Păcătoasa căreia i se închină creştinii la 22 iulie. Maria Magdalena, cea mai controversată femeie din istoria omenirii

Păcătoasa căreia i se închină creştinii la 22 iulie. Maria Magdalena, cea mai controversată femeie din istoria omenirii

Maria Magdalena în picturi

Credincioşii o cinstesc la 22 iulie pe Maria Magdalena, femeia tulburată de demoni care se leapădă de trecut şi devine o sfântă. Praznicul ei este serbat atât de Biserica Ortodoxă, cât şi de cea Catolică la aceeaşi dată - 22 iulie.

Deşi este cinstită alături de Apostoli, fiind pomenită ca Sfânta Mironosiţă întocmai cu Apostolii, rolul Mariei Magdalena este extrem de controversat. Scrierile creştine o prezintă sub diferite versiuni, dar cele răsăritene refuză să o identifice prostituatei care a devenit discipolul de suflet al lui Iisus Hristos, ba chiar soţia şi mama copiilor Săi, simbol al Sfântului Potir - după cum au scris istorici şi publicişti care au stârnit imaginaţia lumii.

Maria Magdalena, femeia revenită pe calea cea dreaptă, este cea care a stat alături de Învăţător şi de Maica Domnului în suferinţele răstignirii Sale. Ei i S-a arătat Mântuitorul la Înviere, dându-i vestea pe care s-o ducă ucenicilor Săi.

Sinaxarul, cartea vieţilor sfinţilor ortodocşi, consemnează viaţa Mariei din Magdala, care a reuşit să-şi găsească izbăvirea. Maria era o femeie bogată din Galileea, care trăia în Magdala, un mic sat pescăresc aflat pe malul lacului Ghenizaret, la 5 km de oraşul Tiberiada. Şapte duhuri rele au pus stăpânire pe ea, făcând-o roaba păcatelor lumeşti. De sclavia demonilor a scăpat-o doar Iisus Hristos, căreia ea i s-a aruncat la picioare, cu disperare, implorându-l să o ia cu el. Văzuse minunile lui Mesia, care înmulţise pâinea şi peştele în faţa unei mulţimi ostenite şi flămânde din Duminica a VIII-a după Rusalii.

„În vremea aceea Iisus a văzut mulţimea de oameni şi I S-a făcut milă de ei şi a vindecat pe bolnavii lor. Iar când s-a făcut seara, ucenicii au venit la El şi I-au zis: «Locul este pustiu şi vremea, iată, a trecut; deci, dă drumul mulţimilor ca să se ducă în sate să-şi cumpere mâncare». Iisus însă le-a răspuns: «N-au trebuinţă să se ducă; daţi-le voi să mănânce». Iar ei I-au zis: «Nu avem aici decât cinci pâini şi doi peşti». Şi El a zis: «Aduceţi-Mi-le aici». Şi poruncind să se aşeze mulţimile pe iarbă şi luând cele cinci pâini şi cei doi peşti şi privind la cer, a binecuvântat şi, frângând, a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii, mulţimilor. Şi au mâncat toţi şi s-au săturat şi au strâns rămăşiţele de fărămituri, douăsprezece coşuri pline. Iar cei ce mâncaseră erau ca la cinci mii de bărbaţi, afară de femei şi de copii. Şi îndată Iisus a silit pe ucenici să intre în corabie şi să treacă înaintea Lui pe ţărmul celălalt, până ce El va da drumul mulţimilor“ (Evanghelia lui Matei 14, 14-22).

Maria din Magdala a devenit ucenicul de suflet al Învăţătorului. Lăsând totul în urmă, păcătoasa l-a urmat pe Iisus alături de Maica Domnului şi de alte femei vindecate de El: Maria - mama lui Iacov cel mic şi al lui Ioset, Maria lui Cleopa, Ioana - sotia lui Huza Suzana şi Salomea - mama fiilor lui Zevedeu.

Magdalena a rămas alături de Iisus chiar şi când ceilalţi discipoli îl părăsiseră, temători de soarta lor. A plâns lângă Cruce de suferinţa celui răstignit, împărţind durerea Fecioarei Maria. Ea a fost cea care l-a îngropat, înduplecându-l pe nobilul sfătuitor Iosif din Arimateea să le lase lor mormântul săpat de el în stâncă. Impresionat de credinţa neclintită a Mariei Magdalena, Iosif şi Nicodim, membru al Sanhedrinului care era discipol în ascuns al lui Iisus, L-au coborât de pe Cruce şi L-au înfăşurat într-un giulgiu, cu care l-au aşezat în mormânt. Apoi au rostogolit o piatră uriaşă astupând intrarea în stâncă şi s-au retras.

Femeile au jelit până târziu în noapte, apoi au plecat cu gând să revină, după Sabbat, cu miresme pentru a îmbălsăma trupul Mântuitorului. La întoarcere au primit cu bucurie vestea Învierii Domnului. El s-a arătat Mariei vestind-o că s-a ridicat din morţi şi spunându-i să ducă mesajul Învierii Sale către discipoli. „Dicţionarul Sfinţilor Ortodocşi“ elaborat de Emil Preda arată că Maria Magdalena a mers la Roma, apoi în Efes, să propăvăduiască Evanghelia. Aici l-a reîntâlnit pe Sfântul Ioan Teologul, cel care împărtăşise durerea celor două Marii la picioarele Crucii.

Moaştele Mariei Magdalena se odihnesc în marea catedrală din Saint-Maximin, la poalele Muntelui Sainte-Baumedin din Provence - Franţa. Mâna ei stângă se află la mănăstirea Simonopetra de la Muntele Athos, unde răspândeşte o mireasmă dulce, iar credincioşii care o sărută spun că atingerea ei este fină şi delicată.

Vă mai recomandăm

Manuscris: Iisus s-a căsătorit cu Maria Magdalena şi au avut copii

Noul „Codul lui Da Vinci“: trilogia care spune legenda Mariei Magdalena

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: