Cum se va desfăşura Învierea programată în reluare de ÎPS Teodosie. Enoriaşii vor trebui să postească duminica, ritual inexistent în canoanele Bisericii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Decizia anunţată miercuri, 20 mai, de Arhiepiscopia Tomisului, aceea ca în noaptea de 26/27 mai să se oficieze din nou slujba de Înviere în bisericile din judeţul Constanţa, a stârnit un val de comentarii.

Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, îşi argumentează gestul pe faptul că „anul acesta, urmare a instituirii stării de urgenţă în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioşii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul la slujba de Înviere.” Prin urmare, Arhiepiscopia vrea să repare acest „neajuns”.

Concret, în noaptea de 26 spre 27 mai, „la miezul nopţii, în bisericile şi mânăstirile din Arhiepiscopia Tomisului se va oficia slujba începutului pascal şi Sfânta Liturghie, clerul chemând credincioşii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paşti”. Lumina oferită va fi cea adusă de la Ierusalim cu ocazia Învierii Domnului, lumină păstrată nestinsă în candelele bisericilor.

Patriarhia Română a anunţat că „decizia Permanenţei Arhiepiscopiei Tomisului este una luată în virtutea principiului autonomiei eparhiale si asumată integral, dar exclusiv, de ierarh şi de acest for bisericesc local. Nutrim speranţa că hotărârile comunicate de Arhiepiscopia Tomisului vor putea fi împlinite cu respectarea reglementărilor legale în vigoare. În acelaşi timp, reamintim că slujba Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile din Patriarhia Română şi că, în ciuda contextului extrem de aspru creat de pandemie, lumina sfântă a ajuns la foarte mulţi dintre credincioşii ortodocşi. Dumnezeu să sporească această lumină în sufletele noastre ale tuturor!”, a declarat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, pentru Europa liberă.

Explicaţii teologice

Ca explicaţie teologică, IPS Teodosie invocă faptul că miercuri, 27 mai, este „Odovania” (încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede acelaşi început ca în noaptea Învierii. Mai mult, în Biserica Ortodoxă Greacă ar exista acest obicei de a se sluji „odovania” Învierii.

Din punct de vedere liturgic, „odovania” unei sărbători înseamnă momentul când aceasta se încheie. Începând de prin secolul al IV-lea, Biserica a stabilit obiceiul ca praznicele împărăteşti să fie sărbătorite într-un chip mai deosebit, astfel că ultima zi a perioadei de după sărbătoare se numeşte „odovania” (otdania-slavonă), adică sfârşitul.

În ziua odovaniei praznicului, Liturghia se săvârşeşte aproape la fel ca în prima zi a praznicului, fiind ultima slujbă la care se mai cântă „Hristos a Înviat”. Teologii arată că „odovania” presupune slujirea Sfintei Liturghii care seamănă cu Liturghia din prima zi de Paşte, nicidecum Utrenia Învierii, slujba în care se oferă Lumină credincioşilor prin îndemnul „Veniţi de luaţi Lumină”.

Legat de tradiţia Bisericii Ortodoxe din Grecia, teologii arată că odovania se oficiază ziua, nu la miezul nopţii, imitând noaptea de Înviere.

Aşadar, decizia Arhiepiscopiei Tomisului vine cu două adăugiri inedite: odovania se săvârşeşte la miezul nopţii, nu ziua, şi odovania cuprinde şi momentul oferirii Luminii Sfinte.

Canoanele caterisesc clericul care posteşte duminica

Pentru a pregăti credincioşii pentru momentul când vor lua din nou Lumina Sfântă şi se vor împărtăşi, ÎPS Teodosie a stabilit şi trei zile de post. „Se rânduieşte un post bisericesc de trei zile în întreaga eparhie, în zilele de 24, 25 şi 26 mai, în care credincioşii se pot spovedi, astfel încât să poată primi Sfânta Împărtăşanie la Liturghia din noaptea de 26 spre 27 mai”.

Ziua de 24 mai este o zi de duminică, iar canoanele bisericeşti interzic postul în acestă zi, în afara zilelor de duminică din perioada Postului Mare.

Astfel, canonul 66 apostolic spune: „Dacă un cleric s-ar afla postind în ziua Duminicii sau a sâmbetei (afară numai de una), să se caterisească; iar daca va fi laic, să se afurisească.” Aceeaşi decizie este întărită şi prin canonul 55 Trulan.

ÎPS Teodosie explică situaţia prin faptul că „arhiereul locului poate stabili posturi locale, conform canoanelor bisericeşti”, fără a menţiona care sunt aceste canoane şi dacă acestea pot contrazice un canon apostolic.

De asemenea, joi, 28 mai, aceeaşi Arhiepiscopie a Tomisului a decis că se pot pomeni morţii „precum la Paştele Blajinilor”. Preoţii de la Constanţa spun că pe 28 mai este Înălţarea Domnului când se pomenesc eroii neamului, aşadar, pe lângă eroi se vor pomenii toţi cei decedaţi din familiile credincioşilor. De Paştele Blajinilor este obiceiul ca preoţii să meargă în cimitire şi să facă rugăciuni la mormintele celor trecuţi la Domnul.

Pe aceeaşi temă:

Biserica Ortodoxă Română a omis un aspect important: să-l asculte pe Iisus

Viorel Cataramă l-a vizitat pe IPS Teodosie la Constanţa: „Lupt pentru drepturile românilor“ VIDEO

Arhiepiscopia Tomisului repetă slujba de Înviere. Credincioşii sunt chemaţi să ia, din nou, Lumină

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite