PREMIERĂ Mărturiile Shogunului despre dispariţia Flotei: „Vinovatul va da socoteală într-o zi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eroul principal al dosarului Flota, Călin Marinescu - zis Shogunul, a acordat în premieră un interviu canalului TV online din Constanţa, Nautica TV. Personaj al cărui nume este indisolubil legat de Traian Băsescu, Shogunul a povestit de-a fir-a-păr istoria flotei comerciale româneşti.

Interviul a fost luat în decursul câtorva luni, discuţia intitulată „Mărturiile Shogunului“ fiind împărţită în 12 episoade postate pe site-urile nauticatv.ro şi pe magazin-nautic.ro. După postarea serialului pe cele două site-uri cu profil nautic, serverul a fost ţinta unor atacuri informatice fără precedent, venite inclusiv din Insulele Seychelles, India, China şi Germania.

Shogunul s-a lăsat filmat de o cameră video neprofesională şi a acceptat să răspundă întrebărilor puse de ziaristul Dan Mihăescu, fondatorul Nautica TV. „Mărturiile Shogunului“ au fost făcute în biroul lui Călin Marinescu, ce se află în acelaşi sediu al companiei Navrom. Marinescu administrează la ora actuală mai multe firme cu specific portuar.

„Dacă vreţi să înţeleagă lumea ce s-a întâmplat cu flota asta, trebuie explicat de la început“, spune Shogunul. El relatează în detaliu despre situaţia flotei din vremea comunismului, despre dezvoltarea din anii `70 pe care o caracterizează „explozivă“, ce a dus la construirea navelor pe bandă rulantă în şantierele româneşti. În doar un cincinal (1970-1975), ritmul susţinut din şantierele navale făcuse ca flota comercială să îşi dubleze tonajul la peste 1,2 milioane tdw.

Călin Marinescu vorbeşte şi despre colaborarea cu Japonia care a dus la achiziţionarea unor vase considerate extrem de performante şi fiabile pentru nivelul flotei româneşti. Din acea perioadă i se trage şi celebra poreclă de „Shogunul“.

„Este un tip cu viziune managerială extraordinară pentru anii ’90. El a gândit divizarea Întreprinderii de Exploatare a Flotei Maritime (IEFM) Navrom în secţii specializate – Romline cu nave de linie, Navrom cu cargouri şi Petromin, cu mineraliere şi petroliere. Practic, acestea erau companii de sine stătătoare, ceea ce le dădea autonomie în activitate“, a arătat Dan Mihăescu, realizatorul interviului-serial.

În linii mari, dezastrul flotei este explicat prin 3 factori: supradimensionarea capacităţii de transport naval în raport cu necesităţile economiei româneşti, îmbătrânirea parcului naval şi mai important decât toate, factorul politic - succesiunea la guvernare a partidelor, afacerile clientelare pentru interese private, fără capacitatea de a face navlosire (comerţ internaţional) au dus la arestarea navelor.

„Au fost interese confuze, contrare, a fost dorinţa de îmbogăţire rapidă care a dus la tunuri. Ce s-a întâmplat cu flota noastră s-a întâmplat în tot blocul comunist“, a precizat Dan Mihăescu.

Călin Marinescu a fost întrebat şi cine trebuie să răspundă pentru că România nu mai are o flotă maritimă. Shogunul nu a pronunţat niciun nume, dar şi-a exprimat credinţa că vinovatul va da socoteală într-o zi pentru pierderea flotei comerciale.

În dosarul Flota, Călin Marinescu a fost condamnat şi închis în penitenciar, timp de 3 ani în perioade succesive. În detenţie, Shogunul a fost operat pe cord, apoi eliberat şi absolvit de vină.


Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite