FOTO „Triunghiul Bermudelor“ din Marea Neagră. Cum explică specialiştii misterele din zona Şabla şi Insula Şerpilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În Marea Neagră se întâlnesc anomalii similare cu cele care se petrec doar în Triunghiul Bermudelor. O forţă necunoscută atrage vapoarele spre stânci, iar în zona Insulei Şerpilor marea ia foc.

Comandantul de navă Valentin Stan (81 de ani) a colindat aproape tot globul. A fost comandant secund pe bricul Mircea, comandant pe nava de pasageri Transilvania, pe tancul petrolier Argeş, pe cargourile Albeşti, Cluj şi Timişoara şi pe feribotul Eforie. „Lupul de mare“ îşi aminteşte că, atunci când trecea cu vaporul prin zona Tuzla-Caliacra, acul busolei se mişca necontrolat. „Aici aşa se întâmplă de când e lumea şi pământul. Timonierul folosea girocompasul, care nu era influenţat de perturbaţiile magnetice“, spune el.

Datorită noilor dispozitive de navigaţie, comandanţii ştiu să treacă de această zonă fără să se producă tragedii navale, însă la începutul anilor 1900, atunci când tehnica nu era avansată, în zonă s-au produs multe accidente navale. Vapoarele nu se mai puteau orienta din cauza faptului că busola nu mai funcţiona şi, nu de puţine ori, vasele eşuau sau se loveau de stânci.

Victime ale anomaliilor magnetice

Nava de pasageri „Împăratul Traian“, construită în 1906 în şantierele din Franţa, a căzut victimă unei astfel de deviaţii magnetice şi a naufragiat pe stânci, la 12 mile de Capul Tuzla, în dreptul satului Tatlageac, în anul 1927.
Presa anilor 1930 a scris despre fenomenele din Marea Neagră. „Din Constanţa ne parvine o ştire care, fără îndoială, va provoca o enormă senzaţie în toate cercurile de ştiinţă din lume. Este vorba de un fenomen curios, constatat de navigatori, care explică întrucâtva cauza ultimelor eşuări de vase. Numeroşi căpitani de vapoare au depus rapoarte la Căpitănia Portului, prin care semnalează că pe Marea Neagră, în drum spre Constanţa, pe litoralul românesc, între Şabla şi Tuzla, busola nu mai funcţionează normal.

Pe această distanţă intervine o forţă necunoscută, care face ca acul magnetic al busolei să devieze spre Vest, cu aproximativ 15 grade. Dacă şeful vasului scapă din vedere acest fenomen, foarte des constatat de un an de zile încoace, vasul riscă să eşueze, întrucât se orientează pe un drum greşit, într-o regiune stâncoasă şi foarte periculoasă pentru navigatori.

Rapoarte asemănătoare au fost depuse şi de către comandanţii români. Cercurile marinăreşti afirmă că, dacă fenomenul semnalat este un fapt real, nu mai încape îndoială că vaporul «Împăratul Traian» i-a căzut victimă. Actualmente, vasul a deviat foarte mult, înclinându-se din ce în ce. Din cauza greutăţii, vaporul a săpat un şanţ de 90 de centimetri. Apa a înaintat şi a trecut în etajul superior.

Lucrările de salvare sunt aproape de prisos“, scria ziarul „Curierul“ vineri, 4 martie 1927, text preluat în volumul „Voiaje neterminate“, semnat de Corina Apostoleanu şi Constantin Cumpănă. Pe 16 iunie, în timpul acţiunilor de dezeşuare a navei, au murit trei marinari.

Acesta nu este singurul caz semnalat la Căpitănia Portului Constanţa. Comandantul vaporului englez „Skotisch Bart“, al agenţiei Watson&Yowell, sosind cu vasul la Constanţa, a depus la Căpitănia Portului un raport citat de jurnaliştii de la „Dacia“ pe 6 ianuarie 1928. În raport se arată că „începând din dreptul punctului Şabla şi până la Sud de Constanţa, o forţă necunoscută intervine şi face ca acul busolei să devieze spre vest cu 15 grade, fapt care, de nu s-ar observa, poate cauza o eşuare a vasului, la ţărm, în special când marea nu-i senină“.

Cum se explică fenomenul

Glicherie Caraivan, cercetător principal la Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Geologie Marină, spune că este vorba de un câmp magnetic produs de o falie (o ruptură apărută în scoarţa Pământului, ca urmare a mişcărilor tectonice verticale, care desparte două grupuri de straturi) în zona Şabla. „La Şabla avem o falie inframoesică în structura adâncă a globului, ce trece prin partea mediană a Câmpiei Române, iar câmpul electric şi cel magnetic sunt perturbate. Navigatorii percep astfel mişcări dezordonate ale acului magnetic“, arată cercetătorul.

Insula Şerpilor, învăluită în legende

Despre un alt Triunghi al Bermudelor se vorbeşte că s-ar afla în imediata vecinătate a Insulei Şerpilor. În 5 decembrie 1945, cinci bombardiere americane au dispărut acolo. O altă dispariţie misterioasă s-a petrecut mult mai recent, în 1990, când un mic aparat de zbor grecesc a dispărut la numai 30-40 km de ţărmul românesc. De asemenea, de-a lungul timpului, mai mulţi pescari au povestit cum „marea arde“.

Glicherie Caraivan spune că în nord–estul Mării Negre se află mai multe falii tectonice. Una dintre ele este falia Sulina – Tarhankut (Ucraina). „Drept dovadă a activităţii seismice, Insula Şerpilor a apărut brusc. Zona este foarte tectonizată, iar toate elementele componente ale unui câmp terestru, printre care şi cel magnetic, se manifestă cu putere“, precizează el.

În partea sudică a Crimeei, povârnişul e delimitat de fracturi adânci. Zona este ca un lighean. „Când aluviunile submarine se prăvălesc, se produce o avalanşă şi atunci se produc turbulenţe majore, care duc la invadarea fundului mării. Hidrogenul sulfurat care există pe fundul mării ajunge la suprafaţă şi, în concentraţie mare, se autoaprinde. Aceasta este explicaţia fenomenului că marea arde“, explică cercetătorul.  

Vă mai recomandăm:

Capcanele mării: cum să ne ferim de gropile de sub apă

Jurnal de Vacanţă. Plaja Vadu, ultimul refugiu. Colţul de Rai interzis cândva turiştilor vă aşteaptă cu hectare întregi de plajă virgină


 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite