Cum ne pregătim pentru Postul Crăciunului. De ce copiii nu trebuie să aibă restricţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Arhivă
FOTO: Arhivă

Pe 15 noiembrie, credincioşii ortodocşi întră în perioada postului Naşterii Domnului sau a Crăciunului. Acesta se termină chiar pe 25 decembrie, în ziua de Crăciun.

Postul Naşterii Domnului, care începe pe 15 noiembrie, este rânduit de Biserica Ortodoxă ca o perioadă de pregătire a credincioşilor pentru marea sărbătoare a întrupării Mântuitorului, prin naşterea sa din Fecioara Maria. Este un post destul de lung, dar mai puţin aspru şi strict ca cel al Paştilor.

În plus, odată cu intrarea în această perioadă, credinciosul păşeşte treptat în minunata atmosferă a Sărbătorilor de Iarnă, care încep cu darurile oferite de Sfântul Nicolae, apoi se continuă pe fundalul colindelor care vestesc naşterea lui Iisus şi se termină chiar după perioada postului, odată cu Boboteaza şi ziua Sfântului Ioan Botezătorul.

„Postul Crăciunului, ca abţinere de la produse de origine animală, se uneşte cu rugăciunea şi cu împărtăşirea euharistică mai deasă, pentru sfinţirea noastră, dar şi cu milostenia, ca semn al prezenţei iubirii milostive a lui Hristos în noi. De fapt, când primeşti un dar material, ţi se umple mâna, dar când dăruieşti cu bucurie şi smerenie, ţi se umple inima de prezenţa lui Dumnezeu Cel milostiv în tine. Astfel, Postul Naşterii Domnului este perioada darurilor care se arată în milostenie şi culminează cu darurile de Crăciun, ca simbol al răspunsului nostru la multele daruri duhovniceşti pe care Dumnezeu Fiul ni le aduce prin întruparea Sa şi prin naşterea Sa ca om în peştera Betleemului”, spune Patriarhul Daniel, citat de Ziarul Lumina.

Cum ne pregătim pentru intrarea în Post

Biserica a rînduit ca două duminici înainte de începerea postului, la Liturghie, să se citească pasaje speciale din Evanghelii. Este vorba despre „Bogatul nemilostiv şi săracul Lazăr”, respectiv „Pilda samarineanului milostiv”. Ambele pasaje biblice vorbesc despre dobândirea împărăţiei lui Dumnezeu, despre mântuirea sufletului prin folosirea bunurilor materiale sau prin ajutorarea aproapelui.

Aceeaşi idee se continuă şi în primele două duminici de după intrarea în Postul Crăciunului, când în biserici se citeşte şi predică despre bogatul căruiai-a rodit ţarina şi despre dregătorul bogat.

Dacă Biserica, prin intermediul citirilor biblice, ne pregăteşte spiritual pentru această perioadă de penitenţă, fiecare credincios, la rândul său, trebuie să se pregătească pentru a posti. În primul rând trebuie să ia decizia aceasta din credinţă, nu din teamă sau alte constrângeri. Postul nu este o chinuire a trupului.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, ţinând cont de aceste principii, în şedinţa de lucru din ziua de 27 februarie 1956, a hotărât câteva derogări sau pogorăminte cu privire la regula respectării posturilor în vremurile de astăzi:

  • Copiii care nu au împlinit vârsta de 7 ani să fie dezlegaţi de pravila postului, putând să mănânce orice fel de alimente în tot timpul anului şi, deci, şi în Postul Paştelui.
  • Copiii cu vârste cuprinse între 7 şi 12 ani, credincioşii de orice vârstă care sunt în neputinţe, slăbiciuni şi suferinţe trupeşti şi au un regim alimentar special, precum şi femeile însărcinate sau care alăptează trebuie să postească miercurile  şi  vinerile de peste  an, precum şi prima şi ultima săptămână din Postul Mare. Pentru celelalte zile ale Postului Mare ei sunt dezlegaţi să consume peşte, icre, ouă, lapte şi brânză

Pe aceeaşi temă:

Ce semnificaţii religioase au numele arhanghelilor Mihail şi Gavriil. Sunt printre cei mai puternici sfinţi din calendar

Unde te poţi închina la moaştele unui senator care a ajuns sfânt al Bisericii Ortodoxe Române

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite