VIDEO Jurnalistul Andrei Postelnicu, dispărut în apele Atlanticului. „Eu simt că trăieşte şi nu-mi pierd speranţa asta“, spune mama lui

Un jurnalist român este dat dispărut în Statele Unite ale Americii. Andrei Postelnicu lucra la prestigioasa publicaţie economică Financial Times, iar vineri pilota un aparat de zbor care s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic, în sudul Floridei.

Andrei Postelnicu, cunoscut şi ca Andrew Postelnicu, părăsise România după terminarea liceului şi se stabilise în Marea Britanie. El s-a remarcat prin educaţia solidă care îi permitea să abordeze subiecte variate şi teme de analiză, cu precădere din domeniul economic.

A devenit jurnalist la prestigioasa publicaţie Financial Times şi Bloomberg News, fiind analist economic la BBC, RFI, Foreign Policy şi Newsweek. El a fost corespondent din SUA pentru Realitatea TV între 2004 şi 2006.

Andrei Postelnicu este originar din Câmpulung Moldovenesc, dar a crescut la Constanţa şi are 36 ani. Este fiul profesoarei de franceză Mihaela Postelnicu, care a lucrat în televiziunea locală MTC.

Andrei a studiat în 1992-1994 Liceul de limbi străine George Călinescu din Constanţa, clasa de Engleză intensiv. „Era briliant! Genul pe care îl iubesc toţi, şi colegii, şi profesorii“, relatează o fostă colegă de liceu. La un moment dat, el şi-a continuat studiile la Academia de Poliţie. În 2010 şi-a îndeplinit visul pe care îl avea din adolescenţă: să piloteze.

„Pilot visez să fiu de când eram mic, şi asamblam kit-uri de modelism făcute în Germania de Est, modele de avioane de linie. În clasa a VI-a, am împrumutat de la biblioteca şcolii o carte tradusă din ruseşte, numită «Tehnica Pilotajului». Ţin minte şi acum desenele rudimentare, în special unul care descria tehnica de amerizare  pentru hidroavioane, cum trebuie să ţină pilotul manşa în fiecare etapă. Acea carte am uitat-o în acceleratul Constanţa-Iaşi, fiindcă acesta ajungea la destinaţie seara târziu şi eu eram adormit.

Ulterior, mi-am dat seama că problemele de vedere şi un handicap fizic (n.red. - infirmitate la degetele mâinii drepte) nu îmi permiteau să devin pilot – ca să nu spun nimic despre o monstruoasă profesoară de fizică, tot dintr-a VI-a, care m-a făcut să nu îmi placă fizica tot restul carierei mele şcolare. Aşa am ajuns să visez la jurnalism“, declara Andrei într-un interviu acordat site-ului vocipentruromania.ro, exact în urmă cu un an.

Andrei, la manşă FOTO Voci pentru România

„Primul zbor solo, fără instructor, este o experienţă definitorie pentru mine. Sincer să fiu, ar fi o minciună să vă spun ce am simţit atunci – eram mult prea concentrat pe ce trebuia să fac pentru a ţine avionul sub control, pentru a decola şi ateriza, pentru a naviga. Asta cu atât mai mult cu cât nu fusesem anunţat de instructoarea mea că voi zbura solo decât cu cinci minute înainte, când mi-a spus să duc avionul la un stand de parcare, să nu opresc motorul deoarece ea se va da jos din avion iar eu voi zbura solo. După ce am coborât din carlingă însă, după acele prime tururi de pistă, mi-am dat seama de ceea ce realizasem, mi-am dat seama de drogul pe care tocmai mi-l injectasem în vene. E un drog la care nu vreau să renunţ vreodată“, mărturisea Andrei în acelaşi interviu.

Autorităţile au găsit bucăţi din avion

Autorităţile americane au găsit la locul prăbuşirii avionului un rucsac, o gheată şi trei mici bucăţi din aeronava cu care zbura ziaristului român. Andrei pilota un avion uşor de dimensiuni mici Piper şi trebuia să se întoarcă la sol în cursul serii. Zborul a fost făcut în amurg, iar piloţii experimentaţi spun că acest lucru poate crea confuzii legat de linia orizontului.

Sâmbătă dimineaţa, televiziunile locale din Florida spuneau că avionul este căutat de autorităţi pe o plajă din insula Hutchinson. Poliţiştii din regiunea Martin - Florida cred că avionul a dispărut în seara de vineri, 7 februarie. „Gheata şi rucsacul au fost găsite pe plajă de localnici la 8 kilometri distanţă una de alta. Din această cauză, căutătorii au dificultăţi în a localiza epava avionului“, arată anchetatorii.

Andrei Postelnicu - împreună cu mama lui, la Londra, în ianuarie 2014. FOTO Arhivă personală

UPDATE Tatăl lui Andrei, Mihai Postelnicu, spune că a fost sunat de logodnica jurnalistului în timpul zilei de sâmbătă. Ea le-a zis că de vineri seara nu mai ştie nimic de Andrei şi că telefonul lui este închis. Femeia a alertat autorităţile şi de atunci nu a primit nicio veste. Ei încă mai speră într-o minune.

„El făcea un zbor de agrement cu un avion cu un singur motor, în zona plajei din Miami. Era în vacanţă. Avea licenţă de zbor şi îşi acumula ore de zbor ca să treacă la o treaptă mai înaltă. Tot ce ştim este că a cedat motorul. Atât ştiu eu de la autorităţile americane. Nu m-au contactat. Un prieten a încercat să vorbească cu ei, dar i-au zis că până nu găsesc ceva, nu declară nimic“, a declarat Mihai Postelnicu, tatăl lui Andrei.

Părinţii lui Andrei nu-şi pierd speranţa. „Sunt curenţi care pot să-l ducă oriunde. La ora actuală nu ştim dacă trăieşte sau nu. Să dea Dumnezeu să trăiască undeva, pe o insuliţă“, spune Mihai Postelnicu.

Mama lui Andrei, Mihaela Postelnicu este un profesor respectat în Constanţa. Ea îşi aduce aminte că a aflat vestea sâmbătă, de la prietena lui Andrei.

„Nu s-a întâlnit cu ea pe Skype. Ieri am citit ştirea aceea locală cu declaraţia şerifului care îl caută şi am văzut că i-au găsit rucsacul cu permisul de zbor. Eu simt că trăieşte şi nu îmi pierd speranţa asta. Este adevărat că avem zile foarte grele. Este singurul copil, un băiat excepţional. Tot ce avem noi a trăit prin el. E un băiat foarte curajos şi foarte bine călit fizic“, a relatat Mihaela Postelnicu.

Mama jurnalistului spune că pe 31 ianuarie a fost ziua lui şi că a vrut să-şi facă un cadou. A ales să meargă în Statele Unite pentru că voia să fie pilot.

"După ce a fost purtător de cuvânt în campania electorală a lui Mircea Geoană a fost dezamăgit şi a mers spre visul lui de a ajunge pilot. Pentru el a fost o provocare. Datorită defectului de la mână pe care îl are, autorităţile române nu l-au lăsat. A luat brevetul de pilot amator în Franţa, în 2010 şi mi-a zis - Mama, vreau să fiu profesionist", mai spune mama lui Andrei.

Părinţii lui Andrei povestesc că l-au crescut pe acesta pe ideea "să facă ce vrea". Mama lui l-a vizitat la Londra în urmă cu o lună. "Era plin de speranţă pentru viitor", spune Mihaela Postelnicu.

Declaraţiile părinţilor jurnalistului dispărut

Mihaela Postelnicu, mama ziaristului Andrei Postelnicu FOTO V.M.

Mihai Postelnicu, tatăl ziaristului Andrei Postelnicu FOTO V.M.

Părinţii lui Andrei sunt cunoscuţi în mass-media din Constanţa. Tatăl lui, Mihai Postelnicu, este fotograf, iar mama lui, Mihaela Postelnicu, este profesoară de franceză şi a fost producător al unei emisiuni pentru adolescenţi difuzată de televiziunea locală MTC în urmă cu 18 ani.

Andrei Postelnicu era în vacanţă. Jurnalistul a fost căsătorit cu o colegă de breaslă de la ziarul Adevărul, Adina Sădeanu, câştigătoare a unui premiu pentru jurnalism economic acordat de Clubul Român de Presă la începutul anilor 2000.

Vă mai recomandăm

Dosarul catastrofei aviatice de la Tuzla a fost desecretizat

VIDEO UPDATE Un avion militar american a aterizat de urgenţă pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu. Pilotul a anunţat că avea parbrizul fisurat