Cum să ne alegem cel mai bun duhovnic. „Să fie blând, liniştit şi să încerce să-l convingă pe credincios cu dragoste”

Cum să ne alegem cel mai bun duhovnic. „Să fie blând, liniştit şi să încerce să-l convingă pe credincios cu dragoste”

Spovedanie                                                                            FOTO Arhiva Adevărul

Fiecare credincios, spun teologii, trebuie să aibă un părinte duhovnic la care să se spovedească. Acesta este un veritabil medic al sufletului uman.

Ştiri pe aceeaşi temă

Alegerea unui duhovnic potrivit nevoilor spirituale ale credinciosului nu este un lucru tocmai uşor. Fie că oamenii cer recomandări de la alţi semeni, fie că apelează la duhovnicii renumiţi ai bisericii, sau aleg direct preotul din parohia lor, teologii spun că acesta trebuie să fie potrivit credinciosului.

„Ceea ce scapă din vedere multora însă este faptul că un duhovnic este cu atât mai bun pentru un om, cu cât îl ajută să scape mai repede şi definitiv de mai multe patimi şi apoi să nu se mândrească degeaba cu ceea ce nu are sau dacă are, a primit în dar şi nu este lucrul lui. Dacă nu merge spre vindecare, spovedania deşi este de folos, are folos doar pentru o perioadă foarte scurtă de timp. Dezlegarea dă deoparte păcatele, dar patima are grijă să pună foarte repede înapoi ceea ce tocmai a fost dezlegat. De aceea este foarte important să scăpăm de patimi”, notează ieromonahul Serafim Pantea, citat de doxologia.ro.

Părintele susţine că un duhovnic bun este ca un medic bun, iar ceea ce contează nu este metoda, ci rezultatul: vindecarea sufletului şi conştientizarea păcatului.

Arhimandritul Sofian Boghiu, unul dintre duhovnicii cunoscuţi ai bisericii, spunea că nu este chiar atât de uşor să găseşti dintr-o dată un părinte care să corespundă cu starea ta, cu problemele tale.

În cartea, „Smerenia şi dragostea, însuşirile trăirii ortodoxe”, Sofian Boghiu dădea şi o soluţie pentru găsirea unui duhovnic. „Întrebând din om în om; bineînţeles că nu întrebi pe fiecare om de pe stradă, ci numai pe cel care este preocupat de viaţa în Biserică. Atunci când eşti la început te poţi spovedi o dată sau de două ori la câţiva părinţi pentru a putea să te hotărăşti asupra unuia singur.”

Schimbarea unui duhovnic se poate face în câteva situaţii. Arhimandritul Sofian Boghiu le aminteşte succint: când el este eretic sau te îndeamnă la păcat, când este foarte bolnav si nu mai poate spovedi sau când te muţi într-o altă localitate, ori este un duhovnic foarte aglomerat şi tu – din cauza serviciului – nu mai ajungi să te spovedeşti decât foarte rar.

„Mai există însă şi nişte cazuri de excepţie: se poate întâmpla să sporească o persoană şi duhovnicul să nu-i mai fie suficient. Şi atunci caută altul.”

Dar, când alegem să schimbăm duhovnicul, sfatul părintelui este să fim atenţi să nu fie vorba despre unele probleme ale noastre (orgoliu, de exemplu) şi, în loc să ne căim, noi să îl învinovăţim pe duhovnic.

În cadrul spovedaniei, unul dintre momentele importante este cel în care duhovnicul, după discuţia cu penitentul, îi recomandă acestuia un canon.

„Dacă preotul duhovnic recomandă un canon cu autoritate sau cu nervi, trebuie să fie sigur de la început că nimeni nu-l va respecta. Este bine ca duhovnicul să fie blând, să fie liniştit şi să încerce să-l convingă pe credincios, cu dragoste, că îi este de mult folos canonul pe care vrea să i-l dea. Înainte de toate, penitentul trebuie pregătit pentru a-si da seama că năravul care este îndătinat în el este cel mai mare rău. Procedând astfel, credinciosul se va deprinde mai uşor să împlinească orice canon, oricât de greu. Dacă impunem direct canonul, oamenii nu-l vor respecta, pentru că de obicei aceştia nu conştientizează primejdia unui păcat şi faptul că-şi pot pierde veşnicia din cauza patimilor”, recomanda părintele Boghiu.

Tot el le spunea celorlalţi preoţi că este important să se poarte frumos cu credincioşii care vin la spovedit. Dacă un canon se dă sub forma unei porunci sau dacă acesta este prea greu, oamenii nu-l vor îndeplini. „Pleacă de la tine şi îşi văd de treburile lor; se întâmplă şi aşa ceva. De aceea am spus că nu trebuie impus canonul; căci poate e un canon pe care nu-l poate face. Atunci penitentul va dori să scape de el şi chiar dacă îi mai spunem noi nişte lucruri folositoare, el le va refuza interior”, conchide părintele  Sofian Boghiu.

Pe aceeaşi temă:

Cine erau cei 12 apostoli ai lui Iisus şi ce meserii aveau în momentul chemării lor

 



 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările