Discursul lui Anghel Saligny la inaugurarea Portului Constanţa. Ce spunea inginerul în urmă cu 110 ani

Discursul lui Anghel Saligny la inaugurarea Portului Constanţa. Ce spunea inginerul în urmă cu 110 ani

Portul Constanţa în timpul Primului Război Mondial    Sursa Imperial War of Museum iwm.org.uk

Lucrările de construcţie ale Portului Constanţa au început în anul 1896 şi au durat 13 ani. Inginerul Anghel Saligny a fost timp de 10 ani directorul general şi şeful proiectului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pe 27 septembrie 2019 se împlinesc 110 ani de la inaugurarea unuia dintre cele mai importante proiecte ale Dobrogei - Portul Constanţa. Conform Bibliotecii Judeţene „Ioan N. Roman” Constanţa, la eveniment au participat Familia Regală, oamenii importanţi ai oraşului şi inginerul Anghel Saligny, cel care a fost timp de 10 ani directorul general al construcţiei.

La 16 octombrie 1896, toată floarea cea vestită a României se afla la Constanţa, unde avea loc un moment istoric. Adunarea era ţinută pe malul Mării Negre, aproape de Cazino, lângă actuala intrare principală în Portul Constanţa. Familia regală a României urmăreşte citirea documentului oficial prin care Regele Carol I consfinţea naşterea unuia dintre cele mai mari obiective strategice ale României pentru următoarele sute de ani: Portul Constanţa.

Până atunci, micul port al Constanţei se întindea pe 4 hectare, avea un singur cheu din lemn şi piatră, iar acvatoriul avea o adâncime de 5,25 metri. Fusese construit de compania engleză Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd, care realizase la comanda Imperiului Otoman, la mijlocul anilor 1800, calea ferată a Dobrogei, de la Cernavodă la Constanţa.

Lucrările de construcţie a portului au început în anul 1896 şi au durat 13 ani. În anul 1899, inginerul Anghel Saligny este numit director general şi şef de proiect al portului, fiind cel care va duce la bun sfârşit lucrările.

Discursul inginerului Anghel Saligny la inaugurarea Portului Constanţa:

Sire,

Prezenţa Majestăţii Voastre şi a Augustei Voastre familii la această serbare are o mare însemnătate pentru ţara noastră. Nu sărbătorim numai săvârşirea unor lucrări din portul Constanţa, ci îndeplinirea unui întreg program urmat cu atâta stăruinţă de Majestatea Voastră.

Prin facerea liniilor Bucureşti – Feteşti, Făurei – Feteşti şi a podului de peste Dunăre Aţi dat putinţa ca produsele de tot felul ale patriei noastre să se scurgă la mare, fără întrerupere şi în timp de iarnă. Prin facerea Portului Constanţa cu adâncime şi instalaţii speciale pentru cereale, Aţi dat putinţa de a se reduce navlul cerealelor prin sporirea capacităţii vapoarelor şi scurtarea timpului de încărcare.

Toate acestea vor contribui ca să putem susţine mai cu folos concurenţa pe pieţele mondiale.

În ce priveşte industria noastră de petrol, ea nu ar fi putut lua dezvoltarea de acum, fără lucrările pe care le inauguraţi azi.

Sire, primul proiect al portului a fost făcut în anul 1881 de vestitul inginer Hartley, atunci când corpul nostru tehnic nu avea ingineri experimentaţi în acest fel de lucrări. Un al doilea proiect, a cărui executare s-a început în anul 1896, a fost conceput de Inspectorul General Cantacuzino, în anii 1891 – 1894, având de sfătuitor pe Inspectorul Guerard, fost director al portului Marsiliei. De atunci încoace, atât sub direcţiunea mult regretatului inginer Duca, cât şi sub actuala direcţiune, numai ingineri români, mai toţi ieşiţi din şcoala noastră de poduri şi şosele, au lucrat la conceperea şi executarea lucrărilor portului. Toţi inginerii sunt adânc recunoscători Majestăţii Voastre, care, prin nestrămutata încredere ce Aţi avut în forţele lor, le-aţi dat prilejul să dovedească, prin marile lucrări săvârşite sub glorioasa şi binecuvântata Voastră Domnie, că merită încrederea pe care Aţi pus-o în ei.

Cu inima plină de cel mai nemărginit devotament pentru Majestatea Voastră, ei unesc glasul lor cu al meu spre a striga: Să trăiţi Majestate, Să trăiască M.S. Regina!… Să trăiască dinastia!.


Anghel Saligny, remarcabilul inginer constructor român, a fost premergător mondial al ştiinţei construcţiilor metalice şi de beton armat, realizator de multiple invenţii şi soluţii unice în proiectarea şi construirea podurilor şi a construcţiilor industriale.

Pe aceeaşi temă:

O vilă de patrimoniu realizată după planurile lui Anghel Saligny, în pericol de a fi demolată. Ce construcţie este în plan în locul ei

APMC: Portul Constanţa îşi consolidează în 2019 poziţia de lider european la traficul de cereale





 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: