spune Nicolae Condrea.

Dacă va fi chemat să slujească în altă parte, va merge acolo unde este nevoie. „Cea mai bună lecţie a Americii este să te orientezi, să înţelegi realitatea cu bune, cu rele. Să îţi găseşti locul în această realitate“, afirmă ierarhul.

image

În ţara tuturor posibilităţilor, inclusiv religioase, să rămâi ortodox, legat de Biserica oficială din ţara-mamă, este o încercare. „Acesta este rolul Bisericii în diaspora. Românii care ajung în America au nevoie de puncte de reper. Cel mai important lucru este credinţa în Dumnezeu. Dacă şi-au pierdut rădăcinile în pământ, trebuie să le găsească în Ceruri“, spune preotul.

Integrarea într-o comunitate religioasă le poate oferi, în opinia lui, o stabilitate. „Ei trebuie să rămână în comuniune cu fraţii de limbă şi de credinţă. Misiunea mea se referă la a mărturisi, în primul rând, cine sunt“, continuă ierarhul.

Se spune că, în America, ortodoxia este cel mai bine păzit secret. Dintre cele peste 330 milioane locuitori din Statele Unite, numai în jur de un milion sunt ortodocşi. Deşi această confesiune este de mai bine de 200 de ani prezentă în SUA, sunt foarte mulţi americani care nu au auzit de ortodoxie. „Dacă spui că eşti ortodox, ei cred că eşti evreu ortodox şi trebuie să spui că eşti creştin-ortodox. Dacă au auzit de creştin-ortodox, te întreabă dacă eşti rus sau grec“, explică Nicolae Condrea.

Dialogul descoperă mult necunoaşterea ortodoxiei. „Convertiţi sunt mulţi, mai puţin din episcopia noastră care foloseşte mult limba română. În predica mea, am vorbit despre necesitatea învăţării limbii române pentru copii. Sunt alte episcopii care folosind aproape exclusiv limba engleză oferă alternativa convertirii“, explică arhiepiscopul. Problemele eparhiei pe care o conduce sunt cu educaţia copiiilor, a credincioşilor care încă nu înţeleg ce înseamnă să fii creştin.

„Avem olimpiada de religie“

„Dincolo de slujbe, avem ore de catehism duminica şi în cursul săptămânii unde se poate, avem olimpiada de religie, apoi tabere. Ca să-i înţelegi pe copii, trebuie să petreci timp cu ei şi, în acelaşi timp, să ne educăm şi pe noi. Întrebările lor sunt foarte practice, ei trăiesc într-o lume foarte tolerantă. Toleranţa învăţată în şcoală îi duce să pună sub semnul întrebării învăţătura creştină“, arată arhiepiscopul Condrea.

image

Să creşti un copil, să faci o casă, să plantezi un copac. Ajunge? „Asta le spun tuturor enoriaşilor. Să zidească o casă duhovnicească, nu doar materială, copiilor. Să nu ne uităm copiii, să le înţelegem frământările şi să-i îndrumăm pe calea educării creştine, în biserică. Trăim în epoca aceasta a comunicaţiilor rapide, epoca vitezei. Trebuie să îi înţelegem, cu mijloacele lumii lor. Să le transmitem credinţa prin cuvânt. Românii trebuie să aibă grijă de copiii lor să rămână creştini“, le doreşte arhiepiscopul românilor din America.

Studii teologice în străinătate

Nicolae Condrea s-a născut în Constanţa, la 15 aprilie 1967. Fratele său, Viorel Condrea, tot preot, slujeşte la Biserica „Sfântul Mucenic Mina“ din Constanţa.

În anul 1988, Nicolae Condrea a fost admis la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Andrei Şaguna“ din Sibiu, pentru ca în 1994 să obţină o bursă de studii la Universitatea „Marc Bloch“ din Strasbourg. Aici a urmat studii teologice aprofundate şi cursuri de doctorat, titlul de doctor în teologie obţinându-l în noiembrie 2001. Din primăvara anului 1997 a fost hirotonit diacon, apoi preot celib, slujind la parohia „Naşterea Domnului“ din Stuttgart (Germania). 

image


În decembrie 2001 a fost călugărit la Mănăstirea „Radu Vodă“ din Bucureşti, fiind numit şi secretar patriarhal. Câteva luni mai târziu, a fost ales arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române în cele două Americi, eparhie pe care o coordonează şi astăzi centrul ortodocşilor.

Sediul Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din America de Nord şi de Sud este stabilit la Chicago. Structura bisericească se numea anterior Episcopia Misionară Ortodoxă Română în America, fiind ridicată la rangul de Arhiepiscopie în 1974, pe vremea ÎPS Victorin, care a păstorit enoriaşii până în 2001.

Neoficial, în SUA trăiesc un milion de români

Cel mai tentant tărâm, America, a atras emigraţia românească încă de la sfârşitul secolului al XIX-lea. În jurul anului 1895, primii români din Ardeal, regiune care făcea parte la acea vreme din Imperiul Austro-Ungar, şi-au părăsit ţara pentru a traversa Oceanul Atlantic. Situaţia economică precară a determinat zeci de mii de români să se stabilească în Statele Unite ale Americii, în principal. În anii ’20, cota de imigraţie ajunsese la 170.000 de români.

Cele trei zone preferate de imigranţi

„În prezent, comunitatea română din SUA reprezintă, după standardele americane, un grup etnic de mărime mijlocie. La recensământul american din 2000/2001, 367.000 de americani şi-au declarat originea română. Numărul de români care trăiesc în SUA este, însă, mult mai mare, fiind estimat la circa un milion de persoane“, arată oficialii de la Ambasada României în Statele Unite ale Americii, care explică faptul că aproximarea ţine cont de câteva aspecte precum faptul că declararea originii la recensământ nu este obligatorie şi că fluxul de imigrări din România continuă. „Mulţi dintre cei stabiliţi în SUA nu au dobândit, încă, cetăţenia americană“, mai spun reprezentanţii Ambasadei României în SUA.

Comunitatea românească se concentrează în trei mari zone: New York, California şi Midwest. Cea mai mare grupare se află în statele din nord-est, acolo unde au ajuns primele valuri de imigranţi români: New York, New Jersey, Pennsylvania, Ohio, Michigan şi Illinois. În fiecare stat de aici trăiesc câteva zeci de mii de români. În Top 4 al oraşelor în care locuiesc români se situează New York, Los Angeles, Chicago şi Detroit.

Dezbinarea dintre cele două eparhii ortodoxe româneşti din Statele Unite ale Americii

În Arhiepiscopia Ortodoxă Română de peste Ocean există 61 parohii pe cele două continente: America de Nord şi de Sud. Enoriaşii sunt însă dezbinaţi, astfel că numărul exact al celor care frecventează bisericile ortodoxe româneşti din America este greu de stabilit.

Ierarhul Nicolae Condrea explică şi de ce: „Peste Ocean, în America, sunt două eparhii: Arhiepiscopia Ortodoxă Română, care ţine de Patriarhia Română, şi Episcopia Ortodoxă Română din America. Aceasta din urmă nu este în comuniune cu Patriarhia şi face parte din Biserica Ortodoxă din America. Aceasta este fosta Mitropolie Rusă, care, în 1970, a primit autocefalia de la Biserica Rusă“. Ierarhul mai spune că autocefalia nu este recunoscută de Biserica Ortodoxă Română, deci statutul acesteia este sub semnul întrebării.

Episcopia Ortodoxă Română a fost fondată în 1929. Românii s-au dezbinat în anul 1950, din cauza situaţiei din ţara-mamă. „În România, comunismul – motivul politic al dezbinării – a trecut. Dar, iată că noi nu putem face calea înapoi către unire, din motive mai mult sau mai puţin întemeiate. Suntem dezbinaţi, este încă multă neînţelegere şi e puţină voinţă de a face acest lucru – de a pune bazele unei biserici ortodoxe pentru toţi ortodocşii din America. Astfel că, până acum, nu ne-am împăcat cu fraţii noştri ortodocşi“, regretă arhiepiscopul ortodox.

Situaţia este şi mai grea în America de Sud. „Acolo avem doar două parohii, la Caracas, în Venezuela, şi la Buenos Aires, în Argentina, unde nu sunt foarte mulţi români. Mai sunt români în Brazilia şi Mexic, dar din păcate nu am putut întemeia parohii, deoarece credincioşii sunt puţini, stau în oraşe mari, foarte răsfirate, iar resursele lor sunt foarte limitate. Întemeierea parohiei din Buenos Aires a avut oarecare sprijin din România, pentru că românii de acolo nu au aşezarea financiară suficientă pentru a susţine organizarea parohiei. Încă avem de explorat căile misiunii în America de Sud“, încheie Nicolae Condrea.

Vă mai recomandăm:

Ce este Ortodoxia?

Ghid pentru Postul Paştelui. Învăţături teoretice şi practice pentru ortodocşi

Religie versus Etica. Argumente pro şi contra în problema predării în şcoli

 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite