Interpretări teologice ale opiniilor Papei Francisc despre homosexuali şi parteneriatele civile

Interpretări teologice ale opiniilor Papei Francisc despre homosexuali şi parteneriatele civile

Declaraţiile Papei Francisc, desprinse dintr-un film documentar, referitoare la parteneriatul civil şi persoanele homosexuale, sunt considerate „istorice”, „revoluţionare” sau „eretice” în lumea creştină. Teologii apuseni susţin, însă, că trebuie privite în ansamblu, şi nu trunchiat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Documentarul „Francesco” cuprinde opiniile Papei în legătură cu mai multe probleme sociale importante: migraţia, soarta celor refugiaţi, sărăcia, rolul femeii în societate şi atitudinea faţă de comunitatea LGBT.

„Homosexualii au dreptul să facă parte dintr-o familie. Ei sunt copiii lui Dumnezeu şi au dreptul la o familie. Nimeni nu ar trebui dat afară sau făcut să sufere din această cauză”, spune Papa Francisc într-un film documentar, „Francesco”, prezentat la Festivalul de Film de la Roma. În ceea ce priveşte parteneriatul civil, Papa susţine, în acelaşi documentar: „Ceea ce trebuie să creăm este o lege a uniunii civile. În acest fel, sunt protejaţi legal. Eu am apărat acest lucru”.

Vorbele Papei Francisc au făcut rapid înconjurul lumii creştine, stârnind reacţii din toate părţile. Comunitatea LGBT a lăudat deschiderea Suveranului Pontif, o parte a mass-media au titrat că „Papa e de acord cu căsătoriile homosexuale”, în schimb, creştinii radicali (catolici sau ortodocşi) l-au criticat văzând în spusele acestuia o abdicare de la învăţătura Bisericii.

Papa Francisc a mai avut, în trecut, câteva declaraţii privind persoanele homosexuale care au fost îndelung discutate. Astfel, în anul 2013 spunea că „problema nu este a avea aceasta tendinţă, ci de a face lobby~. `Este cea mai gravă problemă, după mine. Dac[ o persoană este gay şi îl caută pe Dumnezeu cu bună credinţă, cine sunt eu să îl judec?", afirma Suveranul Pontif.

În urmă cu doi ani, Papa a avut o poziţie mai radicală: „Când homosexualitatea se manifestă încă din copilărie, se pot face multe prin psihiatrie”. După câteva zile, Papa a „îndulcit” declaraţia sa afirmând că “părinţii nu trebuie niciodată să-şi condamne copilul homosexual. Acest lucru ar fi o eroare din partea părinţilor” a spus Papa Francisc.

Trebuie menţionat faptul că Biserica, în dogmele sale, susţine sacramentul căsătoriei care se realizează numai între un bărbat şi o femeie. Papa Benedict al XVI-lea declara în 2012 că o ameninţare la adresa familiei tradiţionale este căsătoria homosexualilor „care pun în pericol viitorul umanităţii”.


Cuvintele Papei, o „grijă pastorală”
 

Părintele Şerban Tarciziu, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de la Bucureşti, a declarat pentru „Adevărul” că „filmul Francesco nu este o realizare înfăptuită în Biserică, ci în afara ei, deci acest film nu reprezintă punctul de vedere al Bisericii”.  Clericul dă asigurări că Biserica şi Papa nu au de gând să modifice învăţătura referitoare la familie, „restul sunt frământări sau griji pastorale”.

Mai mult, părintele Tarciziu (foto dreapta) spune că avem suficiente mărturii prin care Sfântul Părinte nu a intenţionat niciodată să intervină în modificarea învăţăturii Bisericii. „Cuvintele lui, deocamdată, până vor veni alte lămuriri, le percepem aşa cum în repetate rânduri a exprimat, ca o grijă pastorală faţă de toate persoanele marginalizate”.

În ceea ce priveşte expresia Papei Francisc, „homosexualii au dreptul să facă parte dintr-o familie”, părintele Şerban Tarciziu precizează că traducerea corectă a acesteia se face „în sensul că, dacă într-o familie cineva se declară că este homosexual, acea persoană nu trebuie exclusă sau alungată din familie, nu trebuie marginalizată. Aceasta este grija Papei”.


Căsătoria, doar între bărbat şi femeie


Mergând pe aceeaşi linie a explicaţiilor teologice, şi părintele Francisc Doboş, slujitor la Catedrala Romano-Catolică „Sfântul Iosif” din Bucureşti, explică faptul că, dacă „Papa ar fi dorit să rupă pisica în două pe o temă atât de delicată şi de problematică, ar fi folosit, cu siguranţă, canalele oficiale: o enciclică, o scrisoare apostolică, un motu proprio, ceva. Nu un film. Logic”

Părintele Doboş arată că Papa Francisc s-a referit la persoanele de altă orientare sexuală care au dreptul să fie primite, acceptate şi iubite de şi în propria familie.

„Deci Papa Francisc nu a dat dezlegare pentru întemeierea <<familiilor>> de acelaşi sex. Pentru Biserica Catolică, căsătoria este doar între un bărbat şi o femeie. Alte forme de convieţuire nu sunt acceptate de Biserică. Şi nu e treaba ei să le reglementeze sau să le favorizeze în vreun fel”, mai spune Francisc Doboş.

Preotul arată că în filmul “Francesco” Papa se referea la un cuplu homosexual care deja are copii şi că ar trebui să-i introducă în viaţa de credinţă. „Papa a plecat de la o stare reală de fapt, chiar dacă nu poate fi de acord cu ea”, comentează Francisc Doboş.


Este o schimbare de atitudine, nu de doctrină


Vorbele Papei Francisc au pus pe jar întreaga creştinătate justificat, crede teologul ortodox Bogdan Papacostea. El subliniază faptul că nu este vorba despre o schimbare de doctrină, dar cu siguranţă este o schimbare de atitudine, ceea ce este la fel de percutant”.

În ceea ce priveşte parteneriatul civil, Papacostea (foto dreapta) arată faptul că Papa s-a pronunţat într-un domeniu care este prerogativa exclusivă a Statului laic. „Dar, chiar şi aşa, nuanţarea discursului la cel mai înalt nivel al Bisericii Catolice ne arată fără dubiu spiritul vremurilor”.

Cum era de aşteptat, cuvintele Papei au trezit reacţii şi în lumea ortodoxă. Chiar dacă ele nu au fost comentate sau interpretate de prelaţi în spaţiul public, poziţia Bisericii Ortodoxe fiind una clară în privinţa acestor probleme, pe reţelele sociale s-au activat grupările „dure” sau „radicale” care l-au catalogat pe Papa ca fiind „eretic”.

„Până acum, reacţiile lumii ortodoxe au fost ori inexistente, ori jenante, raport care face dezirabilă prima variantă. Intuiesc faptul că situaţia nu se va schimba prea curând în Biserica Ortodoxă în ce priveşte nuanţele discursului public pe subiectul uniuni civile între partenerii de acelaşi sex”, mai spune Bogdan Papacostea.

Teodor Baconschi, teolog şi diplomat, susţine că relaţiile homosexuale sunt condamnate ca păcat împotriva ordinii naturale, de origine divină. „Aceasta este învăţătura Bisericii (în cazul nostru ortodoxă) şi ea se bazează pe texte biblice, pe exegeza lor patristică, pe norme de drept canonic şi pe instituirea căsătoriei heterosexuale printre cele şapte Sfinte Taine (sau sacramente) ale creştinismului tradiţional. Naşterea de prunci este o binecuvântare. Familia este sacră, după modelul Sfintei Familii a Mântuitorului Hristos”.

În acelaşi timp, arată Baconschi, creştinismul este religia iubirii, iar creştinul are datoria de a se judeca pe el însuşi, nu pe fraţii lui, Judecătorul suprem fiind Dumnezeu. „Poţi combate păcatul, fără a-l urî pe cel care-l săvârşeşte. Trebuie să-l ajuţi spre îndreptare, cu sfatul, prin iubire, prin rugăciune, nu prin condamnare publică sau privată. Biserica are şi vocaţia unei abordări pastorale a homosexualilor de ambele sexe, adesea persoane botezate şi suferinde, chiar dacă le propune, ca ”terapie”, abstinenţa”.

 

Vă recomandăm să mai citiţi:

Papa Francisc i-a criticat pe cei care merg la slujbe doar pentru imagine şi care se roagă „cu oboseală, ca nişte papagali”

Papa Francisc a numit primul cardinal afro-american, un susţinător al drepturilor civile





 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările