De ce este Biserica, instituţia întemeiată la Rusalii, „una, sfântă, sobornicească şi apostolească“

De ce este Biserica, instituţia întemeiată la Rusalii, „una, sfântă, sobornicească şi apostolească“

FOTO: Arhiva Adevărul

Din punct de vedere istoric, Biserica a fost întemeiată la Rusalii sau Cinzecime, prin pogorârea Duhului Sfânt. Atributele acesteia sunt cuprinse în Simbolul Credinţei sau Crezul pe care-l rostesc toţi credincioşii.

Teologii spun că Biserica este o instituţie divino-umană, care-i cuprinde pe toţi cei botezaţi în numele Sfintei Treimi. Ea are două aspecte: unul văzut (clădire, credincioşi, slujbe) şi unul nevăzut (har, taine).

Conform Catehismului Ortodox, „Mântuitorul a întemeiat Biserica prin însăşi jertfa Sa pe Cruce (Faptele Apostolilor 20, 28) şi învierea din morţi, şi a făcut-o văzută ca o comuniune şi comunitate concretă sacramentală a oamenilor cu Dumnezeu în a cincizecea zi după înviere, la Cincizecime sau Rusalii, când Apostolilor, investiţi acum, în mod distinct, cu toată puterea Duhului Sfânt (Fapte 2, 1-4), li s-au adăugat toţi cei care, simţindu-se pătrunşi la inimă de puterea Duhului la predica Apostolilor s-au convertit şi s-au botezat, primind darul Sfântului Duh. Şi aceştia au fost ca la trei mii de suflete, stăruind „în învăţătura Apostolilor şi în împărtăşire, în frângerea pâinii şi în rugăciuni” (Fapte 2, 37, 38, 41, 42).

Aşadar, susţin teologii, Biserica este trupul lui Hristos, iar Iisus este capul acesteia. „Biserica e dumnezeiască şi omenească, asemenea lui Iisus Hristos, Care a fost Dumnezeu şi om. De aceea, ea este o prelungire tainică a întrupării Domnului, ea conţine viaţa Mântuitorului”, se mai arată în Învăţătura de Credinţă Ortodoxă – Catehism.

De altfel, creştinii mărturisesc de fiecare dată când rostesc Simbolul Credinţei sau Crezul că Biserica este „una, sfântă, sobornicească şi apostolească”. Aceste trăsături ale instituţiei întemeiate la Cinzecime sunt esenţiale.

Biserica este „una” deoarece o singură biserică a fost întemeiată de Iisus la Cinzecime. Însă, istoria a dovedit că această unicitate nu a putut fi păstrată din diferite motive. Anul 1054 consemnează ruperea Bisericii Creştine în două: în cea de Apus (Catolică) şi cea de Răsărit (Ortodoxă). Această separare a fost numită şi schismă.

Biserica este „sfântă” deoarece sfânt este Iisus, cel care a întemeiat-o şi cel care o conduce, fiind considerat „capul” ei. De asemenea, sfinte sunt mijloacele mântuirii, adică Duhul Sfânt, cel care lucrează în tainele Bisericii.

Un alt atribut al Bisericii este „sobornicitatea”, adică universalitatea. Biserica nu este o instituţie locală, ci este răspândită în toată lumea, având comunităţi religioase peste tot, împărtăşind aceeaşi credinţă, aceleaşi reguli şi taine, iar credincioşii ei se roagă unii pentru alţii, oriunde ar fi.

Ultimul atribut al Bisericii, pe care orice creştin îl mărturiseşte prin Simbolul Credinţei, este cel al „apostolicităţii”. Asta înseamnă că Biserica este întemeiată de Mântuitorul prin pogorârea Duhului Sfânt peste Apostoli care au devenit astfel primii slujitori ai bisericii. Apostolii sunt cei care au organizat-o şi cei care au răspândit în lume învăţătura creştină, punând bazele comunităţilor religioase. Tot Apostolii sunt cei care au hirotonit primii preoţi şi episcopi.

În mod văzut, Biserica este organizată în credincioşi şi clerici (diaconi, preoţi, episcopi), în parohii, episcopii, mitropolii şi patriarhii. Deciziile se iau în sinod (mitropolitan, la nivel de patriarhie şi ecumenic), care este adunarea episcopiilor din jurisdicţia respectivă.

Pe aceeaşi temă:

Cum arată icoana hramului Catedralei Neamului. A fost primită în dar de la Patriarhul Ecumenic

Ce s-a întâmplat cu Lazăr, cel înviat din morţi de Iisus. Tradiţia spune că nu a zâmbit 30 de ani

 



 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: