FOTO Tipic românesc. Cum au rezolvat autorităţile de la 1900 dilema legată de înmatricularea primului automobil

FOTO Tipic românesc. Cum au rezolvat autorităţile de la 1900 dilema legată de înmatricularea primului automobil

Plăcuţa de înmatriculare nr. 1 Sursa capodopere2019.ro

Primul automobil înmatriculat în Bucureşti la 1900 a aparţinut unui personaj faimos în epocă, pentru care tabloidele de acum s-ar fi bătut să-i scrie aventurile.

Bazil Assan era fiul unui bogat industriaş, moştenitorul celebrei Mori a lui Asan, deschizător de drumuri el însuşi. Când şi-a cumpărat automobilul, Bazil tocmai se întorsese din călătoria în jurul lumii şi proiectase primul canal navigabil între Cernavodă şi Constanţa.

Automobilul care poartă numărul de înmatriculare cu nr. 1 este în patrimoniul Muzeului de Istorie a Romaniei. Maşina construită la 1900 este de fabricaţie belgiană, marca Fabrique Nationale Herstal (FN Herstal), şi a aparţinut celebrului Bazil Assan, un vizionar om de ştiinţă. 

GALERIE FOTO CU PRIMUL AUTOMOBIL 

Maşina este de tip faeton, cu două locuri, fiind un automobil extrem de rar, care astăzi nu se găseşte nici în colecţia Muzeului Auto World din Bruxelles. 

Un nărav neaoş face ca înmatricularea primului automobil din Bucureşti să fie cu scandal. Bazil Assan cere şi primeşte numărul 1, dar un alt dandy al vremii, prinţul aviator George Valentin Bibescu, şi-a dorit el primul număr de înmatriculare. Ca să nu supere domnii din înalta societate a Bucurescilor, Prefectura Poliţiei Capitalei a emis pentru Bibescu plăcuţa de înmatriculare cu cifra 0. 

„Automobilul este primul vehicul care a putut oferi căldură. Apoi, pentru a alunga monotonia drumului lung, a pătruns în automobil radioul. Astăzi, maşina tinde să devină o prelungire anatomică a corpului uman, mulţi dintre noi preferind să folosească automobilul chiar şi pentru destinaţii domestice“, scrie dr. Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului Bucureşti. 

Primul automobil cu aburi a fost adus la Bucureşti în anul 1880 de D. Văsescu, un tânăr student la Paris, şi avea roţile din cauciuc. „Abia peste patru ani Dunlop va inventa cauciucul pneumatic cu cameră care oferea un plus de confort şi aderenţă faţă de cele cu bandă de cauciuc“, specifică istoricul.

El relatează că în perioada 1888-1898 apar în mica Românie mică primul automobil, un Benz pe benzină de 12 CP, iar apoi un vehicul Oldsmobile - prima maşină americană. Primul automobil cu motor cu ardere internă a circulat în Bucureşti la 1900 şi a fost cel al lui Basil Assan, fiul lui George Assan (foto jos, sursa capodopere.ro). 

Cine a fost Bazil Assan

Bazil Assan se născuse la 1 august 1860 într-o familie care a rămas în istoria României. Tatăl său, George Assan, a construit o moară pe malul lacului Colentina, care la 1853 funcţiona, în premieră în industria naţională, folosind o maşină cu abur. Fiii lui George Assan aveau să fie amândoi doi mari specialişti. Bazil a studiat ingineria în Elveţia şi în Franţa, fiind primul care a proiectat un canal navigabil între Cernavodă şi Constanţa, la 1899. Fratele lui, George (născut în 1862), a studiat economia în Belgia şi a devenit preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României. Ambii s-au întors în ţară ca să dezvolte afacerea de familie. 

Bazil Assan Sursa ler.is.edu.ro

Fraţii Assan au contribuit la modernizarea industriei, inventând o metodă de extragere a uleiului din rapiţă cu ajutorul cherosenului, spre deosebire de vechea metodă de extragere prin presare. Bazil a construit prima fabrică de uleiuri comestibile din porumb din România şi un siloz de grâu de 41 metri înălţime ce era cea mai înaltă clădire din Bucureşti.

În vara lui 1896, Bazil Assan s-a îmbarcat pe vasul norvegian Erling Jart, împreună cu un grup de oameni de ştiinţă din mai multe ţări, şi au ajuns în regiunile arctice, pînă la 81 grade 35’ latitudine nordică. El este primul român care a ajuns în ţinuturile polare. A adus pentru cercetare 80 specii de plante din arhipelagul Svalbard.

Bazil Assan a făcut călătoria vieţii lui în anii 1897-1898, când a plecat pe ruta Constantinopol - Alexandria - Ceylon - Singapore - Hong Kong - Shanghai - Nagasaki - Tokyo - Yokohama - San Francisco - New York - Londra. El este astfel primul român care a călătorit în jurul lumii, dar şi primul român care a încheiat contracte comerciale în Extremul Orient.

Elanul creator al lui Bazil Assan nu s-a oprit aici. El şi-a ridicat, între 1906 şi 1914, o casă în stil neoclasic francez, la Bucureşti, devenită Casa Oamenilor de Ştiinţă, ce este actualmente restaurant.

A publicat numeroase articole privind dezvoltarea industriei româneşti, asupra iluminatului cu gaz şi introducerii tramvaielor în Bucureşti.

Bazil Assan s-a stins din viaţă la 16 iunie 1918, în Elveţia, la Montreux. El avea să lase prin testament aproape 100.000 lei pentru realizarea studiilor la faţa locului, pentru construirea unui canal navigabil între Cernavodă şi Constanţa, precum şi pentru construirea unui tunel la o mică adâncime sub nivelul Dunării, în apropiere de Turtucaia.

Despre automobilul cu nr. 1

Automobilul F.N. Herstal are propulsia asigurată de un motor bicilindric dispus transversal, în faţă - descriu specialiştii Muzeului Naţional de Istorie a României.

Ei arată că motorul este pus în funcţiune prin acţionarea unei manivele care, introdusă printre spiţele roţii stânga faţă, se cuplează la arborele cotit. Aprinderea se realizează prin scânteie electrică furnizată de două magnetouri de joasă tensiune.

Un rezervor de gazolină este plasat sub bancheta pasagerilor, combustibilul ajungând printr-o conductă într-un «amestecător» (precursorul carburatorului).

Tot sub banchetă se află rezervorul de apă, răcirea fiind asigurată de un radiator de tip serpentină.

Tot experţii MNIR spun că din păcate carcasa metalică de protecţie a acestuia nu mai există. Frâna de serviciu, cu bandă, acţionează prin intermediul unei pedale asupra unui tambur fixat central, pe arborele de transmisie. Simultan, se realizează şi decuplarea motorului de transmisie prin deplasarea curelei de pe tamburul fix pe tamburul liber.

Frâna de mână acţionează pe cei doi tamburi ai punţii spate. Transmisia are două trepte de viteză şi funcţionează prin intermediul a două curele de fricţiune încrucişate.

Ambreiajul este de tipul progresiv cu bandă, schimbarea vitezelor făcându-se prin deplasarea unui levier plasat pe coloana de direcţie (tr. I/stânga, tr. a II-a/dreapta).

De la arborele de transmisie, cuplul este transmis prin intermediul a două lanţuri, soluţie folosită la automobilele F.N. până în anul 1906, când s-a trecut la producţia sub licenţa firmei Rochet-Schneider. Ambele punţi sunt rigide, suspensia fiind asigurată de arcuri longitudinale cu foi.

Acţionarea direcţiei se face prin intermediul unui lanţ şi două leviere de direcţie. Acceleraţia este acţionată manual printr-o rozetă de pe coloana de direcţie şi un sistem de scripeţi. Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu două felinare cu petrol. Roţile sunt prevăzute cu bandaje de cauciuc. 

Pe aceeaşi temă: 

FOTO Unde poate fi văzută Columna lui Traian în România. Statul a reuşit să o aducă în ţară după 100 ani

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: