Fabuloasa viaţă a doctorului „Taie-tot“. Bolton, chirurgul irlandez debarcat în Constanţa la 1870, care a revoluţionat medicina în Dobrogea

Fabuloasa viaţă a doctorului „Taie-tot“. Bolton, chirurgul irlandez debarcat în Constanţa la 1870, care a revoluţionat medicina în Dobrogea

Dr Abraham Irwin Bolton (primul din stânga), pe vasul HMS Cockatrice Sursă foto bomford.net

Într-un ţinut pestriţ, cu popoare amestecate şi naţii venite de peste mări şi ţări, poate cel mai exotic personaj al Dobrogei rămâne dr. Abraham Irwin Bolton, medicul irlandez venit să aibă grijă de lucrătorii de la calea ferată comandată de administraţia otomană la jumătatea secolului al XIX-lea.

Ştiri pe aceeaşi temă

Biografia pitorescului doctor Bolton a fost refăcută, peste ani, de un strănepot din Bucureşti. Gheorghe Radu Stănculescu şi-a dedicat eforturile studierii arborelui genealogic al familiei Bolton. Medicul militar Abraham Irwin Bolton a fost purtat de valurile tulburi ale Europei secolului XIX, de la Marea Irlandeză la Marea Neagră.

Înrolat în Marina Regală Britanică, chirurgul era născut la 26 martie 1838, la Dublin, fiind al şaselea copil dintre cei nouă ai preotului anglican Lyndon Henry Bolton şi ai soţiei sale Anna Maria (născută Bourne). Provenienţa i-a permis să studieze la cel mai renumit colegiu universitar din Irlanda, Trinity College din Dublin, apoi la Universitatea din Dublin şi la Colegiul Regal de Chirurgie din Dublin, unde a obţinut diplomă în arte, respectiv în medicină, specializarea chirurgie.

În 8 octombrie 1861, Abraham Irwin Bolton s-a înrolat în Marina Militară Regală Britanică, fiind medic chirurg pe vase de război. Timp de 10 ani a servit pe navele militare HMS Victory, Phaeton, Frederick William, Cockatrice şi Ganges. Bolton a luat parte la campaniile din Războiul de secesiune nord-american şi la Războiul revoluţionar mexican, unde a avut de înfruntat molima febrei galbene care lovise soldaţii. În jurul anului 1867, Abraham I. Bolton, proaspăt căsătorit, a depus o cerere spre a fi angajat în Spitalul de uscat Haulbowline din Irlanda, ce aparţinea Marinei Militare Britanice, dar postul fusese ocupat de altcineva. La 1 ianuarie 1871, irlandezul se retrage oficial din Marină.

Legenda din familie

„Urmaşii lui Aby Bolton din România au păstrat, în familie, legenda potrivit căreia el primise, la finalizarea studiilor medicale şi de chirurgie, un post de medic la Compania Britanică de Căi Ferate (D.B.S.R.), care concesionase, în Dobrogea (pe atunci, parte a Imperiului Otoman), construirea şi exploatarea liniei ferate dintre Dunăre şi Marea Neagră. Aby Bolton se pare că ar fi refuzat acest post, pe motiv că zona «era prea barbară».

Ironia soartei a făcut ca, atunci când servea pe nava militară HMS Cockatrice (o canonieră cu aburi şi elice, cu un deplasament de circa 269-330 tone şi cu un motor cu puterea de 253 phi, având două tunuri, canonieră lansată pe apă la data de 29 mai 1860 şi casată în anul 1885), în Marea Mediterană, Aby Bolton a ajuns într-un conflict violent cu căpitanul vasului (probabil A.G. Bogle, care comanda nava la începutul anului 1868), de îndată ce nava a ajuns la Constantinopol.

Consulul englez din acest oraş, chemat să arbitreze conflictul, a emis o judecată simplă şi clară: nava nu poate să navigheze în continuare fără căpitan, ceea ce însemna că medicul trebuia debarcat în următorul port turcesc de pe traseul navei, şi anume Kustendjie (astăzi, portul românesc Constanţa), adică exact acolo unde medicul refuzase, iniţial, un post“, este consemnat în arhivele Cernavodei de Gheorghe Radu Stănculescu, strănepot al doctorului Abraham (Aby) Irwin Bolton.

Dobrogea începea să cunoască timid civilizaţia, odată cu venirea lucrătorilor englezi aduşi de otomani la construirea căii ferate de la Cernavodă la Constanţa. Compania Danube and Black Sea Railway & Kustendjie Harbour Company Limited, condusă de Sir John Trevor Barkley, primise firman de la sultanul Abdul Medgid pentru concesiunea pe 99 de ani a căii ferate din Dobrogea. Actul oficial datează din 1 septembrie 1857. Calea ferată dobrogeană, lungă de 65,3 kilometri, avea să fie numită „Linia ferată engleză“ şi a legat Küstendjie (Constanţa) de Bogazköy (Cernavodă). A fost deschisă traficului la data de 4 octombrie 1860, fiind prima linie ferată de pe teritoriul european al Imperiului Otoman.

Doctorul Taie-tot

Medicul Abraham Irwin Bolton vine în România ca angajat al companiei engleze, să aibă grijă de sănătatea muncitorilor de la calea ferată. În Dobrogea acelor ani, prezenţa unui doctor era rarisimă, astfel că specialistul irlandez este solicitat nu doar de muncitori, ci şi de localnicii care îl poreclesc „doctorul Taie-tot“. Bolton devine primul medic al Cernavodei, unde deschide o farmacie şi o mică bibliotecă medicală.

Unii contemporani i-au pus la îndoială calificarea, dar urmaşii arată că defăimarea lui Bolton se datora doar faptului că irlandezul se considera suficient de calificat pentru a nu obţine alte diplome de la noua administraţie românească instituită la 1878, după preluarea Dobrogei şi alipirea la patria-mamă. În ciuda criticilor locale, dr. Bolton este numit viceconsul al Imperiului Britanic la Constanţa.

În 1882, România răscumpără calea ferată concesionată Companiei Engleze, iar dr. Bolton, care se hotărâse să rămână în Dobrogea, preia farmacia companiei, cunoscută ca „Farmacia Engleză“, care a funcţionat în zona veche a oraşului. Familia lui a stat la Constanţa doar 7 ani într-o primă etapă, de la 1870 la 1877, când doctorul a decis să-şi trimită soţia şi cei 4 copii înapoi la Dublin, de teama războiului. Aceştia revin la Constanţa după încheierea războiului, dar Geraldine Bolton, soţia doctorului, moare în 1879.

Irlandezul ţine doliul doar câteva luni, din martie până în august, când anunţă nunta cu Terezina Corner. Din căsnicia extrem de prolifică rezultă 7 copii, dar tragedia avea să lovească fără milă. În doar 3 săptămâni din primăvara anului 1891, trei copii le-au fost răpuşi de epidemia de scarlatină difterică, ceea ce i-a provocat doamnei Bolton sfârşitul.

După 4 ani, la vârsta de 57 ani, Abraham Irwin Bolton decide că merită un nou început. Se căsătoreşte în 1895 cu Ida Hesse, o tânără austro-italiancă de 25 ani din Triste, cu care a avut doi copii. Ida era cumnata fotografului Anatole Magrin, consul al Franţei la Constanţa şi prieten foarte apropiat al doctorului Bolton.

La 25 mai 1909, doctorul Abraham Irwin Bolton se stinge din viaţă la Constanţa, în mijlocul numeroasei sale familii. Moştenitorii vând farmacia către asistentul grec al lui Bolton, pentru a face dotă fiicei celei mici, Elsa. Aceasta este cerută în căsătorie de locotenentul Ion Stănculescu, care a ridicat în Bucureşti o casă în care locuiesc urmaşii excentricului medic Abraham Irwin Bolton, patriarhul irlandez din Dobrogea.

Dr. Abraham Irwin Bolton, medicul irlandez stabilit în Dobrogea Sursă foto bomford.net

Vă mai recomandăm

FOTO Fascinantele chipuri ale Dobrogei, la început de secol XX

Tragicul destin al tânărului cărturar român care a murit la 24 de ani. Geniul Stan Greavu-Dunăre a fost primul bibliograf al Dobrogei

Cum au ajuns italienii în Tulcea, la Greci. Imigranţii cioplitori în piatră de pe tărâmul românesc al făgăduinţei: „Aici au găsit porci, lapte şi n-au mai plecat”

 


 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările