Iniţiatorul proiectului de piste urbane, lovit de maşina unui poliţist: „Accidentul mă face să lupt şi mai tare pentru bicicliştii din Constanţa“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andrei Chivu - iniţiator al proiectului Piste pentru bicicletă Foto Arhivă
Andrei Chivu - iniţiator al proiectului Piste pentru bicicletă Foto Arhivă

Abia ieşit din spital, Andrei Chivu (33 ani), arhitectul care a propus Primăriei Constanţa proiectul pistelor urbane şi a fost lovit de maşină chiar în timp ce mergea pe bicicletă, are un motiv un plus pentru realizarea traseelor.

Andrei Chivu (33 ani), arhitectul care a propus Primăriei Constanţa proiectul pistelor de bicicletă, a fost lovit de maşină chiar în timp ce mergea pe bicicletă. Accidentul întâmplat marţi a fost provocat de un poliţist aflat la volan, care n-a acordat prioritate ciclistului, în ciuda indicatorului „Stop“ de la intersecţia străzilor Mihai Viteazul şi Călugăreni. El a fost aruncat pe carosabil şi deşi echipamentul i-a amortizat căderea, s-a rănit la cap.

De pe patul de spital, Andrei a lansat un semnal de alarmă privind necesitatea înfiinţării pistelor de bicicletă. Constanţa nu are nicăieri marcate astfel de trasee, deşi în aprilie 2011, fostul primar Radu Mazăre anunţa că se va duce la serviciu cu bicicleta şi încuraja constănţenii să facă la fel. Şedinţa foto cu Mazăre pe bicicletă, mergând de la vila sa din Mamaia până la Primăria Constanţa, a rămas singura amintire a acestei iniţiative niciodată realizate.

În urmă cu un an, Andrei Chivu a oferit gratuit edililor proiectul său de piste de bicicletă. După lămuriri, detalieri şi felicitări, Primăria nu i-a mai răspuns la apeluri. „Nu ştiu câţi arhitecţi vă pun gratuit pe masă proiecte pe care trebuia să le faceţi de zeci de ani, în loc să autorizaţi şaormerii pe bulevarde şi trotuare. Vreţi să mă vedeţi în sicriu ca să înţelegeţi că avem nevoie de piste de bicicletă?“, se revoltă el la adresa edililor.

Andrei Chivu - arhitect din Constanţa iniţiator al proiectului Piste pentru bicicletă

Andrei spune că accidentul suferit l-a convins să lupte şi mai tare pentru ca oraşul Constanţa să devină civilizat. „Nu-i interesează, pur şi simplu, de oameni, de oraş. Suntem deja foarte mulţi biciclişti în Constanţa, peste 1.000 care folosesc acest mijloc de locomoţie. În traficul din Constanţa, mai ales vara, deplasarea cu bicicleta devine periculoasă. Faptul că tocmai iniţiatorul proiectului este lovit, purtând tot echipamentul şi respectând regulile, arată că situaţia este foarte gravă. Şoferul este poliţist, ceea ce denotă o problemă gravă de educaţie rutieră a celor care nu respectă bicicliştii“, spune arhitectul.

Cu Mazăre pe bicicletă, în aprilie 2011

În aprilie 2011, primarul de atunci Radu Mazăre lăsa maşinile scumpe pentru a merge la serviciu cu bicicleta. „Vezi mult mai multe lucruri decât din maşină. Vezi oamenii, vezi lucrurile care mai trebuie reparate. De exemplu, am venit pe Bulevardul Mamaia şi mi-am dat seama că pe mijloc se poate face un scuar de biciclete. Pentru cei din primărie prezintă două mari dezavantaje faptul că merg pe bicicletă: văd neregulile şi am să-i pun să facă piste pentru biciclete, acolo unde se poate. Pe constănţeni îi îndemn demult să facă sport, este extrem de important: sportul şi gagicile“, a declarat Mazăre, odată ajuns la destinaţie.

Mazăre a afirmat că nu a avut probleme cu participanţii la trafic, doar un incident cu un taximetrist care era să dea peste el. Exemplul său a fost urmat şi de viceprimarul Gabriel Stan. El s-a alăturat primarului de la intersecţia dintre Bulevardul Mamaia şi strada Ion Raţiu.

Bicicleta lui Mazăre a costat vreo 5.000 de lei, iar „chiloţii cu silicon“ vreo 150 de lei. „Nu râdeţi, că dacă umbli o zi pe bicicleta cu şaua tare şi fără izmene şi ai fundu’ mic, mai mult oase, aşa ca mine, te-a rupt: umbli crăcănat o săptămână“, explică Mazăre în stilul său caracteristic. El a mai cumpărat biciclete şi pentru prietena sa, mama sa şi două mătuşi şi pentru o verişoară.

Mazăre a parcurs 8.5 kilometri în 20 de minute de la locuinţa din staţiunea Mamaia, zona Melody, până la sediul Primăriei Constanţa. Edilul s-a dovedit a fi cam grăbit în trafic. Ajuns la intersecţia dintre Bulevardul Mamaia şi strada Mircea cel Bătrân, Mazăre nu a mai avut răbdare să aştepte culoarea verde a semaforului. A virat stânga pe contrasens, până la trecerea de pietoni, apoi a luat-o pe trotuar spre Bulevardul Tomis şi apoi a virat iar stânga.

Proiectul pistelor de bicicletă Constanţa - concept arhitect Andrei Chivu

Proiectul pistelor de bicicletă Constanţa - concept arhitect Andrei Chivu

Vă mai recomandăm

Eco-Mazăre: De la Jaguar la bicicletă

Dobrogea în lung şi-n lat, pe bicicletă: cele mai frumoase trasee de parcurs pe două roţi printr-o Românie în miniatură cu accent de Balcani

Mirajul Dobrogei, descoperit pe două roţi. Cele mai frumoase trasee pe bicicletă

Invenţia care îţi păzeşte bicicleta. Câţiva tineri români au găsit soluţia de a-ţi recupera bicicleta furată cu un dispozitiv care o localizează imediat

Cei mai tineri antreprenori din Constanţa. Eduard şi Mihnea au pornit propria afacere: curierat pe bicicletă

VIDEO Cum arată Mamaia cu o săptămână înainte de 1 Mai. Turul de bicicletă care îţi arată faleza şi nepăsarea proprietarilor de terase

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite