Constanța: Din flota României au mai rămas şase nave

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Până în 1990, flota maritimă comercială a României număra peste 300 de nave: cargouri, tancuri petroliere, RO-RO-uri. La aceasta se adăuga flota de pescuit oceanic şi cea fluvială. 

În prezent, doar şase nave de transport maritim sunt înregistrate sub pavilion românesc. Este vorba de tancul petrolier Histria Topaz, cargoul Albatros, ferry-boat-urile Eforie şi Mangalia, precum şi RO-RO-urile Sammarina M şi Sammarina A.

Nava Histria Topaz (fostă Bucşani) este un tanc petrolier fără corp dublu care aparţine acum Petrom, ce a preluat-o de la Histria Shipmanagement a magnatului Gheorghe Bosînceanu. „Practic, navele cu un singur corp au murit de când a început criza, de mai bine un an. La sfârşitul acestui an, ele vor muri şi din punct de vedere comercial“, declară Gheorghe Bosînceanu.

Autoritatea Navală Română (ANR) semnalează faptul că vasul va trebui scos şi din exploatare. „Conform normelor internaţionale de siguranţă a navigaţiei, din octombrie, navele fără dublu corp trebuie scoase din exploatare“, precizează Paul Brânză, directorul general ANR. Nava se află în prezent în inspecţie la Şantierul Naval Constanţa, ce aparţine tot lui Bosînceanu.

Cargoul Albatros (fostă Dej) este nava-şcoală a Academiei Navale Mircea cel Bătrân Constanţa. Nava a fost preluată de academie în 1990 de la Navrom. „Este în stare bună de funcţionare, fiind întreţinută de Ministerul Apărării Naţionale. În 2009 a participat la două misiuni, transportând în Irak tehnică militară“, a spus căpitanul Lucian Neacşu, purtătorul de cuvânt al Academiei Militare.

Ro-Ro-urile Sammarina M (fostă Paşcani) şi Sammarina A (fostă Păltiniş) au fost cumpărate de armatorul Stere Samara, după care au fost revândute unor firme de investiţii financiare din Panama, aşa cum a precizat Stelian Grasu, administratorul firmei Samara Shipping.

Sammarina M are toate certificatele expirate din anul 2005. Sammarina A se numeşte acum Gramosti. Din data de 17 decembrie 2005 este sub pavilion străin, însă armatorul nu a solicitat radierea de sub pavilion românesc.

Ferry-boat-urile Eforie şi Mangalia sunt în patrimoniul CFR Marfă şi stau ancorate la cheu în portul Agigea. Ambele ambarcaţiuni au fost construite în Şantierul Naval Constanţa. Cele două nave au montate în structură linii ferate având ecartament european. Pot transporta vagoane de cale ferată, containere şi mijloace de transport rutier internaţional direct pe punte. Cele două nave sunt ancorate în Portul Agigea şi nu au mai ridicat ancora din vara anului trecut.

Citiți mai multe în Adevărul de seară!

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite