Câţi bani va aduce Portul Constanţa jucătorilor de la Bursă. Care sunt avantajele listării unei companii de stat profitabile

Câţi bani va aduce Portul Constanţa jucătorilor de la Bursă. Care sunt avantajele listării unei companii de stat profitabile

Bursa, locul unde va evolua Portul Constanţa Foto Arhivă

Guvernul a anunţat că anul acesta sau anul viitor cel târziu va scoate la Bursă, la Bucureşti şi la Londra, acţiunile Portului Constanţa şi ale altor companii de stat. Piaţa de brokeraj, internă şi externă, aşteaptă cu mare interes listarea la Bursă a acţiunilor Portului Constanţa.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Nu există competitor de anvergura Portului Constanţa pe piaţa bursieră din România. În cazul în care se va reuşi listarea CN APMC SA până la finalul anului, este de aşteptat ca randamentele dividendelor să fie superioare dobânzilor bancare, astfel că achiziţia de acţiuni portuare este o investiţie foarte bună“, consideră Sorin Trandafir, director de operaţiuni la Interfinbrok România.

Obiectiv de interes strategic, jucat la Bursă

Brokerii sunt de părere că listarea la Bursă va aduce Portului Constanţa un plus de imagine în rândul investitorilor, lichiditate financiară, precum şi oportunitatea de a atrage finanţări de pe bursă. Cu un acţionariat majoritar de stat prin Ministerul Transporturilor (80%) şi cu acţionariat privat prin Fondul Proprietatea (20%), Portul Constanţa are un profit anual de circa 10 milioane de euro. Comunitatea portuară se temea ca odată cu listarea la Bursă, Statul să nu piardă controlul asupra acestui obiectiv strategie major. Portul Constanţa este de interes naţional, dar şi internaţional, strategic, militar, economic, dată fiind aşezarea sa - ultim bastion la frontiera dintre NATO şi Rusia.

„Orice listare care să nu afecteze pachetul majoritar al Statului este o idee bună. În opinia noastră, chiar în cazul companiilor de interes strategic, nu se poate vorbi de pierderea siguranţei ca urmare a acţionarilor privaţi prin listarea la bursa, atât timp cât statul păstrează controlul acţiunilor. A se vedea exemplul Oil Terminal, care este altă companie de importanţă strategică din Constanţa, tranzacţionată la Bursa de Valori Bucureşti. Dacă vor fi condiţii speciale la listare, vom vedea la publicarea Prospectului de Ofertă. Dar legislaţia şi procedurile privind listările există şi au fost respectate de fiecare dată când Statul a oferit acţiuni la vânzare“, afirmă Sorin Trandafir.

Care sunt avantajele listării la Bursă

Specialistul în brokeraj enumeră avantajele listării la Bursă a Portului Constanţa, companie de stat aflată în topul profitabilităţii, precum Loteria Română. „Listarea companiilor de stat este un angajament convenit de Statul Român şi Fondul Monetar Internaţional. Listarea este benefică pe de o parte pentru statul român, fiind o sursă de a suplimenta veniturile bugetare şi de a-si finanţa proiectele, pe de altă parte pentru emitent deoarece îi aduce un plus de imagine în rândul potenţialilor investitori şi lichididate financiară, precum şi oportunitatea de a atrage finanţări de pe bursă. Nu în ultimul rând, este importantă pentru dezvoltarea pieţei de capital în îndeplinirea criteriilor de a obţine statutul de piaţă emergentă“, explică Trandafir.



Atuurile Portului Constanţa

La rândul său, Portul Constanţa reprezintă un obiectiv demn de urmărit pe Bursă, datorită mai multor atuuri. Astfel că aceia care vor investi în cumpărarea de acţiuni ale Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa fac o afacere profitabilă. Specialistul se bazează pe un argument forte, prin care câştigul este asigurat. „Situaţia financiară bună, dezvoltarea continuă şi transparenţa în urma listării sunt motive clare pentru care această investiţie este atractivă. Şi foarte important, profitul asigurat al companiei se întoarce în proporţie de 50% la acţionari, ca dividende. Fiind o companie cu capital majoritar de stat, este obligatorie distribuirea ca dividend a unei cote de cel puţin 50% din profitul Portului Constanţa. Toate acestea sunt argumente pentru rentabilitatea acestui gen de investiţii“, dezvăluie directorul de operaţiuni bursiere.

Cu ochii pe Portul Constanţa

Cine ar fi cei interesaţi de cumpărarea de acţiuni la Portul Constanţa? În primul rând, marii jucători la Bursă, care cunosc foarte bine potenţialul unui plasament în acţiunile unei companii de stat. „Principalii jucători din pieţele de capital, atât cea locală, cât şi pietele externe sunt interesate de a plasa capitalul în astfel de companii. Deci fondurile de investiţii, în general investitorii pe termen mediu si lung, inclusiv micii investitori care au depăşit estimările în ofertele precedente, sunt interesaţi de aceste plasamente. Momentul de listare este unul bun pentru piaţa locală de capital în aşteptare de astfel de oferte, dar şi pentru pieţele externe care au performat în ultimele 12 luni, în mare parte şi datorită programelor de stimulare economică, denumite QE - quantitative easing“, arată Sorin Trandafir.

Paşii de la Bursă

Specialistul în brokeraj descrie paşii care vor fi urmaţi în preconizata listare la Bursă a Portului Constanţa. Intermediarii listării la bursa vor întocmi în primul rând un Prospect de Ofertă care va fi dat publicităţii.

„Cel mai probabil se va proceda ca în cazul ofertelor precedente, astfel că vor fi tranşe pentru cumpărarea de acţiuni structurate pe mai multe categorii de investitori. O categorie ar fi cea de Investitori Mici, unde este posibil ca subscrierea/cumpărarea să fie garantată pentru un anumit număr de acţiuni. Apoi este categoria Investitori Mari/Instituţionali unde este posibil ca subscrierea/cumpărarea să fie condiţionată de  achiziţionarea unui număr minim de acţiuni.

Ca exemplu de posibil randament, ultimele două oferte, Romgaz şi Electrica, au fost un real succes, aducând investitorilor în prima zi de tranzacţionare un randament de 18% la închiderea pieţei peste preţul din ofertă pentru Romgaz şi de 7,5% pentru Electrica, preţuri la care investitorii de retail au cumpărat acţiunile. Randamentul la dividend raportat la preţul de ofertă a fost pentru acţiunile companiei Romgaz de 8,5% pentru anul 2013, 10% pentru anul 2014, iar Electrica listată în iulie 2014 - 6,5%.

Deşi performanţele anterioare înregistrate de precedentele listări nu constituie garanţie a unor evoluţii viitoare asemănătoare, se poate aştepta ca în cazul în care se va reuşi listarea CN APMC SA până la finalul anului, randamentele vor fi superioare dobânzilor bancare“, argumentează Sorin Trandafir.

Fără adversar pe piaţa bursieră

Cel mai mare port la Marea Neagră este practic fără competitor pe Bursa de Valori. „Nu există un concurent cu acelaşi profil şi anvergură listat la Bursa de Valori Bucureşti. De interes din punct de vedere al domeniului de activitate şi al mărimii companiei sunt: OMV Petrom, Transgaz, Transelectrica, Romgaz, Electrica, Nuclearelectrica. Cu atât mai mult cred că va fi un succes listarea Portului Constanţa, ţinând cont că toate ofertele statului desfăşurate până acum au fost încheiate cu succes, fiind suprasubscrise de cel puţin 300% raportat la numarul total de acţiuni oferite“, spune Sorin Trandafir, director de operaţiuni Interfinbrok (foto).

După listare, valoarea acţiunilor portuare va putea fi urmărite în evoluţie în mod transparent. „Prin listarea la cota BVB societatea se angajează să respecte reguli stricte de guvernanţă corporativă şi transparenţă a companiei. Fiind în atenţia permanentă a investitorilor, prin rapoartele financiare permanente, creşte gradul de eficientizare al companiei. Un alt avantaj îl reprezintă publicitatea gratuitp, prin prisma rapoartelor financiare publicate pe site-ul BVB care sunt urmărite de investitori pe plan naţional şi internaţional, precum şi prin recomandări de investiţii ale principalilor jucători pe pieţele de capital. Rezultatul se traduce în avantajul companiei de a avea acces la finanţarea prin piaţa de capital, ţinând cont de necesarul uriaş de investiţii din porturile maritime româneşti“, precizează specialistul în brokeraj.

Şi alte companii de stat, cum ar fi Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni, Hidroelectrica, Romtelecom sunt, de asemenea, vizate de privatizarea prin Bursă. Sorin Trandafir, directorul de operaţiuni Interfinbrok, estimează că, în cazul în care vor fi respectate termenele, prin listarea la Bursă a acestor companii, veniturile statului ar depăşi 1,5 miliarde euro.

Vă mai recomandăm

Controlul Portului Constanţa, preluat de Poliţia Română. În 2014, acţiunea Export Control a determinat creşterea cu 20% a operaţiunilor fiscalizate

Protestele în Portul Constanţa au fost reluate. Sindicaliştii şi operatorii cer demiterea administraţiei impuse de Radu Mazăre

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările