Laboratorul românesc de virale. Unde se nasc cele mai tari glume de pe Internet şi cum apar mişcările sociale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Patriarhul Daniel este frecvent ţinta glumelor de pe Facebook
Patriarhul Daniel este frecvent ţinta glumelor de pe Facebook

Ai văzut o glumă pe net, un film amuzant sau ciudat şi câteva zile mai târziu a apărut şi la televizor? Este probabil unul dintre viralele create sau promovate în anumite grupuri. Totul porneşte pe Facebook, acolo unde oameni inteligenţi şi cu mult umor ştiu să selecteze şi să aprecieze tot ce are potenţial. Unele glume sunt originale, altele sunt preluate şi traduse după cele de afară, dar cu siguranţă se potrivesc realităţii româneşti.

Cele două mari categorii din care fac parte laboratoarele de virale sunt "Facebook Private Groups" sau Publisher. În prima intră P E R I C O L, Autobaza 2.0, Oare sunt un Porc?, iar în a doua categorie avem „neam spart“, Dumnezeu sau „Daraveri de boieri“. Fiecare dintre ele are un alt stil, reguli şi o poveste pe măsură. Pe toate le descoperim în acest articol.

Incursiune în lumea undergorund a Internetului

În urmă cu 15 ani, România făcea cunoştinţă cu Internetul subteran. mIRC-ul (aplicaţie care permite conectarea la grupuri/camere virtuale de discuţie) era la modă şi tinerii îşi găseau acolo teme de interes, filme şi cărţi greu de procurat, dar mai ales îşi alegeau lideri virtuali. 

Au urmat grupurile de Yahoo. Utilizatorii nu se mai conectau la un hub central controlat de o anumită persoană ci primeau pe email răspunsuri de la persoanele care făceau parte dintr-o anumită comunitate. Zece ani mai târziu totul s-a mutat pe Facebook.

Ideea iniţială a Grupurilor de Facebook a fost aceea de a reuni oameni cu pasiuni comune sau care au aceeaşi ocupaţie: elevii unei şcoli, o întâlnire de familie, un grup de gospodine care vor să îşi împartă reţete de mâncare. Există şi în România mii de grupuri şi cele mai multe dintre ele sunt private. Asta înseamnă că nu poţi să faci parte din ele decât dacă eşti invitat de un membru sau daca ceri să faci parte şi un administrator îţi acceptă cererea. 

Cum ajung pozele să fie virale

Fenomenele precum „Ziua Izabellei", Cristi din Banat, „E bine că plouă“ sunt virale româneşti.  Milioane de oameni au auzit de ele, dar puţin ştiu că ele au pornit de pe astfel de grupuri. Atunci când cineva postează pe Facebook un film, iar clipul este preluat pe un astfel de grup apar parodiile. 

În cazul "Ziua Izabellei" a fost nevoie doar de 12 ore pentru ca 45.000 români să-şi dorească să participe la un eveniment inexistent. Meme-urile (imagini amuzante însoţite de un text care atrage atenţia asupra ridicolului situaţiei) au plecat din grupuri şi s-au răspândit pe tot Internetul. 

Viralizarea este garantată şi de faptul că membrii unor astfel de grupuri pot să redistribuie pozele amuzante în afara lor şi astfel imaginile ajung să fie văzute de milioane de oameni simpli, care în mod normal nu ar avea legătură cu grupul. 

P E R I C O L - viralele sunt şi audio-video

Unul dintre cele mai populare grupuri este P E R I C O L. Numele pleacă de la o trupă audio-video fondată în anul 2009 de Cristian Stanciu şi Rolf Ono. Ceea ce fac ei este o joacă din fragmente înregistrate de la TV (voci, loop-uri, samples, frames) aranjate şi reorchestrate electronic. Totul este acompaniat de muzică modernă - de la dubstep la drum and bass şi prezentat pe minim două ecrane sub forma unui dialog. 

Cristian Stanciu

Poza de profil al lui Cristian Stanciu, creatorul grupului P E R I C O L 

Cristian mărturiseşte că grupul a avut iniţial menirea să prezinte experimentele audio-video sau alte idei proaspete din aceeaşi categorie şi să promoveze spectacolele lor live. Trei ani mai târziu P E R I C O L avea 17.000 membri, iar tematica a alunecat către cu totul alte categorii. „Acum este fun, bună dispoziţie, sunet şi veselie, dar tematica ajustată se potriveşte cu proiectul nostru iniţial pentru că păstrează ideea de mash-up şi aduce într-un loc audio şi video“, ne-a spus Cristi Stanciu.

Spre deosebire de alte grupuri, P E R I C O L a fost resetat de două ori. Asta înseamnă că administratorii "au dat afară toată lumea" şi au pornit de la zero. "De fiecare dată se recristalizează şi se readună un miez de oameni care sunt atenţi la domeniul audio-video sau empatizează cu muzica, imaginea sau cu alte arte tehnice şi sunt deschişi la experimente. Prefer mai degrabă observatorii decât emiţătorii de păreri. Un membru care postează ceva nepotrivit e dat afară", susţine Cristian. 

În momentul de faţă P E R I C O L  are peste 700 membri. Cristian Stanciu a făcut pentru Adevărul profilul „membrului periculos“: îi place muzica electronică, umorul şi ideea de fuziune inter-arte, observă multe, de la genial la scandalos, dar nu e cel care sare primul să comenteze, iubitor de fiinţe şi plante şi un om care nu are idei fixe. 

Cristian Stanciu admite că Internetul îi mănâncă timp preţios, aşa că îl foloseşte „dogmatică moderaţie“. El poate fi găsit în fiecare săptămână într-un show radio la Guerilla, de la ora 23.00 şi pe mixcloud în emisiunile cu DJ Vasile. O dată la două luni Cristian duce ideea de P E R I C O L în cluburile din România. 

„neam spart“ - virale pe bandă rulantă

Una dintre paginile de Facebook care crează conţinut original este „neam spart“. Peste 25.000 persoane au apreciat postările lor, aşa că acum aproape toate pozele create de ei ajung virale. Pagina a apărut pe 26 septembrie 2014 şi cel care a creat-o spune că "ideea iniţială era de a posta poze cu text "amuzant" care avea o oarecare legătură cu imaginea. Între timp am diversificat modelul pozelor şi experimentăm". Creatorii "neam spart" spun că publicul lor are o percepţie bună asupra subculturii Internetului, iar faptul că acolo apare doar conţinut original a atras într-o perioadă scurtă un număr mare de LIKE-uri.

Ei sunt conştienţi că o astfel de pagină nu schimbă mentalităţile sau comportamentul românilor şi nu au un scop bine stabilit. Pagina este administrată de o singură persoană dar sunt mai mulţi care contribuie cu material. 

„Oare sunt un porc?“ - de la satira urbană şi suburbană la acţiunile sociale

Cu peste 4200 membri, „Oare sunt un porc?“ este unul dintre cele mai numeroase grupuri private de Facebook. Totul a pornit din bucătăria avocatului bucureştean Alexandru Dumitrescu. 

„Ne strânsesem vreo 7-8 prieteni la o bere şi ne gândeam ce am putea face pe Facebook pentru a ne distra şi, în acelaşi timp, să facem ceva remarcabil. Ideea iniţială a fost de a face un grup închis, compus din noi şi câţiva prieteni, în care să postăm ultimele glume, bancuri sau să comentăm pe diverse teme publice de o manieră satirică. Un prieten a făcut o remarcă interesantă legată de lipsa de legătură dintre simbolistica denumirii şi ceea ce voiam noi să facem în grupul respectiv. «Frate, nu are nicio legătură faptul că ieşim şi ne îmbătăm ca porcii şi râdem unii de alţii». Am întrebat «Oare sunt un porc?». S-a făcut linişte preţ de câteva secunde după care am izbucnit într-un hohot furtunos de râs. Găsisem numele grupului nostru", a povestit Alexandru Dumitrescu, pentru „Adevărul“. 

avocatul alexandru dumitrescu

Avocatul Alexandru Dumitrescu a dus un grup de pe Facebook în viaţa reală

În primele luni grupul nu a strâns mai mult de 700 membri, iar cei mai apropiaţi dintre ei au venit cu ideea să iasă o dată pe săptămână la o plimbare cu bicicletele. Cei zece care au ieşit la plimbare purtau măşti de porc şi au parcurs 60 kilometri într-o singură seară. Şi-au dat seama că oamenii au nevoie de umor de calitate şi de întâlniri reale, aşa că a urmat o petrecere, iar numărul membrilor a explodat.

„Dacă aş face profilul membrului clasic OSP probabil că ar trebui să mă uit în oglindă sau la cei cu care am început. SUntem oameni normali, cu oareşce educaţie, cu siguranţă cu simţul umorului şi care promovăm moderaţia în tot şi toate. Suntem oameni cu imaginaţie şi cu dorinţa de a ne depăşi condiţia. Promovăm umorul de calitate şi spiritul ludic pe care mulţi dintre noi, trecuţi de 30 ani, l-au cam uitat şi nu fac decât să-l reprime. Nu urmărim decât să redescoperim copilul din noi şi să ne bucurăm sincer de umor savuros şi de bună calitate“, spune Alexandru.

Persoanele care au un comportament deviant sunt date afară din grup. Aici sunt apreciate şi postările care nu sunt originale, dar comentariile sunt cele care fac deliciul grupului. „Cu cât diversitatea de opinii creşte cu atât grupul devine mai efervescent şi umorul mai bun“, spune Alexandru Dumitrescu.

„Odată cu creşterea numărului de membri, grupul a căpătat valenţe de mişcare socială. Lumea vrea să transmită mesaje de responsabilizare socială chiar şi într-un registru satiric", susţine avocatul bucureştean. 

Spre deosebire de alte grupuri, acesta are şi o latură reală. Ingredientul secret, crede Alexandru sunt chiar aceste petreceri. "Prima petrecere pe care am organizat-o a avut ca temă «Cocalari şi pitzipoance». Băieţii s-au îmbrăcat în cocalari şi fetele în pitzipoance. Am vrut să ne cunoaştem, să interacţionăm, să ne distrăm şi să transmitem un mesaj membrilor grupului - «Educaţi-vă pe voi şi copiii voştri astfel încât în zece ani să nu fi cocalar şi pitzipoancă». Am ascultat muzică interpretat de trupele Generic, Albatros şi Azur, am avut concursuri: scuipatul gumei de mestecat în lungime, cine bea cele mai multe shot-uri în 5 secunde şi băutul de bere cu mâna altuia. Accesul la petrecere nu s-a putut face decât dacă aveai ştampilă de votant pe buletin, doar ca măsură de responsabilizare socială. Petrecerea a avut loc între cele două tururi de scrutin al alegerilor prezindeţiale", povesteşte Alexandru. 

Au urmat şi alte petreceri în care au fost strânşi bani sau haine pentru cazuri sociale în ajun de Crăciun. În vară sunt deja programate două evenimente majore - Olimpigs şi Porkstock. 

"Viitorul grupului trebuie să fie unul vesel. Nu ştim în ce se poate transforma. Iar despre noi pot să vă spun că eu sunt avocat, văr-miu, Tubel, este arhitect şi Papi este antreprenor. Cel mai important lucru este că suntem veseli", a încheiat Alexandru. Dumitrescu. 

Dumnezeu - umor inteligent împotriva religiei

Ideea unei divinităţi pe Facebook nu este nouă, dar felul în care un român a pus-o în aplicare la noi a atras imediat mii de oameni. Pagina "Dumnezeu" are peste 81.000 like-uri şi în fiecare săptămână apar alte sute de oameni noi. Cel care a creat-o în urmă cu doi ani se numeşte Robert, dar conţinutul este creat de mai multe persoane, printre care şi Dominic.

"Am vrut să facem o comunitate pentru oamenii necredincioşi, pentru cei care observă nedreptăţile care se fac în numele religiei, pentru a atrage atenţia asupra mafiei care stă în spatele BOR, pentru a atrage atenţia că lucrurile care se fac în numele religiei nu au niciun fundament ştiinţific şi ca atare nu sunt adevărate şi pentru a atrage atenţia asupra ipocriziei preoţilor care una fac şi alta predică. Între timp au apărut şi alte motive: promovarea raţiunii şi a gânditii critice, condamnarea superstiţiilor şi a gândirii iraţionale. Vrem să educăm persoanele tinere, cele care au acces la Internet, viitoarea generaţie a României care poate schimba ceva".

Dominic mărturiseşte că unii credincioşi sunt în stare să râdă la o glumă ce are în prim-plan credinţa lor. Acesta este pentru ei fundamentul care i-a eliberat de sub superstiţiile religiei. "Eu văd sarcasmul şi satira ca o armă extrem de importantă atunci când vrei să deschizi ochii oamenilor implicaţi emoţional în credinţeşe pe care le posedă. Pentru că aşa poţi să facă omul să zâmbească şi să dobori pentru o secundă barierele puse în calea gândirii de filtrul lor emoţional".

Creatorul acestei pagini este convins că numărul ateilor din România este în creştere şi BOR nu ştie ce să mai facă pentru a opri fenomenul.  

"Eu vad sarcasmul si satira o arma extrem de importanta atunci cand vrei sa deschizi ochii oamenilor implicati emotional in credintele pe care le poseda. De ce? Pentru ca prin sarcasm si satira faci omul sa zambeasca si astfel reusesti sa dobori pentru o secunda barierele puse in calea gandirii de filtrul lor emotional. Iar o secunda este suficienta. O secunda e suficienta pentru a-i face pe oameni sa priveasca lucrurile si din alt punct de vedere. Iar in momentul in care faci asta toata povestea construita atent prin indoctrinare de Biserica se destrama iar oamenii se trezesc. Ca sa revin insa la intrebare, numarul de like-uri nu demonstreaza ca in Romania sunt multi atei (termenul de "multi" in sine este un termen subiectiv, fiecare intelege ceva diferit prin el) si nici ca persoanele incadrate religios au simtul umorului. Cred ca este corect a spune ca numarul persoanelor non-religioase creste iar BOR stie asta si nu are nici cea mai mica idee ce sa mai faca pentru a opri fenomenul. Din pacate pentru ei insa, asta este un lucru absolut normal intr-o societate in dezvoltare.

Profilul "Dumnezeu" are ca poză o caricatură de genul celor de la Charlie Hebdo. Dumnezeu este un bătrânel îmbrăcat în haine albe, cu părul alb şi barbă care le zâmbeşte celor care vin să-i vadă postările. 

Cei care intră pe această pagină şi-au demonstrat inteligenţa prin ceea ce comentează. "Unele persoane demonstrează cu argumente, clarifică aspecte ilogice din religie şi ajută astfel persoanele care au îndoieli", spune Dominic. 

Creatorii acestui profil de Facebook spun că primesc sute de mesaje de mulţumire din partea unor persoane care "au deschis ochii cu ajutorul paginii. Este o unealtă foarte bună în a schimba mentalităţi. Pagina nu numai că schimbă mentalităţi, dar şi creează simpatii în rândul celor de aceeaşi părere şi antipatii în tabăra adversă".

Incidentele de la Charlie Hebdo nu sunt unice. Evident, la o scară mult mai mică, au existat ameninţări şi pentru creatorii acestei pagini. 

"Ameninţări sunt multe pentru că există fanatici în orice religie. Nu trebuie să fim opriţi de ele. De fiecare dată informaţiile indivizilor ce fac ameninţări sunt trimise către organele abilitate pentru a fi cercetate. Important de notat este că oamenii recurg la violenţă doar atunci când ştiu că argumentele lor sunt slabe, că nu au cum să-şi apere credinţele verbal, când sunt slabi ca intelect şi cred că ameninţările pot închide glasul adevărului", spune Dominic.

"Daraveri de boieri" - Boierii epocii Facebook

Daraveri de boieri este o pagină care a devenit virală în sine, datorită conţinutului cu totul surprinzător. Pagina este creată şi administrată de Sergiu Vasile, unul dintre oamenii buni la toate din redacţia Times New Roman. El scrie şi desenează pentru TNR şi Vice, dar mărturiseşte că ţine un blog obscur şi eclectic (Utopia Balcanică) şi încearcă să cultiveo aromă distinctă de umor. "Pe scurt, mă ocup cu prostii, dar cineva trebuie s-o facă şi pe asta"

"Pagina a luat naştere când amicul meu A. mi-a sugerat: Hai Vasile să facem o pagină hazlie. Ideea era să plasăm în epoca fanariotă tot felul de elemente din cultura internetului şi să le traducem într-o română veche caricaturizată. “Can i has cheezburger” devine “Poci ca să dobândesc baclava?". Când se mai viralizează un fenomen, pac!, l-am prins şi l-am învechit cu 2-300 de ani. Furăm zâmbete şi, în acelaşi timp, învăţăm cuvinte uitate", îşi aduce aminte Sergiu. 

Numărul de like-uri pentru pagină nou creată este şi el impresionant. Au 15.000 de fani care apreciază umorul. Sergiu spune că este obişnuit cu numărul mare de like-uri pentru că Times New Roman are 300.000 fani. "Recunosc că m-a surprins totuşi câţi fani s-au strâns din senin, mai ales că e un proiect de nişă, care n-a avut niciodată planuri măreţe şi nici măcar n-a făcut spam. Când ceva te face să râzi, apeşi pe butonul ăla fiindcă presupui că o să te facă să râzi şi în viitor. Prin tot ce fac pe internet încerc să onorez această promisiune subînţeleasă."

Creatorul "Daraveri de boieri" este de părere că omul care apreciază această pagină este unul care trebuie să fie la curent cu tot ce e nou pe net, să aibă cultură generală şi să nu fi băţos. 


Vă mai recomandăm:

VIDEO Anonimii care au inventat din greşeală viralele româneşti pe internet. Cele mai tari poveşti, de la „Şasă cai frumoşi“ la „Perversă ca pe Târgu Ocna“

Ziua Izabellei. Teoria specialiştilor: „Efectul fluture” a făcut din gafa copilei din Constanţa viralul românesc terminat cu o petrecere cu 160.000 de musafiri

FOTO Ziua Izabellei. Întrebarea disperată a fetei din Constanţa care s-a ales cu 145.000 de musafiri la ziua ei: „Mamă, şi dacă vin toţi la noi acasă?”

VIDEO Toată povestea „Ziua Izabellei“. Cum a devenit virală pe internet gafa unei copile din Constanţa care s-a trezit cu 90.000 de musafiri la petrecere

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite